נתניהו: היו מגעים חשאיים, פולין הבינה משמעות השואה

ראש הממשלה התייחס במסיבת עיתונאים להחלטת שלטונות פולין, בעקבות לחץ ישראלי ובינלאומי כבד, לבטל את עונשי המאסר ב'חוק השואה' • נשיא פולין חתם על החוק החדש • נתניהו: "אנחנו מגנים כל ניסיון לתלות אשם על האומה הפולנית כמשתפת פעולה עם הנאצים"
נתן פרל
י"ד תמוז התשע"ח / 27.06.2018 19:45

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב הערב (רביעי) במסיבת עיתונאים שקיים, על החלטת שלטונות פולין להוציא מ’חוק השואה’ את הסעיף הקובע עונש מאסר למי שיזכיר את חלקה של פולין בשואה או את שיתוף הפעולה שלה עם הנאצים.

שינוי ‘חוק השואה’ יצא לפועל לאחר לחץ ישראלי ובינלאומי כבד. נתניהו גילה כי ישראל ניהלה מגעים חשאיים עם פולין במשך החודשים האחרונים.

ראש הממשלה הודה לד”ר יוסף צ’חונבר, ולראש המטה לביטחון לאומי בפועל לשעבר, יעקב נגל, ואנשי משרד החוץ, שניהלו את המגעים.

“מזה חודשים אנחנו מנהלים מגעים ממושכים ורציפים מול ממשלת פולין.

“אני שמח שממשלת פולין, הפרלמנט, הסנאט ונשיא פולין החליטו היום על ביטול מלא של הסעיפים שנחקקו בזמנו, ושעוררו סערה ומורת רוח בישראל ובקהילה הבינלאומית.

“נפגשתי בנושא זה עם ראש ממשלת פולין מורבייצקי, שוחחנו טלפונית לא מעט, והקמנו צוותי משימה שעבדו זה מול זה.

“אני רוצה להודות לצוות המשימה הישראלי, לעו”ד ד”ר יוסף צ’חנובר, לפרופ’ יעקב נגל, שנרתמו כל כולם למשימה, יחד עם מנכ”ל משרד החוץ יובל רותם ואנשי משרד החוץ שנמצאים כאן. אני מודה גם להיסטוריונית דינה פורת מ’יד ושם’ על ליווי המהלך.

“הגענו לנוסח מוסכם של הצהרה משותפת בין ישראל לפולין ובסוף דברי אקרא נוסח זה באנגלית, במקביל להקראתו על ידי ראש ממשלת פולין ברגע זה.

“הקשרים עם פולין חשובים לנו, הם מושתתים על יחסי אמון. לישראל ולפולין אחריות משותפת לשימור זיכרון השואה. ברור לכל שהשואה הייתה פשע חסר תקדים. פשע שבוצע על ידי גרמניה הנאצית נגד האומה היהודית ובכללה יהודי פולין. ממשלת פולין הביעה הבנה לגבי משמעות של השואה כפרק הטרגי ביותר בתולדות העם היהודי.

“ד”ר צ’חנובר, פרופסור נגל, יוסי, יעקב, ויתר הצוות, עמדנו על משמר האמת וקיימנו את חובתנו העליונה להבטיח את האמת ההיסטורית על השואה. כך נמשיך לפעול”.

ד”ר יוסף צ’חנובר, שהיה חבר בצוות שדן בנוסח החוק, הוסיף: “אני רוצה להודות לראש ממשלת ישראל, מר נתניהו, ולראש ממשלת פולין, מר מורבייצקי על זה שהפקידו בידיי ובידיי חברי פרופ’ יעקב נגל, את המשימה החשובה להבטיח שלא יהיה חוק, ולא תהיה מגבלה בעולם על השיח של השואה. השיח על השואה חייב להיות פתוח, ודברי אמת חייבים להישמע. משימה זו, לדעתי הושגה על ידי ביטול החוק”.

פרופ’ יעקב נגל, שהיה גם הוא חבר בצוות, אמר: “ההתייחסות שלי למשימה שהוטלה עליי ועל ידידי, עו”ד צ’חנובר, על ידי ראש הממשלה, הייתה כאל משימה לאומית, לא פחות. כבן להורים ילידי פולין, ניצולי שואה, שחלק ניכר ממשפחתם נספה בפולין, כל הטיפול בנושא רגיש וכואב, זה נעשה על ידינו, למיטב הבנתי בחרדת קודש, בזהירות הנדרשת, וללא שום פשרות”.

הוא הוסיף: “המשימה הייתה לבטל את הסעיפים בחוק, מצד שני לשמר את האמת ואת מורשת החקר של האמת, תוך שימור יחסי השותפות והאמון עם פולין. ביחד עם יוסי, בשת”פ עם משרד החוץ בהובלתו של יובל רותם, אני חושב שהגענו לתוצאה מאוד מאוד טובה לעם ישראל, שעמדה בכל הקריטריונים.

“השואה היא בור שחור ואפל בעברו של העם היהודי. עלינו לשמור מכל משמר על האמת לגביה, ללמד את הדורות הבאים מה היה, ולוודא שישראל תהיה חזקה ועצמאית כדי שזוועה כזאת לא תוכל לחזור בשנית”, סיכם נגל.

דקות ספורות לפני שנתניהו נשא את דבריו, חתם נשיא פולין אנדז’יי דודה על חוק השואה החדש. על פי הנוסח החדש, לא יושת עונש מאסר על מי שיעלה טענות כאלה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות