נשים חרדיות שוות • מירי שניאורסון בטור אישי

אולי כדאי שלפני ההתפלספות, ננסה להבין מהו פמיניזם ומהי אישה חרדית • רק אז אפשר יהיה להעלות שוב את צמד המילים "פמיניסטית חרדית" ולבדוק אם זה עובד ביחד
מירי שניאורסון
ו' ניסן התשע"ד / 06.04.2014 09:31

גם אני מתעוררת לפעמים לתוך חלומות של הנהגה. הנהגה פוליטית, עסקית, כלכלית.

לאחרונה אני מקבלת מידע על כל מיני סדנאות הקשורות במנהיגות. מנהיגות נשים, מנהיגות צעירה, בית ספר למנהיגות ועוד. הפרוספקטים הצבעוניים מבטיחים גדולות ונצורות באשר לעתידם של בוגרי הסדנאות האלו. כאילו שסדנא כלשהי יכולה להקנות לאדם תכונות של מנהיג, של מורם מעם.

סדנא כזו מתחילה בדרך כלל במשפט הבא: “דמיינו לעצמכן דמותו של מנהיג שבדרכו הייתן רוצות לדבוק…”

הייתי שם פעם אחת. ברור מאליו מהי הדמות שעלתה מיידית לנגד עיני. מי הוא המנהיג שבדרכו הייתי רוצה לדבוק. אך לא יכולתי להסביר לנוכחות בחדר את מעלתו של המנהיג שלי. כי דמות של מנהיג אמיתי לא צריך להסביר. מרגישים אותה!

אצל כל אחת מאתנו הנשים – במיוחד אלו החרדיות – המנהיגות אופרציה מורכבת של בית, משפחה, ילדים ניקיונות לפסח, בישולים, כלים, כביסות, תריסים וחלונות ובתוך כל הר הגעש הזה גם עושות למחייתן: עובדות, מרוויחות ואפילו מצליחות לבנות קריירות מכובדות, מתגנב לו חיידק ה”מנהיגות”.

כל אחת בתחום המנהיגות שקורץ לה. האחת בעסקים, השנייה בפוליטיקה והשלישית במסחר.

למה לא מגיע לנו? אני יכולה לעשות זאת טוב יותר מההוא או מהאחר. ברור שאת יכולה!

במאמר מוסגר. גם אני חושבת שהחרדיות עשר. אני כבר לא שומעת את המשפט המפורסם “את חרדית?! לא יכול להיות… את דווקא ממש עשר”…  אבל נמאס לי להיות עשר מול מי שלא מסוגל להבין את אורח החיים החרדי. אני רוצה להיות עשר בפני מי שאני חייבת לו דין וחשבון – הקב”ה.

הרוחות הפמיניסטיות שנשבו ועדיין מנשבות – אם כי פחות בעוז – הגיעו לאזורים החרדיים באיחור רב. בעוד שבעולם החל עידן הפוסט-פמיניזם, אצלנו הוא מתחיל להרים ראש ולדרוש. כאשר אני נשאלת שוב ושוב, “מה?! את לא פמיניסטית”, אני מבינה שמשהו לקוי בתפיסת הנשים החרדיות. אני באופן אישי מנסה להגדיר מחדש את הפמיניזם שלי וקוראת לו בצניעות תרתי-משמע “פמיניזם אורתודוקסי”.

שאילולא כן אין כל משמעות להיותי חרדית.

 בלבול שנוצר מתוך חשכת הגלות

אולי כדאי שלפני ההתפלספות וההתפלפלות הנהוגה באזורנו, ננסה להבין מהו פמיניזם ומהי אישה חרדית ורק אז אפשר יהיה להעלות שוב את צמד המילים “פמיניסטית חרדית” ולבדוק אם זה עובד ביחד.

יש כאלה שטוענות שביהדות קיים כביכול חוסר שיווין בין הגבר והאישה. נשים אלו הקימו תנועה שמטרתה “שחרור” האישה. לטענתן, כיון שכל אדם נברא בצלם אלוקים, אין להפחית מערכה של האישה לעומת הגבר. מקימות התנועה נתפסו לרעיונות ופעולות שהם היפך התורה וזאת למען מטרת השוויון הנאצלת.

