גם שקד פרשה; דרעי ביקש לדחות ההצבעה לאחר הצום

אריה ריבקינד
|
י"ח תמוז התשע"ח / 01.07.2018 12:46
אחרי רגב: שקד פרשה מוועדת השרים הצפויה לאשר את מתווה הכותל • בישיבת שרי הליכוד שאל ביבי: מי מוכן לקחת את התפקיד של היו”ר רגב – וכולם שתקו • ההצבעה על החלפת רגב נדחתה לאחר שדרעי קרא “להיוועץ עם הרבנים הראשיים” • יו”ר מרצ: “ממשלת פחדנים”

אחרי ההודעה על נטילת הסמכויות משרת התרבות מירי רגב, שסירבה לאשר את מתווה הכותל כיו”ר הוועדה למקומות הקדושים, גם שרת המשפטים איילת שקד, החברה בוועדה, הודיעה הבוקר (ראשון) לראש הממשלה כי היא מבקשת שלא לעסוק במתווה הכותל.

לאור זאת הודיעה שקד כי תפרוש מוועדת השרים למקומות הקדושים האמורה לעסוק במתווה – ותמסור את סמכויותיה.

אלא שבמהלך ישיבת שרי הליכוד הבוקר, כאשר פנה נתניהו לשרים ושאל מי מהם מתנדב לקחת לידיו את סמכויותיה של השרה רגב – כל השרים שמרו על שתיקה.

נתניהו נזף בשרים – ואמר: “אני מוכן לקבל את כל האחריות עלי, אם מישהו מוכן להצטרף הוא יהיה מבורך”.

למרות שבישיבת הממשלה הייתה אמורה להתקיים הצבעה על נטילת הסמכויות של רגב, הוחלט להקפיא את ההחלטה,  ולקיים רק בשעות הערב משאל טלפוני – זאת לאחר פניית השר דרעי לראש הממשלה.

דרעי ציין כי קדושת הכותל חלה לכל אורכו של הכותל המערבי וקרא לנתניהו “לנהוג באחריות ולהיוועץ עם הרבנים הראשיים. כמו שיש לנו מדינה אחת יש לנו רבנות ראשית אחת ונכון יהיה להיוועץ בכובד ראש בעמדתם של הרבנות הראשית לישראל בנושא”.

ראש הממשלה נענה לבקשתו והנחה את מזכיר הממשלה ליצור קשר מיד עם צאת הצום עם הרבנים הראשיים.

לפי דיווח של טל שלו מוואלה, מסתמן שהשרה גילה גמליאל תחליף את איילת שקד בוועדה למקומות הקדושים.

אולם  בתגובה לדברים, אמרה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל: “הפרסומים שקרים, לא היה ולא נברא. ראש הממשלה הבהיר שהוא העומד בראש הוועדה, במקום השרה רגב. לא קיבלתי על הצעה קונקרטית מראש הממשלה להיות חברה בוועדה, גם לא ביקשתי חברות שכזו מראש הממשלה או ממי מטעמו. כך, שהפרסומים המופצים נועדו לשרת גורם פוליטי ובעל עניין”.

בישיבת הממשלה פתחה רגב במתקפה חריפה על הרפורמים. “אין לי בעיה שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה במקום שלו. פגשתי רפורמים בארגנטינה – הם נחמדים ומדהימי,ם אם הם רוצים להיות רפורמים בארגנטינה. פה בארץ – הם יעשו לפני הנהלים של הארץ”.

לאחר שאף אחד משרי הליכוד לא רצה להחליף את רגב, אמרה יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג: “ממשלת פחדנים מנהלת את המדינה הזאת. אף שר לא מוכן לקחת על עצמו להוביל את מתווה הכותל. יושבים השרים, אותם אלה שחכמים על מיקרופונים, ושותקים”.

לדבריה, “הפחד מהחרדים משתק אותם, והם מוכנים עבורו להקריב את הקשר עם יהדות העולם ולהמשיך להשפיל יהודים שלא מוכנים להתיישר עם הרבנות הראשית. ישראל צריכה ממשלה חדשה ואמיצה שמובילה מדיניות טובה, לא כזו שרצה לתקשורת בחוקים הרסניים ושותקת כשצריך לפעול באמת. פחדנים, נמאסתם”.

כפי שדווח בחרדים 10, מאות רבנים שיגרו בסוף השבוע מכתב לשרת המשפטים איילת שקד, בו הם מביעים את עמדתם לפיה עליה, כחברה בוועדה למקומות הקדושים, לשמור על קדושת הכותל המערבי – ולמנוע את הרחבת הרחבה המעורבת לגברים ונשים במקום.

גם הגר”ד לאו פנה ביום חמישי בקריאה “לכל השרים וחברי הכנסת ולכל מי שמסורת המקום הקדוש ביותר לעם היהודי חשובה להם, להתגייס לעניין ולפעול בכל דרך על מנת למנוע כל שינוי ברחבת הכותל, שאינו על פי ההלכה המסורה מדורי דורות שכן וועדות יקומו ויפלו אך הכותל המערבי שריד בית מקדשנו יישאר בקדושתו לנצח”.