נדיר: בעוד סרבן הגט עודד גז ממתין להסגרה – ביה”ד ביטל את הנישואין

נפתר תיק העגינות הקשה ביותר עמו התמודדה מערכת בתי הדין הרבניים: בעוד הבעל נמלט מהארץ לחו"ל באמצעות דרכון מזויף ונלכד בתום מצוד בבלגיה - החליט היום ביה"ד לבטל את קידושיהם של בני הזוג גז ולהתיר את האישה מעגינותה • המשמעות: מעמדה כשל רווקה שלא נישאה מעולם
יוסף גרינבוים
ה' תמוז התשע"ח / 18.06.2018 15:29

נפתר תיק העגינות הקשה ביותר עמו התמודדה מערכת בתי הדין הרבניים: היום בצהרים (שני) שוחררה ג’, אשתו של סרבן הגט עודד גז, מעגינותה בפסק דין וביטול נישואין על ידי הרכב בית הדין בחיפה, בראשותו של הראב”ד הרב אברהם מאיר שלוש.

המדובר בתיק קשה מאוד, שהתנהל בבית הדין הרבני בפתח תקווה ולאחר מכן בבית הדין הרבני הגדול ובבית הדין הרבני בחיפה.

כאשר הגיע בית הדין בחיפה למסקנה כי יש לחייב את הבעל, ד”ר עודד גז, בגט – הופעלו כנגדו סנקציות חמורות.

בין השאר, ובהנחיית בית הדין, פוטר גז מעבודתו באוניברסיטת בר אילן והוטלו עליו הרחקות דרבנו תם, במסגרתם אין לדבר עמו, להעסיק אותו ולחלוק לו כבוד.

כמו כן, בית הדין התיר לפרסם את שמו ותמונתו ברבים.

ה’שיימינג’ גלש לרשתות החברתיות, זכה לעשרות אלפי שיתופים וחשיפות, ועורר פולמוס ציבורי רחב וחסר תקדים, תוך שהוא מעלה את המודעות לבעיית סרבני הגט.

עם הטלת הסנקציות, נמלט גז מהארץ באמצעות דרכון מזויף שהיה ברשותו. בשלב זה הוכנס לתמונה אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, שהצליח להביא את האסמכתאות הדרושות משפטית להוכחת העבירה הפלילית שביצע גז, ובעקבות זאת החליטה המחלקה הבינלאומית במשרד המשפטים לפתוח בהליכי הסגרה של גז לישראל.

במקביל פתח אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים במרדף חוצה יבשות אחר גז, באמצעות חוקרים פרטיים וגורמי מודיעין. המרדף החל בקפריסין, משם נמלט גז לאומן שבאוקראינה, אך גם משם נמלט לאירופה. תחילה ללונדון ובהמשך לבלגיה – כל זאת כשנציגי אגף העגונות דולקים בעקבותיו.

בפעילות משותפת של אגף העגונות, האינטרפול, משטרת ישראל והמחלקה הבינלאומית במשרד המשפטים נעצר גז בבלגיה והוא נמצא בהליכי הסגרה לישראל.

במקביל ועל מנת לתת רשת ביטחון לחירותה של האישה, פתח הרכב בית הדין הרבני בחיפה, בראשותו של הראב”ד הרב אברהם מאיר שלוש, הרב דניאל אדרי והרב שמואל אברהם חזן, בדיונים באשר לתוקף הקידושין של בני הזוג.

לאחר דיונים מאומצים בהם נשמעו עדויות והתקבלו חוות דעת וסקירות מקצועיות ובהשקעה מרובה של בית הדין, הוחלט היום לבטל את קידושיהם של בני הזוג גז ולהתיר את הגברת ג’  גז מעגינותה.

המשמעות: מעמדה של הגברת ג’ הוא כשל רווקה שלא נישאה מעולם.

על פסק הדין סמכו את ידיהם גדולי הרבנים העוסקים בתחום.

על פי החלטת בית הדין פסק הדין נותר חסוי.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב דוד מלכא, מסר: “אני שמח כי אחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר עמן התמודדה מערכת בתי הדין הרבניים הגיעה היום לסיומה. פסק דין זה מוכיח שוב כי בית הדין נוקט בכל האמצעים העומדים לרשותו – הן המבצעיים והן ההלכתיים ולא מותיר אבן שלא הפך במאמצים אדירים להביא מזור לכל העגונות במדינת ישראל”.

בתגובה להחלטה התקדימית  אמרה השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל – הממונה על הרשות לקידום מעמד האישה: “אחרי השימוש בשיימניג כאמצעי לחץ על סרבני גט, בבית הדין הרבני העלו הילוך במאבק וביטלו את נישואיו של סרבן הגט הבזוי עודד גז. לכל אדם, גבר כאישה, מגיעה הזכות לחירות ועל מוסדות המדינה להבטיח זאת. ברכות לבית הדין על התעוזה ההלכתית שבהחלטה האנושית כל כך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות