דתיים במפלגת ה’עבודה’ זועמים על גבאי: ‘מה האיש הזה רוצה מאיתנו?’

רן פיינגולד, בעבר יועצו של שמעון פרס ז"ל ומי שניהל את מטה 'העבודה' בב"ב בבחירות האחרונות, זועם על הפרובוקציה של גבאי נגד השבת: "פרס היה מארגן אוטובוסים בשבת? גם בוז'י בחיים לא היה עושה דבר כזה. אני, ורבים כמוני, לא יכולים להיות במפלגה שמצהירה על קווים אנטי דתיים!"
ד' תמוז התשע"ח / 17.06.2018 15:02

מוצאי השבת האחרון הכה בהלם את רן פיינגולד, מי שניהל את מטה מפלגת ‘העבודה’ בבני ברק בבחירות האחרונות, והצליח להביא כ-1000 מצביעים, “עם תקציב של כ-2000 שקל בלבד”.

רן, שהיה בעבר יועצו של שמעון פרס ז”ל, התקשה להאמין למשמע אוזניו. “זה מה שאבי גבאי עשה בשבת? אוטובוס לים פלוס תקשורת כדי להעצים את האפקט? זו מפלגה שהיו בה מאז ומתמיד גם דתיים. לא ראיתי מעולם את פרס עושה דברים מהסוג הזה, גם לא את לוי אשכול, אפילו לא את עמיר פרץ!”

“אז אני שמאלני, ולכן ‘לא מספיק יהודי’ בשבילו, אבל פרובוקציות בשבת, זה כן דתי בשבילו?” – הוא זועם בשיחה עם חרדים 10.

אמש שוחח פיינגולד עם יו”ר האופוזיציה בוז’י הרצוג. בשיחה עמו הבין כי נודע להרצוג על הפרשה האומללה רק כששהו הוא וגבאי בבית הגרי”ג אדלשטיין, לשם הגיעו לניחום אבלים. לדבריו, הרצוג ממש לא אהב לשמוע על מה שקרה בשבת.

“מיהרתי לשלוח הודעת ווטסאפ לאבי גבאי, וגם לשלי יחימוביץ’, שתמכה בו, ולרויטל סויד. רוטיל לא ענתה, אבל שלי הגיבה ושאלה – מה אני רוצה ממנה, במה היא אשמה במה שקרה? וזה נכון, שלי בחיים לא הייתה עושה דבר כזה”.

וכך הוא כתב להם בהודעה: “כל חיי הבוגרים גדלתי בתנועה, ששילבה דתיים וחילוניים. בשכונה שלי יש בית כנסת, שיוסד על ידי ‘העובד הדתי’ (חברי מפא”י דתיים). בן גוריון אמר: ‘יש לי יותר בוחרים דתיים מכל המפלגות הדתיות גם יחד’. לארגן אוטובוס הנוסע לים בשבת מתאים ליו”ר מרצ. שולה אלוני ויוסי שריד עשו זאת, גם זהבה. אבל לא אשכול ושרת ושמעון פרס או אפילו עמרם מצנע. אם אתה לא רוצה בוחרים דתיים ומסורתיים פשוט תגיד את זה”.

הוא חתם את שמו על ההודעה: רן פיינגולד, בני ברק.

גבאי השיב לו והסביר שבעיניו, אוטובוס לא צריך לעבור בשבת דרך בני ברק, אבל מבאר שבע לים, בהחלט אין בעיה.

איך זה קשור לפרובוקציה? לא ברור.

רן חבר בקבוצות ווטסאפ רבות הקשורות לפעילי מפלגת ‘העבודה’. “אז נכון שחלק מהפעילים מזדהים עם גבאי, מיעוט שבהם, אבל חלק אחר, גדול, מתעצבן מאד!”

רן פיינגולד

רן בתפילה, בפולין. באדיבות המצלם

• למה הוא עשה את זה? – אני שואלת. מה עובר עליו? זה הלחץ מהסקרים שחוזים מפלה?

“אני חושב שהוא רוצה להילחם בלפיד ולהעביר מנדטים ממנו למפלגת העבודה. אבל זה טיפשי, כי אפילו יאיר לפיד לא עושה דברים כאלו”.

• ואולי באמת הוא זיהה צורך של רבים במפלגה בתחבורה ציבורית בשבת?

