“מכה אנושה לשב”כ ולפרקליטות”: נפסלו הודאות שהוצאו בעינויים

בית המשפט פסל היום את כל ההודאות שבמהלכן היה שימוש בכח פיזי - אך רוב ההודאות של בן אוליאל שהתקבלו אחר כך תקפות • עו"ד בן גביר: ''אנשים במצבו של עמירם היו מודים ברצח ארלוזורוב" • עו"ד ציון אמיר שייצג את הקטין: "המשמעות היא דרמטית ביותר על עולם המשפט הישראלי"
חיים טוויל
ו' תמוז התשע"ח / 19.06.2018 15:22

בית המשפט המחוזי מרכז פסל בצהריים (שלישי) את כל ההודאות שנלקחו תוך כדי עינויים מעמירם בן אוליאל – שהואשם ברצח בכפר דומא.

עם זאת, שאר ההודאות של בן אוליאל אושרו ונותרו בתוקף.

בית המשפט קבע גם כי הודאותיו של הקטין הנאשם במעורבות ברצח קבילות, מלבד אלו שהתקבלו תוך כדי עינויים ולאחריהם.

עו”ד עדי קידר מארגון חוננו שייצג את הקטין: “מדובר במכה אנושה שהנחית בימ”ש לשב”כ ולפרקליטות, אבל מעבר לכך הדבר החשוב הוא הקביעה הפוסלת את אימרות הקטין במהלך התקופה בה הוא עונה על ידי חוקרי השב”כ .

עו”ד ציון אמיר: “ההחלטה לפסול את הודאות הנאשם מתקבלת בשמחה מהולה בעצב, לקח שנתיים וחצי להגיע להכרעה שבעינינו היתה מובנת מאליה מלכתחילה. משמעות ההחלטה היא דרמטית ביותר על עולם המשפט הישראלי, לפיה על גופי החקירה – בין אם מדובר במשטרה בין אם בשב”כ – עליהם לכלכל צעדיהם על פי החוק, לא להפעיל אמצעים פסולים. אנו מברכים את ביהמ”ש על אומץ ליבו”.

אביו של הקטין: “אנו שמחים כי הצדק יוצא לאור, ובימ”ש פסק כי בניינו אינו קשור כלל לסיפור של אירוע דומא. החלטת בימ”ש מאשרת את מה שטענו לכל אורך הדרך – בנינו עבר עינויים קשים במהלך החקירות. מלבד קביעת בימ”ש שניטל רצונו החופשי של הבן, העינויים גרמו לו תופעות פוסט טראומתיות שמהם סובל עד היום.

“אנו איתנים בדרישתנו להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה באופן מיידי, אשר תחקור את העינויים ואת האישור המשפטי שניתן להם. אנו דורשים לשחרר את בנינו לאלתר ממעצרו הקשה, ומהבידוד המוחלט שבו הוא נמצא כיום. מדובר בתנאי כליאה הקשים במדינת ישראל”.

“פגשתי אדם שרעד, שיילל: ‘טוב מותי מחיי'”

תגובת עורך הדין יצחק בם, אחד מסניגוריו של עמירם בן אוליאל: “ברור כי השב”כ גרם כאב פיזי וסבל לנחקר על מנת לגרום לו להודות. שיטת משפט המכבדת את כבוד האדם אינה יכולה להשלים עם קבלת הודאות שנגבו בעקבות גרימת סבל פיזי מכוון כראיות במשפט.

“החשש מפני המשך העינויים היה הטעם היחיד שמחמתו המשיך הנחקר להודות בין הסבבים של עינויים”.

צילום וידאו: ארגון חוננו

עו”ד איתמר בן גביר, פרקליטו של עמירם בן אוליאל – הנאשם ברצח, אמר לפני החלטת בית המשפט: ”בין אם ההחלטה של בית המשפט במשפט הזוטא תקבל את הטענות של ההגנה ובין אם לא, אני לא יכול לשכוח את המראה של עמירם בן אוליאל שנכנס לחדר לפגישה איתי.

”אחרי 21 יום התירו לנו להיפגש, עמירם בדיוק עלה ממרתפי העינויים, המחזה היה קשה. אני מכיר את עמירם, הוא בחור חזק ובריא מאוד – ופגשתי שבר כלי. פגשתי אדם שרעד, שיילל, שאמר: ‘טוב מותי מחיי’. פגשתי בן אדם שהשב”כ הפך לצל אדם ולכן כל הודאה שהתקבלה כתוצאה מהדברים של עמירם היא לא חוקית, היא פסולה, היא לא מוסרית”.

בן גביר הדגיש: ”אנשים במצבו של עמירם היו מודים ברצח ארלוזורוב, ואני חושב שאסור למדינת ישראל לקבל התנהלות כזאת ואמצעים כאלה, ואסור להרשיע אדם על סמך אמירות שהתקבלו לאחר עינויים”.

“מהלך שייזכר לדיראון עולם”

לאחר ההחלטה אמר בן גביר: “למרות שבית המשפט פסק שהוא מאמין לי ולא לשב”כ, הייתי מצפה מבית המשפט לפסול את כל ההודאות והאימרות – גם של הקטין וגם של הבגיר”.

עו”ד איתמר בן גביר, שהיה עד ההגנה המרכזי במשפט דומא וייצג העצורים בשלב המעצר, אומר כי בית המשפט נתן היום את התשובה הברורה לקריאתו המהדהדת של נפתלי בנט שרץ מאולפן לאולפן בזמן החקירה ושאל: “למי אתם מאמינים לאיתמר בן גביר או לאיילת שקד?”

בן גביר הוסיף: “בכל הכבוד והערכה לשרה שקד, היום ברור כי אנשי השב”כ ניצלו את תמימותה ואת תמימותו של נפתלי בנט ועשו מהלך שייזכר לדיראון עולם בספרי ההיסטוריה של מדינת ישראל. יהודי לא מענה יהודי ובשב”כ חייבים להפנים זאת”.

יחד עם זאת, , אמר בן גביר: “יש להצטער שבימ”ש לא פסל את כל ההודאות והאמירות של הנאשמים ועשה ניתוק מלאכותי בין הנתונים שכולם מובילים למסקנה אחת: יש לפסול ההודאות”.

הרצח בכפר דומא התרחש לפני שלוש שנים – ביולי 2015. לפנות בוקר הוצת בית משפחת דוואבשה אחרי שהושלכו לעברו בקבוקי תבערה. בשריפה נספו ההורים סעד וריהאם דוואבשה ובנם הקטן עלי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות