פרוש מחריף הצהרות: אסור להסכים לדברים מסוכנים שייכללו במתווה

אריה ריבקינד
|
א' תמוז התשע"ח / 14.06.2018 11:27
“לראשי המדינה יש זכויות על חלקם באחזקת התורה, אולם הקיצוץ לא ירתיע אותנו” • “גם בגלל החשש שהבג”ץ יפסול חוקי גיוס אסור לנו להסכים לדברים שייכללו במתווה ויהיו לרועץ בהתמודדויות עתידיות”

לקראת כינוס מועצת גדולי התורה של אגו”י, מחריף סגן שר החינוך מאיר פרוש הצהרותיו נגד חוק הגיוס שהוגש על ידי הוועדה לבחינת גיוס בני הציבור החרדי המשותפת למשרד הביטחון וצה”ל.

במפגש שקיים אתמול (רביעי) סגן השר עם אישי ציבור, הוא התייחס לשאלתם על ההמלצות הכוללות איומים בסנקציות כלכליות על ישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס – והשיב: “השלטון מציע להפחית מכספי הישיבות וזאת בניגוד לאמונתנו שהתורה היא המגינה ומצילה.

“לראשי המדינה יש זכויות על חלקם באחזקת התורה, ואולם ברור לכל כי הקיצוץ באם יהיה, לא ירתיע אותנו מלקיים את מצוות מרנן ורבנן גדולי התורה והחסידות שליט”א כלשונם, וכאשר הם יורו לנו כך נעשה, גם במחיר של קיצוצים או אפילו אי תמיכה”.

פרוש הבהיר:  “הישיבות הקדושות הינם נשמת אפו ומאור עיניו של עם ישראל וסוד קיומו, מימות אבותינו אברהם יצחק ויעקב ובמשך כל שנות גלותו לא פסקה ישיבה מעם ישראל ועל אחת כמה וכמה בארץ הקודש.

“לימוד התורה בהיכלי הישיבות והכוללים הינו הערובה היחידה לקיום היהדות והבטחת דור העתיד, ולכן כל איום על סנקציות אינם מן העניין, ולא ישפיעו כלל וכלל על ההכרעה כשתתקבל”.

באשר לחשש מפני בית המשפט העליון אמר פרוש: “גם בגלל החשש שהבג”ץ יפסול חוקי גיוס, אסור לנו להסכים לדברים מסוכנים שייכללו במתווה ויהיו לרועץ בהתמודדויות עתידיות”.

סגן השר הסביר, כי “אסור להכניס למתווה דברים שימנעו בעתיד לקיים את השקפת עולמנו האחת והיחידה ואין בלתה, כי אנחנו רואים בלימוד התורה הקדושה ערך עליון וראשון, ללא כל קשר ליעדים או מכסות. כי גם אם נניח שלדעת רשויות הביטחון הייתה עמידה ביעדים, מי ערב שבעתיד המצב יהיה דומה, ואם למשל בעוד כעשר שנים יוחלט כי היעדים הם בהתאם לגידול הטבעי של הציבור החרדי, הרי לעולם לא נכניס את עצמינו לסכנה כזו”.

הוא הדגיש: “ההתמודדות היחידה צריכה להיות העובדה שלימוד התורה הוא ערך עליון, ושמי שרוצה לשבת וללמוד תורה זכאי לדיחוי, ללא כל קשר ליעדים או לכל דבר אחר”.