הקרן החדשה נגד יו”ר הפורום החילוני – שתקף איש מרצ

יו"ר 'הפורום החילוני', תקף איש מרצ שערך הבדלה לפני נאומו בכיכר הבימה: "אין הבדל בין מה שעשה דבוש ממרצ למה שעושה שליח חב"ד שמתעקש לשדל לתפילין במקום ציבורי" • מנכ"ל הקרן החדשה: "מה עשה? הציג בפניך את עולמו המסורתי? מה המנגנון הכופה שהפעיל?"
יוני גרין
ל' סיון התשע"ח / 13.06.2018 14:30

מלחמת החורמה שמנהלים גופים חילוניים ב’הדתה’ גולשת למחוזות הזויים: במוצאי שבת האחרון התקיימה הפגנה ‘נגד השחיתות’ בכיכר הבימה בתל אביב, כאשר בין האישים שהוזמנו לשאת דברים היו בין היתר איש מרצ אבי דבוש, ויו”ר ‘הפורום החילוני’, רם פרומן.

לפי דיווח של ישי פרידמן במקור ראשון, לפני שדבוש נשא את דבריו הוא ביקש לערוך הבדלה קצרה, לטובת המשתתפים המסורתיים והדתיים.

פורמן הזדעזע מהטקס הדתי שביצע דבוש בפומבי ופרסם פוסט המאשים אותו, לא פחות – בכפייה דתית, השפלה ותוקפנות.

“גם אבי דבוש ממרצ עוסק בכפייה דתית”, האשים פרומן, “ברגע שדבוש מחליט לערוך טקס הבדלה ציבורי לקהל חילוני, הוא לא מקיים את מצוות דתו אלא משתמש בדת ככלי פוליטי, וחמור מכך, כופה על כמה מאות חילונים להשתתף בטקס בלי לבקש את רשותם. אינני רואה הבדל בין מה שעשה דבוש ממרצ למה שעושה שליח חב”ד המצוי כשהוא מתעקש לשדל לתפילין במקומות ציבוריים כמו שדה התעופה”.

פורמן הוסיף: “תארו לכם שכשאני הייתי מגיע להרצות בפני קהל דתי (ואני עושה זאת פה ושם) הייתי מתנצל בפניהם שלא אכלתי ואני מאוד רעב ומוציא כמה פרוסות פרושוטו ואוכל בפניהם. בחיים לא הייתי עושה דבר כזה. אבל דבוש מרשה לעצמו להשפיל אותנו. בעיניי הוא עשה אקט שהוא גם מביך עבורו וגם תוקפני עבור כולנו”.

דבוש הגיב לדברי פרומן: “מסתבר שאני בעצמי הפכתי להיות ממחוללי ההדתה, ולא ידעתי שאני כזה. פתחתי את דברי בברכה (מקוצרת ומאולתרת. לא חילקתי בשמים ולא ביקשתי אמן…) מההבדלה, ועשיתי קישור בין ‘המבדיל בין קודש לחול’ למאבק כנגד השחיתות. והנה, מסתבר שיש מי שרואה בדברים הללו כפייה דתית במרחב הציבורי, וחלק מתהליכי הדתה”.

גם מנכ”ל הקרן החדשה, מיקי גיצין, יצא נגד עמדתו של פרומן וטען כי היא פוגעת במאבקים חילוניים למרחב ציבורי פתוח.

“טענותיך בפוסט הזה הוא לא מאבק בהדתה או כפייה דתית, אלא מלחמה בכל מי שהוא לא אתה”, כתב גיצין. “באופן אישי, אני גם חושב שהוא פוגע במאבק הרחב על מרחב ציבורי פתוח לכולם. מה עשה דבוש? הציג בפניך את עולמו המסורתי? מה המנגנון הכופה שהוא הפעיל? האם אתה בתור חילוני נפגע שאדם פרטי מציג את תרבותו בציבור, ואם כן מה הגבול? האם אדם שהולך עם ציצית, כיפה, או אישה שהולכת עם חיג’אב כופה עליך את תרבותה? כפיה, היא משהו שמחליט עבורך באופן אקטיבי מה לעשות ולא כ”כ מאפשר לך אופציות נוספות, ואם זה כל כך מפריע לך היית יכול לעזוב את המקום”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין גבול לשנאה
    13/06/2018 16:50
    עמית
  1. שישראל יורדים אז מגיעים לדיוטה תחתונה