“אגיד לך משהו. כמות האנשים במדינה שאין להם רכב פרטי לא עוברת את ה-20 אחוזים. ומתוכם, רובם להערכתי אנשים חרדים, שלהארד קורד מתוכם אין רכב. כמות האנשים שהם מצביעי מפלגת ‘העבודה’ ואין להם רכב או אופנוע ורוצים לנסוע לים בשבת, היא ממש נמוכה. זו מלחמה מטופשת.

“אם אני אדם דתי, חרדי, מסורתי, שומר שבת, שמצביע למפלגה חילונית, זה אומר שאני נגד כפייה דתית. אבל בשום אופן לא אזדהה עם דגלים אנטי חרדיים! בעיני הסטטוס-קוו הוא ערך מקודש וצריך לשמור עליו. אז מקומות בילוי בשבת תמיד היו פתוחים, וכך צריך להמשיך להיות. אבל תחבורה ציבורית היא דגל!”

ובכלל, הוא סבור ש”יש מספיק לפיד ומרצ. אז אם אני דתי שלא מזדהה עם נוער גבעות, גם לא אוהב שלא מתגייסים, מפלגת העבודה מתאימה לי. תמיד היה גרעין של העובד הדתי במפלגה, במשך שנים יש דתיים במפלגה. בכל ועידה של מפלגת העבודה תוכלי לראות חובשי כיפות. אבל! וכאן בא ה’אבל’ הגדול. שמעון פרס היה מארגן אוטובוסים בשבת? גם בוז’י בחיים לא היה עושה דבר כזה.

“מה האיש הזה רוצה מאיתנו? קודם כל אני לא מספיק יהודי בשבילו כי אני שמאלני, ואז..פרובוקציות בשבת?”

לדעת פיינגולד, זו רק שאלה של זמן עד שגבאי יודח מהמפלגה. “אנשים לא מבינים מה עובר עליו”, הוא אומר. “הוא לא מבין את המשמעות של לארגן אוטובוס בשבת ולהביא תקשורת –שזו הצהרה. אני, ורבים כמוני, לא יכולים להיות במפלגה שמצהירה על קווים אנטי דתיים!”.

הוא מספר, שמפלגת העבודה קיבלה למעלה מ-1000 קולות בבני ברק, “והם לא היו רק קולות של חילונים. אין 1000 חילונים בבני ברק, תאמיני לי. אז לערבים, שהביאו 11 אלף קולות בכל הארץ, היו מעיזים לפגוע בציפור נפש שלהם? בחיים לא!”

• יש מצב שגבאי יודח, עוד לפני הבחירות? – אני שואלת, והוא משיב: “רק אם יקרה משהו דרמטי”… “וחוץ מזה, יכול להיות שהבעיה היא שאין מישהו שיחליף אותו”.

גבאי, הרצוג

צילום: Miriam Alster/ FLASH90

• אין מצב שיחזירו את בוז’י?

“הלוואי. אבל לא נראה לי שזה הולך לקרות. בעיני, זה אידיאלי”.

בסיבוב הראשון הוא תמך בבוז’י הרצוג, בסיבוב השני הצביע לגבאי, מתוך מניע של “רק לא עמיר פרץ”.

• איתן כבל יכול להיות יו”ר?

“הלואי, אבל לא נראה שזה הולך לקרות”.

בעיניו, האופציה האידיאלית היא בני גנץ, “אבל הוא טרם החליט. כולם מדברים איתו, רוצים אותו, הוא איש תנועת עבודה במקור, לא איזה טרמפיסט”.

“תשמעי”, הוא מפתיע, “יש קונספירציה שגבאי שתול של הליכוד בעבודה, במטרה להרוס אותה מבפנים. כי תביני, למי אנשים כמוני יצביעו בבחירות? לא כל הדתיים ימניים, יש תחום ביניים. לא כולם מתלהבים מעומקה האידיאולוגי של מירי רגב… כעת גבאי הרס לנו את האופציה”.

• ואולי זה מה שעושה אדם נואש מול הסקרים..

“זה מה שעושה מי שמעוניין לחקות את טומי לפיד. ואולי אנשים פשוט יצביעו לכחלון, שבחיים לא יפול על משבצת אנטי דתית, מי יודע”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות