הביע שמחה ברצח שירה בנקי וישלם קנס של 10 פעמים ח”י

חיים טוויל
|
א' תמוז התשע"ח / 14.06.2018 13:19
השופט גזר את דינו של החרדי שהביע שמחה על רצח שירה בנקי ע”ה • הפרקליטות דרשה קנס 10,000 ש”ח, אך השופט אימץ הצעת הסנגור • הפרקליטות נסוגה מהדרישה למאסר, כדי לא לספק נתוני סגירת תיקים של ערבים ופעילי שמאל שהביעו שמחה על מות מתנחלים וחרדים

השופט חיים נחמיאס, שופט בית משפט השלום באשקלון, גזר היום (חמישי) את דינו של גלעד קליינר – החרדי שהביע שמחה על הירצחה של שירה בנקי ע”ה, והטיל עליו עונש של קנס של 180 שקלים, לצד  התחייבות שלא יעבור שוב את העבירה.

בפרקליטות המדינה ביקשו בתחילת הדרך לשלוח את קליינר למאסר בפועל. אולם, עו”ד איתמר בן גביר, פרקליטו של קליינר, דרש לקבל לידיו את נתוני הפרקליטות באשר לסגירת תיקים של ערבים ופעילי שמאל קיצוני שהביעו שמחה על מות מתנחלים וחרדים.

השופט נחמיאס הורה, בהחלטה תקדימית, כי המדינה תספר את כל המידע באשר להתנהלותה. בעקבות כך ולאור זאת, הסכימה הפרקליטות להגיע להסדר טיעון, בו נמחקו שלושה אישומים של הסתה ושני סעיפים של הפרת הוראה חוקית.

במסגרת ההסדר, חזרה בה הפרקליטות מהדרישה להטיל על קליינר עונשים של מאסר או עבודות שירות ואף נסוגה מהדרישה להטיל עונש מאסר על תנאי ודרשה עבודות של”צ (-התנדבות).

שירות המבחן קבע שקליינר לא מתאים לעבודות של”צ, ובדיון היום המחלוקת היחידה בין הצדדים הייתה לעניין גובה הקנס.

הפרקליטות דרשה קנס כספי של עשרת אלפים ש”ח ואילו עו”ד בן גביר ביקש להסתפק בקנס סימלי והפנה לשורה ארוכה של מקרים בהם נאמרו אמירות דומות על ידי ערבים ששמחו על רצח חיילים – ובפרקליטות סגרו את התיקים.

השופט נחמיאס החמיא לטיעוני הצדדים וקבע: “הסנגור חירף נפשו למען הנאשם והפך כל אבן למענו”.

השופט קבע במקרה של קליינר, כי אכן מדובר במקרה חריג עם נסיבות חריגות, ולכן הסדר הטיעון הוא סביר ובכוונת בימ”ש לכבדו.

“אין גם כל תועלת, לאור דברי שירות המבחן, להטיל על הנאשם של”צ ועדיף על כך פגישות עם שירות המבחן ונסיון לשקמו”, אמר.

במחלוקת לעניין הקנס קבע השופט כי הוא מקבל את מדת הסנגור, וכי אין טעם להשית על קליינר קנס משמעותי וכי יש לגזור על הנאשם את העונש המתאים לו בתיק שלפניו.

לאור זאת גזר השופט על הנאשם קנס 180 ש”ח (-עשר פעמים ח”י), התחייבות שלא יעבור על אותה עבירה, וקבע כי קליינר יעמוד לצו מבחן ויצטרך להגיע לפגישות שבועיות אצל קצינת מבחן.

עו”ד בן גביר אומר בתגובה: “מרוצה שכבוד השופט הבכיר קיבל טענותינו, ועוד יותר מרוצה מכך שלאחר שדרשתי וקיבלתי החלטה שהפרקליטות צריכה לגלות את כל תיקי החקירה שסגרו בעניין ערבים ושמאלנים – הבינו בפרקליטות שכדאי לסיים התיק בהסדר טיעון מאוזן וסביר. דברי שמחה על רצח נערה הרגיזו גם אותי, אך מכאן ועד לניהול הליך פלילי הדרך ארוכה מאוד.”