משה גפני להט: “מדברים על לומדי התורה? אין לכם בושה יהודית כאן!”

מליאת הכנסת אישרה ברוב גדול את חוק הגיוס בקריאה ראשונה • גפני: "אנחנו יושבים כאן הח"כים החרדים וליבנו מתפלץ. בשביל מה באנו לכאן?" • לפיד: "בעודנו יושבים פה, מתפרעים צעירים חרדים, והם מחכים לזה שנציגיהם פה בכנסת יכנסו לאולם הזה להצביע נגד "
חרדים 10
כ' תמוז התשע"ח / 03.07.2018 00:29

מליאת הכנסת אישרה  הערב (שני) את חוק הגיוס בקריאה ראשונה: 63 ח”כים הצביעו בעד החוק, 37 התנגדו.

קודם לכן התקיים דיון סוער במליאה.

עם תחילת הדיון התגלתה טעות בהצעת החוק, כפי שהוגשה למליאה, שכן ההצעה כללה סעיף ממנו עלה לכאורה שמכסות הגיוס לחרדים כוללת גם ישיבות הסדר של הציונות הדתית. יו”ר סיעת יש עתיד עופר שלח פנה ליו”ר הקואליציה דוד אמסלם ודרש שהנוסח יתוקן כתנאי להצבעת יש עתיד בעד החוק.

אמסלם נענה והתחייב בכתב כי מדובר בטעות שתתוקן לקראת הקריאה השנייה והשלישית.

ח”כ משה גפני נשא במהלך הדיון על החוק נאום סוער במליאה: “אין קיום לעולם ללא לומדי התורה. המדינה שלנו תלויה בנס. חלק גדול מתקציבה הולך לביטחון. מוקפת אויבים. אנחנו מצליחים לשרוד, מורידים את האבטלה והאשראי ברמה גבוהה – הכל בזכות לומדי התורה. בשביל מה באנו לכאן? לא היה עם שעבר כמונו בכל העולם. לנו יש עם. היהודים בכל העולם מדברים באותה שפה. ‘שמע ישראל’ מדברים כל היהודים בכל העולם. בזכותם חזרנו לארץ, בזכותם אנחנו מתקיימים”.

גפני המשיך: “אני שומע את הוויכוח ומתפוצץ. אנחנו יושבים כאן חברי הכנסת החרדים וליבנו מתפלץ. אין אפשרות להחזיק חיל יהודי בלי חיל של לומדי תורה. אין לנו זכות קיום כצבא וכעם בלי לומדי התורה.

“האם יש עתיד צודקת שהם פליליים? אלה שלומדים תורה? איפה הבושה של העם היהודי שמדברים על לומדי התורה? חצי מהעם צריך ללמוד תורה כי אחרת אנחנו עם ככל העמים. אין בושה יהודית לחברים כאן שאנחנו מדברים על לומדי התורה. אני קורא ללומדי התורה לא להתפתות. אחד ממכם לא יעזוב את הלימוד. שלא ישמע מה שאומרים פה. שילמד תורה. בזכות זה אנחנו קיימים!”

קודם לכם נשא דברים יו”ר יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד, במליאת הכנסת.

“בעודנו יושבים פה באולם, מתפרעים צעירים חרדים בירושלים נגד חוק הגיוס, והם מחכים לזה שנציגיהם פה בכנסת יכנסו לאולם הזה להצביע נגד חוק הגיוס”, אמר לפיד בלי להבין כי נציגי יהדות התורה אינם מייצגים את מתפרעי ‘הפלג’.

“הסיבה שהם כולם נגד חוק הגיוס היא משום שהם יודעים שהחוק הזה יביא לזה שעוד חרדים יתגייסו ועוד חרדים ייצאו לשוק העבודה. וזו הסיבה, כמובן, שאנחנו תומכים בחוק. לא הייתה מעולם מפלגה שהייתה עקבית יותר מיש עתיד במאבק על חוק הגיוס, הן בממשלה הקודמת, בה העברנו את חוק השויון בנטל, בעוד מפלגת העבודה נסה מן האולם כדי להתחבק באולם סמוך עם אריה דרעי ולהגיד שהם לא קשורים לנושא.

