תוכנה ביצעה עסקת נדל”ן: הורתה לרכוש שני נכסים ב-26 מיליון דולר

נוחי גולד
|
ז' תמוז התשע"ח / 20.06.2018 01:41
לראשונה בהיסטוריה: הטכנולוגיה זיהתה שהנכסים נמצאים בבעיית ניהול והבעלים יסכים למכור, כך העסקה בוצעה במחיר הנמוך ב-12% מהשווי המוערך שלה • המנכ”ל: “לפני כמה חודשים הבינה המלאכותית ויתרה על השתתפות בעסקה של למעלה מ-300 מיליון דולר”

טכנולוגיה שפותחה בישראל עשתה היסטוריה בענף הנדל”ן: בינה מלאכותית ביצעה עסקת נדל”ן מסחרי לראשונה בעולם ורכשה שני בנייני מגורים.

המערכת ניתחה את השוק והעסקה, ללא מעורבות אנושית.

הבינה המלאכותית פותחה על ידי חברת הסטרטאפ Skyline AI, הפועלת בתחום השקעות נדל”ן בארה”ב. הטכנולוגיות של החברה מנתחות באופן רציף יותר מ-130 מקורות מידע, מבצעות חיזוי סיכון, תשואה וערך עתידי של כל נכס בארה”ב.

כך מתאפשר לאתר בזמן אמת הזדמנויות להשקעה שלא נוצלו, והזדמנויות השקעה עם יחסי סיכון-תשואה מיטביים.

החברה משתמשת בבינה המלאכותית כדי להשקיע בעצמה ואף לסייע לשותפים מובילים בשוק האמריקני לנתח ולבחור עסקאות מיטביות.

העסקה שביצעה המערכת היא רכישת שני מתחמי מגורים מניבים (Multi-Family) בפילדלפיה, בסך כולל של 26 מיליון דולר. מדובר בעסקת אוף-מרקט שהמערכת ניתחה טרם כניסתה לשוק הנדל”ן המסחרי.

הטכנולוגיה זיהתה נתונים שהצביעו על כך שהנכסים נמצאו בבעיית ניהול, והניחה שהבעלים יסכים בסבירות גבוהה למכור את הנכסים.

בעקבות המידע שהתקבל הוגשה הצעה לרכישה יחד עם שותף נדל״ן אמריקני מקומי. בשל היוזמה לביצוע העסקה היא בוצעה במחיר הנמוך ב-12% מהשווי המוערך שלה.

מאחר ומדובר בעסקאות של תוכנה הקורות לראשונה בעולם, הבינה המלאכותית מפוקחת על ידי ועדת השקעות אנושית שיש לה את הכוח לעצור החלטות של המערכת במקרים קיצוניים.

גיא ציפורי, מנכ”ל וממייסדי Skyline AI: “אנחנו גאים להיות שותפים להיסטוריה שנעשתה היום. המערכת שהוציאה לפועל את העסקה עמדה בהצלחה במבחנים רבים טרם ביצוע העסקה. מבחן אחד לדוגמא הוא בדיקה לאחור (Back-testing) שבו הסתרנו מהמערכת מידע על עסקאות מהשנים האחרונות ונתנו למערכת לחזות מה יקרה לשווי הנכס בשנים אלו.

“כך שבעיני המערכת היא נמצאת מספר שנים אחורה, כי חסר לה מידע על השנים האחרונות, ותמונת המצב של הנכס כיום הוא העתיד עבורה. בבדיקות אלו ראינו כי הטכנולוגיה הצליחה לחזות את האירועים בשנים שהוחסרו בדיוק של קרוב ל-96%.

“גם השותפים שלנו שרצו לבדוק את המערכת בתחילת הדרך, ביקשו מאיתנו לנבא ביצועים של בניינים שבבעלותם ולכן הנתונים שלהם אינם ידועים לשוק. לא רק שהמערכת דייקה בחיזויים, בחלק מהמקרים לאחר הניתוח השותפים גילו דברים שהם עצמם לא ידעו על הנכס.

“לפני כמה חודשים הבינה המלאכותית ויתרה על השתתפות בעסקה של למעלה מ-300 מיליון דולר, עסקה שבסוף בוצעה על ידי אחד הבנקים הגדולים בארה”ב. למרות שעל פניו לאנליסטים האנושיים מטעם הבנק העסקה נראתה אטרקטיבית, מערכת הבינה המלאכותית שלנו התריעה לגבי מדדים מסוימים שהפכו את העסקה למסוכנת מדי עבור המשקיעים שלנו.

“הפלטפורמה של Skyline AI פונה לגופי השקעה גדולים, ביניהם קרנות ומשקיעים מוסדיים, הפועלים בשוק הנדל”ן המסחרי בארה”ב. המערכת כבר מנטרת את כל הנכסים בארה”ב מסוג “מולטי פמילי” (בנייני מגורים מניבים), ומנתחת עסקאות בקצב ניתוח של מאות נכסים שונים בכל שבוע.

“עם המשך פיתוח הטכנולוגיה, Skyline AI תספק גם מידע מדויק על הזמן הטוב ביותר שבו כדאי להעלות את דמי השכירות, לשפץ, למכור ועוד”.

ציפורי מוסיף: “כיום הניתוח המקובל בענף הנדל”ן מתעלם מרוב המידע הרלוונטי, משום שאין לו את הכלים המתאימים לשקלול מרחב הפרמטרים העצום. בשנים האחרונות בינה מלאכותית הצליחה לזעזע שווקים מסורתיים רבים ושוק הנדל”ן אינו שונה מהם. הכוח בטכנולוגיה הוא היכולת לנתח בבת אחת כמויות אדירות של מידע ולהבין ממנו מיד את הפוטנציאל של כל השקעה.

“יכולת זו תתורגם לשווי של מיליארדי דולרים, שנשארים היום על השולחן. כדי להישאר תחרותיים בשוק המשתנה, גופי ההשקעה המובילים בעולם יצטרכו להטמיע במהירות טכנולוגיות חדשניות שיאפשרו להם להתקדם מעבר ליכולות המוגבלות של ניתוח אנושי.”

חברת Skyline AI הוקמה על ידי גיא ציפורי (מנכ”ל), אור הילטש (סמנכ”ל טכנולוגיות), עירי עמירב (CRO) ואמיר לייטרסדורף (יו”ר).

לחברה משרדים בתל אביב ובניו יורק, בהם מועסקים 18 עובדים.

מייסדי החברה הם קבוצת יזמים סדרתיים שמכרו בעבר שלוש חברות המבוססות על בינה מלאכותית, בהן מכירת StreamRail לאיירון סורס שהציעה פתרון וידאו מבוסס בינה מלאכותית, חברת Visionize שנמכרה לחברת האנטי וירוס AVG, ו-Movota שנמכרה לתאגיד Bertelsmann.