החרדים התעקשו – וחברת אל על הזיזה שתי נשים ממושבן במטוס

ארבעה נוסעים חרדים סירבו לשבת לצד נשים בטיסת אל על שהמריאה מניו יורק • המטוס יצא לדרך רק לאחר שהצוות נעתר לדרישה - ולאחר ששתי נשים הסכימו לעבור ממקומן • אל על: כל אפליה אסורה, מתנצלים על אי הנוחות
נתן פרל
י"א תמוז התשע"ח / 24.06.2018 10:28

למרות פסיקת בית משפט כי אסור להורות לנשים להחליף מקומות ישיבה במטוס, נשים נאלצו לפנות את מקומן ביום חמישי בערב על מטוס של חברת אל על, שהמריא מנמל התעופה ע”ש קנדי בניו יורק לישראל – זאת לאחר שחרדים התעקשו שלא לשבת לידן.

על שהתרחש על המטוס סיפר חן רותם, מרצה במרכז שלם בירושלים, שהיה על המטוס בעת האירוע, בפוסט שכתב בחשבון הפייסבוק שלו.

“טיסה 002 של אל על מקנדי לבן גוריון. שעת המראה מתוכננת: שש בערב. כולם עולים, מתיישבים במקומותיהם. מחכים. מתחיל בלגן. ארבעה חרדים שעלו לטיסה מסרבים לשבת ליד נשים. (אחד מהם, אדוק וסגפן במיוחד, עלה למטוס כשעיניו עצומות בחוזקה, מובל ביד על ידי חברו – ונשאר כך לכל אורך הטיסה).

הצוות מנסה לפתור את העניין. זה לא הולך. הדיילות מפנות מקום לגברים הסמכותיים שעל הסיפון: לפרסר ולמי שנראה כראש הצוות, שמנסים לפתור את המשבר. החרדים לא מוכנים לדבר עם, או להסתכל על, הדיילות. כל הגברים בצוות, חוץ מהקפטן, עוסקים עכשיו רק בזה, במקום להתכונן להמראה ולשרת את הנוסעים. החרדים לא ממצמצים. אחד מאנשי הצוות מאיים: ‘אם לא תשבו, אתם יכולים לרדת מהטיסה כבר עכשיו’.

בסוף, אחרי דקות ארוכות של משא ומתן, הצוות נכנע.

ואז מתחיל תהליך דיפלומטי וממושך של הזזת נוסעות ממקומן, כדי לפנות שורת כסאות לארבעת החרדים. יצוין כי כל העת הזאת, חובשי כיפה אחרים במטוס (חב”דניקים, חובשי כיפות שחורות, סרוגות ורפורמים אמריקאים) מביעים תמיהה וסלידה מהתנהגות החרדים.

בסוף, אחרי הרבה התפתלויות, צעקות ותמרונים, שתי נשים (אחת אמריקאית כבת 70 והשניה ישראלית צעירה) מסכימות, גם מפאת לחץ הזמן, לעבור מקום והמשבר נפתר. הצוות, שהתרוצץ במעברים יותר משעה, נראה מותש כבר לפני ההמראה, אם כי יש להניח שמורגל כבר בסצינות שכאלה.

רק למען הסר ספק: הנשים לא שודרגו למקום טוב יותר, רק עברו למושבים אחרים במחלקת תיירים. לא שזה רלוונטי לעניין העקרוני, כמובן.

שורה תחתונה: בזמן שבמטוס אל-על עסקו בענייני תיאולוגיה מעשית ובסוגיות של אמונה אישית מול זכויות הפרט וסדר אזרחי, 12 מטוסים של חברות אחרות עקפו את התור של טיסה 002. הטיסה לישראל המריאה בשעה ורבע איחור”.

הפוסט, כצפוי, גרר אלפי תגובות ושיתופים, בהם רבים שסיפרו על תקריות דומות בטיסות של אל-על וחברות אחרות.

מאל על נמסר: “כל אפליה של נוסעים אסורה בהחלט. הטיסה עזבה את העמדה באיחור של 18 דקות בלבד ולא כפי שנטען בפוסט שהועלה. צוותי אל על עושים כל שביכולתם למען מתן שירות מצוין למגוון רחב של נוסעים ובקשות שונות ומגוונות, ומנסים לסייע ככל שניתן בכל עת, זאת על מנת להמריא בזמן ולהביא את הנוסעים ליעדם לפי לוח הזמנים בבטחון ובנוחות מירביים”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תגובה
    24/06/2018 16:30
    משה כהן
  1. זכותם של חרדים לא לשבת ליד אשה אפשר לפתור זאת בהבנה ברצון טוב ובדרכי נועם לא מדובר בהשפלת נשים (כמו שכל מיני גורמים אנטי דת מנסים לחרחר ריב מציגים) אפשר גם להקצות מראש איזור שאנשים חרדים יוכלו לבחור מקום שבו לא יושבים ליד נשים ואגב גם הפוך שנשים חרדיות שלא מעוניינות לשבת ליד גברים יוכלו לשבת ליד נשים ברוב המקרים דיילים או דיילות מבינים את הצורך הזה ומשתדלים לעזור כך שחבל שאתר שקורא לעצמו דתי שותף להסתה – נקודה למחשבה.

    • קוקי   25/06/2018 13:51

      שאתה רושם זכותם של החרדים למה אתה מתכוון? כמו שזכותי לא לשבת ליד חרדי? כמו שזכותי להזיז הומו מכסא לידי? מזאת אומרת זכותך? בית המשפט(מכיר אותו?) קבע שאסור על פי חוק להזיז נוסעים ואתה רושם זכותם?