וידאו: באדיבות ערוץ הכנסת

“עד היום הם מתביישים ובצדק.

“על החוק המבזה של הממשלה הנוכחית, שביטלה את חוק הגיוס והעבירה חוק שקרי, הלכנו לבג”צ וגם הסתכלנו להם פה בעיניים ואמרנו: אין לכם גבול לציניות? ח”כ אמסלם לא היה בכנסת הקודמת, אבל בכנסת הקודמת ראש הממשלה נשא נאומים נרגשים על חשיבות חוק הגיוס שאנחנו העברנו, והשרה שקד היא זו הובילה את ‘ועדת שקד’ שמטרתה היחידה הייתה להעביר את חוק יש עתיד, כמו שיש עתיד התוותה אותו.

“ואז כל האנשים האלו הסתובבו ושנה וחצי אחר כך הצביעו נגד אותו חוק שהם העבירו. וכששאלו אותם למה? הם אמרו: כי בכנסת הקודמת לפיד הכריח אותנו. ובכנסת הזו ליצמן הכריח אותנו. אין לנו שום דעה בנושא שמפרק וקורע את החברה הישראלית כבר 70 שנה, מאז המפגש המפורסם בין בן גוריון לחזון איש.

“זה פצע בליבה של החברה הישראלית. והפצע הזה לא יירפא עד שלא יהיה חוק אמיתי כמו החוק שמונח היום על שולחן הכנסת, שבאופן מדורג ולא מתלהם יוביל לכך שעוד חרדים יתגייסו ועוד חרדים ייצאו לשוק העבודה, וכולנו נחיה פה ביחד כאנשים שיש להם חיים משותפים וחזון משותף ומטרה משותפת וגם, אחריות משותפת. כי מדינה לא יכולה להתקיים במצב בו לחלק מהאזרחים יש זכויות וחובות ולחלק אחר מהאזרחים יש רק זכויות. והם משוחררים מהחובות.

“ואנחנו לא יכולים להמשיך להגיד לילדים שלנו, לכו לצבא, תתגייסו, לפעמים תסכנו את חייכם, תקריבו 3 שנים מחייכם, אבל הם, האחרים, ישוחררו, כי יש להם מפלגה פוליטית שעשתה קומבינה וכופפה את ראש הממשלה, הכניעה אותו ודאגה לזה שהילדים שלהם ישוחררו.

לפיד

יאיר לפיד. צילום ארכיון: Miriam Alster/Flash90

“זה מפרק אותנו, ואנחנו לא מוכנים להתפרק. ואנחנו צריכים חוק כמו החוק הזה, כדי שנדע שאנחנו פוסעים צעד אחד קדימה למקום שבו כולם נושאים באותו עול ביחד. וזה עול גאה, זה לא נטל. זו החובה המקודשת להגן על מדינת ישראל, על עם ישראל, ליצור פה חברה אחת.

“וזו הסיבה שעל החוק הזה לא אני חתום. צה”ל חתום עליו, הרמטכ”ל חתום עליו. שר הבטחון סיפר היום איך הוא אמר לרמטכ”ל שכל פסיק הוא צריך לאשר. ואנחנו הולכים עם החוק של צה”ל, עם החוק של הרמטכ”ל כדי להביא לגיוס חרדים, כדי להביא לריפוי הפצע בחברה הישראלית”.

יו”ר מרצ, ח”כ תמר זנדברג, אמרה במליאת הכנסת: “מזמן לא נראה כזה נשף מסיכות כמו סביב החוק הזה. הסיעות החרדיות מחייכות מתחת לשפם כשהן רואות את כל הכנסת מפרפרת סביב החוק הזה, ישראבלוף שאין בו גיוס, שאין בו שוויון ושאין בו נטל.

“לצערי, מה שהכי אין בחוק הזה זה ניתוק בין הגיוס לבין היציאה למעגל עבודה. אם למישהו היה כאן רצון אמיתי לשפר את מצבו של הציבור החרדי, היינו מצביעים היום בעד ניתוק הקשר ההרסני שבין מכסות הגיוס לבין הפריון של המשק הישראלי ואת היציאה לשוק העבודה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות