36 נגד 14: חוק ‘רב ראשי אחד’ אושר בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת השלימה את ההצבעה ואישרה בקריאה ראשונה את תיקון חוק הרבנות הראשית - רב ראשי אחד לישראל • החוק החדש קובע: במועצת הרבנות הראשית יכהן רק הרב הראשי לישראל
ג' תמוז התשע"ד / 30.06.2014 21:03

מליאת הכנסת השלימה את ההצבעה מהשבוע שעבר בקריאה ראשונה על הצעת החוק הממשלתית לתיקון חוק הרבנות הראשית לישראל – רב ראשי אחד לישראל.

החוק החדש מבקש לקבוע, כי במועצת הרבנות הראשית יכהן רק הרב הראשי לישראל, במקום שני רבנים ראשיים כיום – והוא יהיה נשיא המועצה.

בנוסף, מוצע לתקן את חוק הדיינים ולקבוע כי את תפקיד נשיא בית הדין הרבני הגדול ימלא דיין מדייני בית הדין הרבני הגדול, שייבחר בידי הוועדה לבחירת דיינים וימונה על ידי נשיא המדינה, בהתאם להוראות החוק.

כמו כן, מוצע לערוך תיקונים נוספים בחוק ולקבוע תפקיד של משנה לנשיא בית הדין הרבני הגדול, קציבת תקופת כהונה של נשיא בית הדין ומשנהו, וכן לקבוע כי ראש אבות בית הדין, יתמנה רק מקרב אבות בית הדין ולא מכוח היותו דיין שנבחר לרב עיר.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: אין ספק שתפקיד רב ראשי לישראל הוא בעל משמעות ציבורית רחבה ביותר. יכולתו של נשיא בית הדין הרבני הגדול, שמכהן כרב ראשי לישראל, להקדיש את זמנו למערכת בתי הדין הרבניים שהוא עומד בראשה עשויה להיות מושפעת מכך. זאת ועוד, בשל כהונתו כרב ראשי לישראל הוא מעורב לעתים בנושאים ציבוריים בעלי משמעות פוליטית ושאינם קשורים לתפקידו כנשיא בית הדין הרבני הגדול. נראה כי המצב הקיים, שבו נשיא בית הדין הרבני הגדול ממלא תפקיד ציבורי רחב יריעה, אינו עולה בקנה אחד עם התפיסה של ייחוד הכהונה של נושא משרה שיפוטית. על כן, מוצע לקבוע כי את תפקיד נשיא בית הדין הרבני הגדול ימלא דיין מדייני בית הדין הרבני הגדול שייבחר בידי הוועדה לבחירת דיינים, בהתאם להוראות חוק הדיינים.

36 ח”כים תמכו בהצעה ו-14 התנגדו, ההצעה תועבר לוועדת חוקה להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

יוזמת החוק, שרת המשפטים ציפי לבני, אמרה: “הצעת החוק הזו, שהוגשה יחד עם שר הכלכלה נפתלי בנט, החוק מבקשת לעשות את המובן מאליו… יש לישראל נשיא אחד, יו”ר כנסת אחד רמטכ”ל אחד והגיע הזמן שיהיה לה רב ראשי אחד, לא חשוב מאיזו עדה”.

ח”כ אריה דרעי תקף בחריפות את החוק החדש ואמר: “אחדות ישראל זה לא מה שעומד מאחורי הצעת החוק הזו. רוב חברי הבית שתומכים בהצעה הזו, היו תומכים באותה מידה בהצעה לבטל את הרבנות הראשית. רוב אזרחי מדינת ישראל רוצים רבנות ראשית, רוצים מסורת, רוצים יהדות אורתודוקסית. אבל הם הרוב הדומם ואנחנו שומעים בעיקר את המיעוט הצעקני”.

סגן שר הדתות ח”כ אלי בן דהן טען: “אחרי 75 שנה שהמדינה תהיה קיימת אין שום סיבה לשני רבנים ראשיים … תפקידם של הרבנים הראשיים זה לפסוק בהלכות ציבור ושם אין שום הבדל בין אשכנזי לספרדי”, אמר בן דהן. “בעזרת החוק שלנו, לא יקרה מצב בו נשיא בית הדין הרבני הגדול מעולם לא כיהן כדיין, ולא יודע אפילו איך פותחים תיק. החוק הזה לא קשור בכלל לרבנים שנבחרו, והראייה היא שהוא בכלל לא חל על הרבנים הנוכחיים אלא רק בעוד עשר שנים. מי יודע מה יהיה בעוד עשר שנים?”

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות