לכבוד אשת הגביר • נחשפו: תפילות נשים לא ידועות מהמאה ה-18 בצבע

שלמה בן חיים
|
ל' סיון התשע"ח / 13.06.2018 15:49
רוב התפילות הכלולות בכתב היד שנכתב לבקשת אשת גביר באיטליה לא ידועות: הוא נכתב על קלף דק בעיבוד איכותי, הנתון בכריכת עור מקורית עם הטבעת זהב • ומה בתפילות?

על גבי דף השער של ספר התפילות המאויר והצבעוני שנחשף – נכתב: “סדר תפלות ובקשות לנשים שאננות שנערכות מידי חדש בחדשו ומידי שבת בשבתו”.

הפריט מוצע למכירה באתר בידספירט, בבית המכירות שהקים ד”ר ברוך פלח. רוב התפילות הכלולות בכתב יד הזה לא ידועות וכנראה שלא נדפסו מעולם.

מדובר על כתב יד על קלף מקשטילאצו (Castellazzo, איטליה, מהמאה ה-18. זהו קלף דק בעיבוד איכותי, הנתון בכריכת עור מקורית עם הטבעת זהב. שער מאוייר בדיו ובצבעים, במרכזו איור נאה של אשה יושבת בביתה. כיתוב תחת האיור: “נכתב לתשוקת הנכבדת מרת אסתר פולייסי מב”ת [מנשים באהל תבורך] פה קשטילאצו כפר”.

כתיבה איטלקית מרובעת, הוראות באיטלקית באותיות לטיניות.

בכתב היד ישנם מגוון תפילות מעניינות: תפילות לאישה המבקשת להרות וללדת בשלום. כולל לוח ספירת שבעה נקיים [עם הכותרת: “מצוה לאשה לספור ז’ נקיים”]. תפילות לנשים לומר לפני הטבילה, ליד המזוזה ביציאה מהבית, לתקופת ההריון [“תפלה לאומרה כל ט’ חדשים אחר תפלתה בבקר ובערב קודם שתשכב על משכבה”], ותפלה “לאומרה אחר שמונה עשרה משתכנס לחדש השביעי”.

אסתר פולייסי, שעבורה נכתב כתב-היד, הייתה ככל הנראה אשת גביר בקהילת קשטילאצו. מספר כפרים נושאים באיטליה את השם Castellazzo רובם בצפון איטליה. נראה שהכוונה ל-Castellazzo Bormida במחוז אליסאנדריה בפימונטי, שם התיישבו יהודים כבר במאה ה-15.

ספר תפילות, נשים

לכתב היד מצורפת חוות דעת מקצועית מבנימין ריצ’לר, מומחה בינלאומי לכתבי יד יהודיים ומנהלו לשעבר של המכון לכתבי היד בספריה הלאומית בירושלים.

ריצ’לר זיהה בספריה הלאומית כתב יד דומה, ששימש כטיוטה לכתב היד שלפנינו, ולכן העותק שבספריה הלאומית נכתב על נייר והוא פחות מהודר מכתב היד שבמכירה. ישנם מעט שינויים בין כתבי היד, אולם אותה יד כתבה את שני כתבי היד.

ברוך פלח הוא ד”ר לספרות עברית מאוניברסיטת בר אילן וחוקר רב תחומי במדעי היהדות והרוח.

הדוקטורט שלו זכה בפרס מטעם מכון ז’בוטינסקי. הוא פרסם מאמרים בעיתונות ובכתבי עת. הוא מרצה בהשתלמויות למורים, בכנסים מדעיים ובמסגרות שונות ברדיו ובטלוויזיה.

ספר תפילות, נשים