למען האמת, כל זה נובע מבלבול וחוסר הבנה ביחס למעמד האישה. בלבול שנוצר מתוך חשכת הגלות. הבלבול הזה גורם להפיכת חושך לאור ואור לחושך. היפך השכל הישר והיפך האמת.

למעשה הביאה תנועה זו לתוצאה הפוכה לגמרי ממטרתה המוצהרת. דווקא היא זו שיצרה אצל נשים רגשי נחיתות עמוקים ביותר. כי מה יכול להשפיל אישה יותר מאשר זה שאומרים לה שאין היא יכולה לחיות ולפעול בהתאם לאישיותה ותכונותיה המיוחדות, ועליה לעשות מאמצים להיאבק, להילחם ולחקות את הגבר כדי להדמות לו, ועוד מבטיחים לה שבכך “תשוחרר” ממצבה המר ובכך תתבטא שלמותה?

זה בדיוק מה שעשתה תנועת הפמיניזם. היא ביטלה לחלוטין את חשיבותה של האישה כאישה ואת ערכם של התפקידים המיוחדים לה, והציבה את הגבר ותפקידיו כמודל לחיקוי. בכך גזרה על הנשים שיא של העדר הכרת הערך העצמי ודחפה אותן לבטל את עצמיותן ולעשות כל מאמץ להידמות לגברים.

אילו היו מייסדות אותה תנועה, נוהגות בדרך התורה, בדרכה של היהדות האורתודוקסית החרדית, טעות זו הייתה נמנעת. הרי התורה קבעה במפורש כי “לא ילבש גבר שמלת אישה”, וכן להיפך “לא יהיה כלי גבר על אישה”.

לפי תורתנו הקדושה – תורת חיים – לכל אחד מהמינים שליחות גדולה וחשיבות משלו, הן בענייני העולם ובטח ובטח בענייני התורה. שלמותו של הגבר מתקיימת מתי שהוא עושה את מה שגבר צריך לעשות. וככה בדיוק גם בקשר לשלמותה של האישה. זו תוכל לבוא לידי ביטוי רק כאשר היא תחייה ותתנהג כמו אישה ובוודאי לא כאשר תרוץ לחקות את הגבר.

שני סוגים של שליחויות

שיווין זכויות אמתי מתרחש כאשר כל אחד מגיע לשלמותו בהתאם לכישוריו ואפשרויותיו כפי שקיבל מאת ה’ יתברך. אין כל סיבה שאישה תנסה לחקות את הגבר ולהתעסק בתפקידי הגברים. אדרבה, כשאישה מנסה לחקות גבר ודורשת שיתנו לה תפקידים שווים לתפקידיו של האיש נוצר פער חברתי ואי שיווין.

שכן, על-ידי הרדיפה אחרי תפקידיו של האיש מדגישה האישה בעצמה שמעמדה פחות ממעמדו של האיש ולכן היא דורשת לקבל את תפקידיו כדי להצדיק את עצם קיומה.

אין כאן שני מעמדות האחד גבוה והשני נמוך. יש כאן שני סוגים של שליחויות בעולם הזה. כל אחד ממלא אותן בכלים שניתנו לו מהקב”ה.

המדרש מספר כי בעת שעבוד מצרים היו אלו הנשים ששמרו על המוראל היהודי ושימרו את הלכידות החברתית של העם כולם. הן אלו ששמרו על מצב-רוח מעודד וחיזקו את ביטחונם של הגברים. הן חינכו דורות של יהודים נאמנים שלא שינו את שמם, את לשונם ואת בגדיהם ואף זכו לקבל את התורה על הר סיני.

