ליברמן: חוק הגיוס החדש לא תואם לדעותיי, אך אין אופציה לחוק אחר

אריה ריבקינד
|
א' תמוז התשע"ח / 14.06.2018 12:50
שר הביטחון: “יש תקווה שפעם ראשונה נפתור את הבעיה הכואבת הזו. אי אפשר בבת אחת לגייס 100 אחוז חרדים” • “שלום בהחלט אפשרי. יגיע יחד עם המשיח עם אותו חמור לבן – לא יום לפני זה” • “איראן נמצאת על סף אירועים שלא ראינו כמותם. הסנקציות הכלכליות עובדות יפה מאוד”

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר (חמישי) ב’פורום בר-אילן’ שנערך באוניברסיטת בר-אילן למתווה חוק הגיוס שהוגש על ידי הוועדה לבחינת גיוס בני הציבור החרדי המשותפת למשרד הביטחון וצה”ל.

“אני מקווה שנעביר אותו ככתבו וכלשונו כי זו האופציה היחידה”, אמר ליברמן. “כולם מבינים שזה חוק שהוא חוק ממלכתי נטו. ראיתי שגם התגובות במערכת הפוליטית אלו תגובות שקולות ולכן יש תקווה שפעם ראשונה נפתור את הבעיה הכואבת הזו, צה”ל מהרגע הראשון משמש כור היתוך של החברה הישראלית וזה אולי התפקיד הנוסף שהוא ממלא מ-48 בהצלחה רבה. ולכן גם כאן הוא לקח על עצמו להיות גורם מאחד ולא מפריד”.

“מלכתחילה אמרתי, שאם רוצים להעביר חוק, כל אחד צריך לוותר על האג’נדה הפוליטית הפרטית שלו ולבנות משהו ממלכתי”, ציין שר הביטחון, “לכן החוק שהובא אמנם לא עונה לתפיסת העולם שלי ובטח גם לא לתפיסת עולמם של דרעי או ליצמן, אבל זה חוק שהוא באמת התשובה, אולי המוחלטת, לדרישות של צה”ל”.

בהמשך דבריו עמד ליברמן על הקושי שבגיוס חרדים: “בסופו של דבר אנחנו רוצים ליצור חברה שוויונית שכולם יכולים לחיות ביחד עם כל השוני. ברור שאי אפשר בבת אחת לגייס 100 אחוז חרדים, אלא יש מתווה הדרגתי – אני לא רואה אופציה לשום חוק אחר שיהיה המכנה המשותף לכולנו”.

במסגרת הריאיון שערך עמו אלי יונס, יו”ר אגודת הידידים של אוניברסיטת בר-אילן ומנכ”ל בנק מזרחי טפחות – התייחס ליברמן לאפשרות של הסדר ביניים עם הרשות הפלסטינית: “כדי להגיע להסדר ביניים אתה צריך לצרף את כל המדינות הסוניות המתונות שמבינות אולי בפעם הראשונה שהאויב האמתי שלהם זה לא יהודים, לא ישראל, לא ציונות אלא איסלאם רדיקלי, אלקעידה, מדינת אסלאמית ובעיקר איראנים וכל התפיסה השיעית המהפכנית.

“לכן, יש פה בעלי ברית טבעיים והיום זה לא סוד, יש לא מעט מגעים עם העולם הסוני המתון. אין להם מספיק אומץ או עצמה להפוך את כל הדיפלומטיה החשאית למגעים גלויים, להיפגש, לדבר על השולחן”.

“אני חושב שאנחנו די מתקרבים ולכן אנחנו צריכים להגיע לפתרון רב ממדי. הסכסוך שלנו הוא לא עם פלסטין. הסכסוך שלנו הוא עם העולם הערבי והוא תלת ממדי – גם מדינות ערב, גם פלסטינים וגם ערביי ישראל. ולכן הפתרון חייב להיות תלת ממדי, אתה חייב להגיע להסדר עם מדינות ערב וגם להסדיר את סוגיית ערביי ישראל”.

על שלום במזרח התיכון – אמר ליברמן: “הוא יגיע עם המשיח על חמור לבן, לא יום לפני זה. תראו לי מדינות ערב שחיות בשלום זו עם זו. 99% מהקורבנות במזרח התיכון זה בין מוסלמים לבין עצמם, אז לצפות שיהיו בשלום אתנו זה נאיבי. אנחנו מדברים על הסדרים מדיניים”.

על איראן אמר שר הביטחון: “להערכתי, איראן נמצאת על סף אירועים שלא ראינו כמותם. הסנקציות הכלכליות עובדות יפה מאוד”.