“כשהמאמצת החזירה אותי לאבא – לא האמין, הוא הראה תעודת פטירה

אריה ריבקינד
|
ו' תמוז התשע"ח / 19.06.2018 17:56
בני משפחות הנעלמים מציגים עדויות כואבות הוועדה המיוחדת לחקר היעלמותם של ילדי תימן המזרח והבלקן • ח”כ נורית קורן: “שום דבר בעולם לא יכול לתאר כאב של אימא שללא כל התרעה נפרדת מילד”

הוועדה המיוחדת לחקר היעלמותם של ילדי תימן המזרח והבלקן קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד לשמיעת עדויות של בני משפחות הנעלמים.

הדיון לשמיעת עדויות בני המשפחות היה השביעי במספר.

על החשיבות שיישמעו הסיפורים בקול ראשון מבני המשפחות, פתחה את הישיבה יו”ר הוועדה ח”כ נורית קורן: “נאבקתי רבות על מנת להקים את הוועדה, לתת תשובות למשפחות שעד היום סובלות בכאב רב את המציאות העגומה מכל – בן משפחה שנעלם.

“התעקשתי שוועדה זאת תהיה בכנסת וככה הפעם כל הדיונים וההחלטות בפרשה יתנהלו בשקיפות גלויה.

“אנו בשבוע לפני יום פטירתו של הרב עוזי משולם ז”ל וחשוב ביותר לציין את מאבקו החשוב ותרומתו להעלאת הפרשה. בעדויות שעולות בוועדה אנו שבים ונותנים מקום לכל אב ואם, אח או אחות, שיספרו את סיפורם – בתקווה לסייע בבירור העובדות”.

בעדויות המפורטות שנשמעו בוועדה, סיפר בצלאל חן בדמעות ובכאב רב על אחותו תמר הקטנה, שנעלמה מבית החולים, ותיאר כיצד אמו לא השלימה עם הקושי עד יומה האחרון.

“היא לא הסכימה לעזוב את ידינו לרגע מאז היעלמות תמר. היא באה אתנו לכל מקום כי הייתה בטראומה נוראית”, סיפר.

זהרה חמדי סיפרה בוועדה שעלתה ארצה בסוף שנות 49′ עם רכוש גדול, תכשיטי כסף וזהב, אך כלום לא נשאר לה. “לפני שעלינו למטוס ביקשו מאתנו אנשי הסוכנות להשאיר את כל הרכוש יקר הערך אצלם, בהבטחה שאת זה, יחד עם שמונה ספרי תורה, נקבל בארץ אחר שתגיע האוניה. מאז ועד היום לא קיבלנו את כל הרכוש הזה”.

צילום: דוברות הכנסת

בהתרגשות ובבכי השמיעה מאגי מרגלית עוגב את כל זיכרונותיה מגיל קטן, אז אומצה לטענתה בידי ניצולת שואה, הושארה בבית חולים בירושלים, ושוב אומצה על ידי אישה אחרת – עד שהוחזרה לבית הוריה: “הועלתי על רכב בירושלים יחד עם עובדת סוציאלית שהובילה אותי אל מקום מגורי הורי. לא חשבתי שזה מקום של מגורי אנשים – הגעתי אל חול ושממה.

“כשהמאמצת החזירה אותי לאבא שלי, הוא לא האמין ומיד הלך להראות להם שבידו תעודת פטירה שלי. למפרע התברר שניצלו אותו באיזו הזדמנות והחתימו אותו על מסמך שאישר אימוץ, בזמן שהוא הבין שזה מסמך אחר לגמרי אודותיי”.

יו”ר הוועדה סיכמה: “שום דבר בעולם לא יכול לתאר כאב של אימא שללא כל התרעה נפרדת מילד. אעשה כל שביכולתי כדי למצוא עוד מידע ומסמכים על סיפורכם הקשה מנשוא. הוועדה ממשיכה בהישגים שיסייעו למשפחות, ואחד מהם הוא החוק שעובר היום במליאת הכנסת לפתיחת תיקי אימוץ”.