ואין כאן המקום לפרט את כל הנשים שפעלו במסגרת שליחותן לטובת העם כולו. הן לא דרשו שוויון כי מעולם לא ראו את עצמן נחותות מהגברים שלצידן. וברור שעיקר השפעתן ופעולותיהן של הנשים הייתה בתוך הבית – “כל כבודה בת מלך פנימה” – על-ידי צניעות וחיי משפחה יהודיים.

חג הפסח הוא עדות נצחית על כך שהאישה היהודייה – הן בבית והן בחוץ כאשר המצב דורש זאת – מסורה בגוף ונפש לתורה ולמצוות: טהרת המשפחה, חינוך ילדים ועוד.

אלה הם היסודות העיקריים של קיום וגאולת עמנו.

אישה יהודייה, דווקא עכשיו ערב חג הפסח, בתוך ים ההכנות לקראתו, את יודעת שבידייך מונח, במידה רבה, גורל עמנו.

• הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו

 [email protected]

הדפס כתבה

17 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מקומם..
    06/04/2014 10:16
    אני
  1. לא מכירה את מירי שניאורסון… אבל חושבת טועה …
    התקלה הראשונה היא, הפרשנות המוזרה בהגדרת הפמניזם. (אמר לזכותה, להפוך את הפמיניזם הרדיקלי למיינסטרים, זו טעות נפוצה… י)
    השניה, לשייך מנהיגות לגבריות, ולקרוא לזה ”לא ילבש” ??? זלזול באינטלגנציה של הקוראים! עייפתי מלהזכיר את דבורה, מרים, חולדה, אסתר _____ השלימו את החסר…
    השלישית, (על דרך האלמנציה) לומר שמסירות בגוף ובנפש כמצוותה של האישה כתפקיד מרכזי ולייתר את השאר… ממתי, איפה ולמה???
    הרביעית , בזכותם של נשים נגאלו ישראל, ובזכותן עתידים להיגאל.. פמניזם יהודי במיטבו!

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   06/04/2014 15:13

      קראתי את הטור – כל מילה נכונה – רק שצריך להוסיף ובטח שהיא תכתוב עוד עוד על מעמד האישה לפי משנתו של המנהיג האחד והיחיד שלה.

  2. שמות שהזכרת
    06/04/2014 10:46
    היסטוריה בבקשה
  3. דבורה ניהלה מלחמה על ידי ברק
    מרים יצאה להנהיג רק בנושא של שירת הים וגם זה רק לאחר שמשה והגברים עשו את זה
    אסתר צוותה ונוהלה על ידי מרדכי
    אין קשר בין חולדה לבין הנהגה היא הייתה נביאה ותו לא.
    אפשר היה לומר גם שרה ועוד אך כידוע לך אברהם הוא זה שהנהיג וכו’ וכו’

    • אשה גם כן   06/04/2014 14:20

      האישו הוא שנשים נכחו במרחב הציבורי והובילו ברמות שונות . הנסיון לטשטש את ערכן (ניהלו את, צוו ע”י וכו…) והפחית מעוצמת המעשים הוא מגוחך..
      מה שניסתה ”אני” לומר הוא שהתורה נתנה ‘קיום’ לנשים לאורך ההיסטוריה ולא רק בתוך ביתן.
      והנסיון לייתר את קיומן בהנהגה מתוך רצון לא לדבוק בעולם המערבי הוא שגוי ביסודו!!

  4. לא צנוע מה אתם שמים את התמונה שלה?
    06/04/2014 12:36
    אשה
  5. כאשה חרדית אני חושבת שזה פשוט בושה

    • אשה גם כן   06/04/2014 14:10

      אם היא נתנה את הסכמתה, והתמונה שנבחרה צנועה ומכבדת, זו לא בעיה! תפסיקו להיות שבויים במוסכמות חברתיות חסרות שחר!
      התפיידות הנשים מהמרחב הציבורי הוא מעשה לא ראוי, לא נכון ובטח שלא יהודי!!

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   06/04/2014 15:15

      מה ההבדל בינה לבין סיון “רהב” מאיר

    • יוכבד   08/04/2014 14:11

      ולכן קשה לך לפרגן לגב’ שניאוסון שהיא אשה יפה מאד.

