בגלל ייעוץ שגוי של פרופ’ על סרטן: אלפי נשים יזומנו לבדיקות חוזרות

משרד הבריאות וקופות חולים יזמנו את המטופלות של פרופסור צבי בורוכוביץ' מבית החולים בני ציון בחיפה • החשש: לא הופנו לבירור מעבדה כדי לאתר מוטציות שמגבירות את הסיכון לחלות בסרטן נשים • המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: הודה שלא שלח נשים לבדיקות, כי בדיקת המעבדה לא נכללת בסל הבריאות
תמי גיל
כ' תמוז התשע"ח / 03.07.2018 12:14

משרד הבריאות הורה היום (שלישי) לזמן אלפי נשים לבצע בדיקות גנטיות חוזרות הנוגעות לסרטן נשים, בשל חשש שקיבלו ייעוץ גנטי שגוי מרופא מומחה בבית החולים בני ציון בחיפה.

מדובר בעיקר בתושבות הצפון, שקיבלו ייעוץ מפרופסור צבי בורוכוביץ’ בעקבות רקע משפחתי של המחלה. במשרד אומרים כי ייתכן שלא עברו בירור מלא ועדכני.

גם קופות החולים מכבי, לאומית ומאוחדת צפויות לזמן לבדיקות נוספות נשים שהופנו מטעמן לייעוץ אצל בורוכוביץ’.

המשנה למנכ”ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, התייחס למקרה החריג בתוכנית ‘סדר יום’ בכאן רשת ב’ ואמר: “מינינו ועדת בדיקה בעקבות מקרה בודד, וגילינו שמדובר בתופעה רחבה”.

לדבריו, פרופ’ בורוכוביץ’ הודה בתשאול שלא שלח נשים לבדיקות, משום שבדיקת המעבדה המדוברת לא נכללת בסל הבריאות.

מהודעת משרד הבריאות עולה, כי לחלקן לא הומלץ לבצע בירור כדי לאתר מוטציות בגן BRCA, שמגבירות את הסיכון לחלות בסרטן נשים, אף על פי שהיה מקום לעשות זאת.

בהודעה נאמר: “משרד הבריאות הורה לקופות החולים לפעול כדי לאתר את הנשים שקיבלו את הייעוץ במסגרת זו ולהמליץ להן על הייעוץ והבדיקות המתאימות בהתאם להנחיות. הקופות יפנו לנשים הרלוונטיות שיאותרו וימסרו להם הנחיות מפורטות”.

מטעמו של פרופ’ בורוכוביץ נמסר: “פרופ’ בורוכוביץ נמנה על בכירי הגניטיקאים הרפואיים בישראל וכיום, גם לאחר פרישתו לגימלאות, הוא ממשיך לכהן בגופים שונים, לרבות גופים הקשורים למשרד הבריאות, בהתנדבות מלאה.

“בשנים 2004-2006 נתן פרופ’ בורוכוביץ ייעוץ גנטי בנושא סרטן שד-שחלות לעשרות בודדות של נשים. יצוין, כי בניגוד להיום ייעוץ מסוג זה היה פחות נפוץ. במסגרת הייעוץ נהג פרופ’ בורוכוביץ על פי מיטב שיפוטו הרפואי ובהתאם לחוזר משרד הבריאות בנושא שיצא בשנת 2004 וקבע מקרים בהם יומלץ לנשים לעבור בדיקה לזיהוי מוטציות בגנים BRCA 1-2.

“החל משנת 2006, בעקבות מספר פסיקות שלא היה להן קשר לעבודתו של פרופ’ בורוכוביץ השתנתה הגישה ולמטופלים הוצעה גם האפשרות לבצע בדיקות שלא במסגרת סל הבריאות ובאופן פרטי.

“במקרה הפרטני האמור הגיעה מטופלת שאימה נפטרה בעבר מסרטן השחלות, מבלי שנעשה בירור גנטי לגבי הימצאות מוטציית גן מחולל למחלה של אימה, בעקבות זאת גם בדיקה ואיתור של מוטציית הגן אצלה לא הייתה מבהירה אם מדובר בגן שקיבלה מאימה או מאביה (3% מהאוכלוסייה נושאים את הגן).

“בהינתן מצב זה המליץ פרופ’ בורוכוביץ על מעקב צמוד לאורך השנים. עוד נציין כי באותה עת פרופ’ בורוכוביץ היה מנהל המכון לגנטיקה היחיד באזור צפון הארץ שמבצע בדיקה זו באופן פרטי, ומשכך הוא נזהר שבעתיים מכשל אתי של הפניית מטופלות לבדיקה פרטית שאין לה הצדקה ברורה או חד משמעית, היות ומרביתן היו מגיעות לבדיקה פרטית במכון לגנטיקה שבניהולו של פרופ’ בורוכוביץ,.

“פרופ’ בורוכוביץ, בהינתן אחריותו ורמת מקצועיותו המוכרת היטב לאלפי מטופלים בכל הארץ במשך למעלה מ-30 שנים,  פועל בשיתוף פעולה מלא עם קופות החולים ומשרד הבריאות לקיום מלא של הנחיות הוועדה, שהתייחסו גם לצורך לעדכן את נוהלי משרד הבריאות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות