השב”כ עקב אחר שגב במשך 15 שנה • טען בחקירתו: “לא קיבלתי כסף”

חיים טוויל
|
ו' תמוז התשע"ח / 18.06.2018 21:10
חדשות עשר: בזמן שדיבר עם האיראנים לגונן שגב היו קשרים עם דיפלומטים ישראלים • חדשות ‘כאן’: טען בחקירה – “ניסיתי להשיג מהאיראנים מידע, ולהעבירו בבוא העת למדינה” • בלהב 433 אומרים: אחת מפרשות הריגול החמורות אי פעם

השב”כ עקב אחרי גונן שגב במשך שנים, וכבר לפני 15 שנים הוא הוזהר כי ארגון הטרור חיזבאללה מנסה לגייס אותו  כסוכן מודיעיני. כך פורסם הערב (שני) במהדורת החדשות של ‘כאן’.

על פי הפרסום, ההערכות בישראל הן כי סוכנויות המודיעין של איראן ראו בשגב נכס חשוב, שסיפק ידע אקטיבי, תיאם פגישות,  וכי עשה עבור האיראנים צעדים משמעותיים – כנראה תמורת תגמול כספי.

לאור עברו המפוקפק, במערכות הביטחוניות לא הופתעו מכך שהתגלה כמרגל לטובת טהרן.

לפי הדיווח,  בגרסתו בחקירה אמר שגב  כי ניסה לרמות את האיראנים: “לא בגדתי, מעולם לא רציתי לפגוע, רציתי להשיג מידע ולהעביר אותו בבוא העת למדינה. מעולם לא קיבלתי כסף על הדברים האלה”.

בלהב 433 אומרים, עם זאת, כי “מדובר באחת מפרשות הריגול החמורות בתולדות המדינה”.

בכתב האישום שהוגש לבית המשפט לא הייתה התייחסות למניע, אידיאולוגי או כספי, ולא ידעו לציין כיצד התבטאה התמורה.

לפי אלון בן דוד בחדשות עשר, גורמים המעורים בחקירה אמרו כי שגב לא החזיק במידע אסטרטגי ושכבר שנים לא הייתה לו גישה למידע שכזה.

עוד דווח בחדשות עשר, כי שגב גר בשנים האחרונות בניגריה והקליניקה שהוא ניהל ריכזה את כל הישראלים במדינה ובאיראן ראו בו “מנוף” להבאת מידע מאנשים אחרים ויכולת לייצר לאיראנים הזדמנות לגיוס מקורות.

רבים בקהילה הישראלית בניגריה פגשו בשגב ונזקקו לשירותי הרפואה שסיפק. אותם ישראלים סיפרו כי שגב ניסה ליצור עמם קשר עמוק יותר.

בנוסף פורסם כי שגב היה רופא האמון של שגרירות ישראל בניגריה. רופא אמון הוא האדם שאליו פונים הדיפלומטים והגורמים הישראלים הרשמיים במדינה זרה לקבלת טיפול רפואי.

במסגרת תפקיד זה, שגב טיפל בגורמים ישראלים, כשבאחד המקרים, אף הציל את חייו של אחד ממאבטחי השגרירות, וקיבל בשל כך מכתב הוקרה מבכיר משרד החוץ.

 לפי חדשות עשר, אחת השאלות המרכזיות שעדיין לא נענו – היא: האם שגב דפק ביוזמתו על דלתות השגרירות האיראנית, או גויס על ידם.

בחקירתו בשב”כ, טען כי האיראנים פנו אליו כרופא, וביקשו שיעניק להם את אותו שירות רפואי אותו נתן לשגרירות הישראלית.

עם זאת, פקיד ישראלי בכיר אמר לחדשות עשר, כי לשב”כ יש מידע שאינו תואם את הגרסה הזו של שגב.

 נוסף על הטיפול הרפואי שהעניק לאנשי השגרירות הישראלית, פתח שגב באבוג’ה גם קליניקה לטיפול בחולים, שנקראה Stepin Clinic, ממנה, לכאורה, ניהל את קשריו עם האיראנים.