  6. שיחה של הרבי
    06/04/2014 15:17
    משה
  7. זה לא ההמצאה שלה. זהו תוכן דבריו של הרבי מילובאוייטש באחד משיחותיו הקדושות.
    מישהו יכול לתת איזה ספר ועמוד?

    • חבדניקית   07/04/2014 14:34

      רובו מהטקסט מועתק מילה במילה ממכתביו של הרבי בנושא את יכולה לכתוב את הרעיון הכללי במילים שלך, כי הוא אכן יפהפה אבל לא לשייך לעצמך מילים של הרבי.

  8. כותבת כמו אישה כנועה שלא רואה מעבר לאופק
    06/04/2014 17:21
    ד.
  9. ציפיתי להרים וגבהות, אבל התבדיתי. עוד טור של עוד אישה כנועה, שממציאה תירוצים בשביל להרגיש טוב עם עצמה. אין לך זכות לדבר על פמיניזם!
    ברור שהקב”ה נתן תפקיד שונה לאישה ולגבר, אבל מי אמר שתפקידיה של האישה הם לבשל ולגדל ילדים? את זה אמרו הגברים ולא התורה. גבר שרוצה ללדת זה נגד הציווי, אבל אין שום איסור על אישה שרוצה לעבוד וללמוד. גורל עמנו לא במונח בטעם האוכל שהאישה תבשל, אלא בשמירה על משפחה יהודית ועל גידול ילדים יהודים- וזאת חובה שמונחת גם על האב וגם על האם.

    • יענקלושוש   06/04/2014 19:54

      בגמרא נכתב על מקום האישה “דיינו שמגדלות את בנינו ומצילות אותנו מן החטא”
      זהו תפקידה האמיתי של אישה על פי התורה,
      כמובן שזמנים השתנו, ומצאנו גם בתורה מציאות כזו של ‘דברים משתנים’ בהלכות רבות וכו’,
      נשים תמיד עבדו, אבל גם כשעבדו הצדיקות עבדו מהבית והיותר משוחררות מחוץ לבית (למי שקצת יודע הסטוריה יהודית)

      במהלך השנים, היהודים התקרבו לתרבות המערבית לא מרצונם כי אם לשמר את העם היהודי בחיים ולא בבידוד כמו שבטים קטנים נוספים (אפשר לצאת לסין ולראות שבטים שמונים יותר ממספר היהודים…)

      אשרי האישה ששומרת את מקומה לבעלה, אבל גם אשרי האישה שמפרנסת בכבוד את ביתה למען תורת בעלה. (ולא למען הוצאות מיותרות והזויות)

  10. בהתחלה התגובה שלך צרמה לי במחשבה שניה עשית מעשה נבון.
    06/04/2014 19:56
    יענקלושוש
  11. אולי תגובות של אנשים חולים כמוך, יגרמו לנשים הצדיקות של עם ישראל להבין שמוטב שישמרו את יופיים לבעליהם ולא לכל מיני חולים שמסתובבים באתרים חרדים.

  12. נו עוד חבדניקית
    06/04/2014 20:10
    חיים
  13. מה אנו מצפיים מ חבדנקית שמאחרים את גדול המקצצים בחרדים נתניהו

  14. ישר כוח
    08/04/2014 08:49
    שרה
  15. כתבה מעניית ומעוררת השראה כל הכבוד לך, קבלתי המון עידוד וכוח תודה לך

  16. מה הקשר לאירוח של ביבי
    09/04/2014 14:30
    ישראל
  17. אירוח שהיה טוב או לא זה וויכוח בפני עצמו אבל מה הקשר לדעתה של הכותבת שכתבה מאמר מעולה. שים לב שכמעט ואין אחד מגדולי התורה של אירח וכיבד את גדולי המושחתים מבין הפוליטיקאים אנשים הרבה יותר גרועים מביבי

  18. רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כולנה
    14/04/2014 15:25
    היליק
  19. אני מסכים עם כל מילה שלך שאפו