ארה”ב מחריפה המלחמה בדן גרטלר: סנקציות על עוד 14 חברות

שייע קליין
|
ד' תמוז התשע"ח / 16.06.2018 21:59
אחרי הסנקציות שהוטלו בדצמבר: לפי כלכליסט, משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על 14 חברות נוספות הקשורות למיליארדר מב”ב, בטענה שעשה את הונו באמצעות עסקאות כרייה מושחתות בקונגו • “החברות אפשרו לגרטלר לקבל גישה למערכת הפיננסית העולמית ולהרוויח משחיתות”

המחלקה לפיקוח על נכסים זרים במשרד האוצר האמריקני הטילה אתמול (שישי) סנקציות על 14 חברות עסקיות עקב היותן קשורות לאיש העסקים והמיליארדר החרדי דן גרטלר, תושב בני ברק. כך דווח בכלכליסט.

הסנקציות הוטלו בהתאם לסעיף שקשור לעבירות חמורות של שחיתות והפרת זכויות אדם.

כפי שפורסם בדצמבר 2017, אז הטיל משרד האוצר האמריקני סנקציות על 52 גופים ואנשים, בהם המיליארדר דן גרטלר, שעשה את הונו באמצעות עסקאות כרייה ונפט לא חוקיות ובלתי שקופות ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

לפי הצהרת משרד האוצר האמריקני, גרטלר השתמש ביחסיו הקרובים עם נשיא קונגו ג’וזף קבילה כדי לקבל תפקיד של מתווך, אשר חברות בינלאומיות שהביעו עניין בעסקים עם המדינה חויבו “לעבור” דרכו.

עוד נכתב, כי גרטלר וחברתו Fleurette Properties השתמשו בחברות חוץ-גבוליות (offshore) כדי לבצע את העסקאות, וכתוצאה מכך הרפובליקה הקונגולזית הפסידה בין השנים 2010 ו-2012 בלבד כ-1.36 מיליארד דולר עקב תת-התמחור של נכסי כרייה שנמכרו לחברות חוץ גבוליות שקשורות לגרטלר.

נכון לעכשיו מספר החברות הכולל עליהן מוטלות סנקציות עקב קשריהן לגרטלר הוא 34.

סיגל מנדלקר, תת המזכיר לענייני מודיעין פיננסי וטרור במשרד האוצר האמריקני, אמרה: “משרד האוצר מטיל היום סנקציות על חברות שאפשרו לדן גרטלר לקבל גישה למערכת הפיננסית העולמית ולהרוויח משחיתות והתנהלות לא תקינה. אנו משתמשים בכלים אלה כדי לשנות את התנהגותם של כאלה המעורבים בביזת משאבי טבע ובהשלכות ההומניטריות של מעשים אלה. עונש פיננסי יוטל על אנשים וחברות שמנצלות אנשים תמימים ומערכות פגיעות לטובת רווח אישי”.

הסעיף שתחתיו מוטלות כעת הסנקציות – E.O. 13818 – נגזר מחוק מגניצקי הגלובלי לאחריות לזכויות אדם. נכון להיום סנקציות תחת סעיף זה מוטלות על 73 חברות ויחידים ברחבי העולם, שנכסיהם נחסמו כתוצאה מכך.