מומחה למזה”ת: “טראמפ הפך את השולחן, האיראנים לא מבינים אותו”

פרופ' עוזי רבי התייחס ב-103FM למפגש הפסגה של טראמפ וקים ולהשפעתו על טהרן: "עד עכשיו הראש המערבי היה קל לפיצוח מבחינתם. נשיא ארה"ב מתנהג כמערבי, אבל חושב אחרת. משחק בבוטות. כעת הם מבינים שבאמת כל האופציות על השולחן"
חרדים 10
כ"ט סיון התשע"ח / 12.06.2018 15:20

פרופסור עוזי רבי, מאוניברסיטת תל אביב, התראיין הבוקר ב-103FM על הוועידה ההיסטורית בין נשיא ארצות הברית לרודן קוריאה הצפונית.

“טראמפ הופך את השולחן. אין צל של ספק שטראמפ מציע דרך אחרת, בגלל תפיסתו לגבי ריפיון המשטרים המערביים. טראמפ יצטרך להראות קבל עם ועולם, כעדות, איך עושים הסכם עם משטר בעייתי, בניגוד למה שעשה אובמה. יש לטראמפ את התמונה של 2015, ההסכם עם איראן, הסכם שהיה מלא חורים, והיום אנחנו מבינים שהוא מאוד בעייתי.

“לטראמפ, שיש לו רצון להראות שהוא לא אובמה. ההסכם של איראן הוא הפוך לחלוטין. יש קשר ישיר לאוזניים איראניות. הוא מחייב אותנו בזהירות מצד אחד, וביכולת להגיד שנפל כאן דבר. הראש האיראני הוא מתוחכם וחכם. בסופו של דבר, ראש בונה את עצמו על סמך היכרות מעמיקה עם הראשים שאיתם אתה מתמודד. הראש המערבי, בהקשר האיראני, היה הראש הכי קל לפיצוח. יש ראש ליברלי, צודק, שקוף, והוא כספר פתוח. איראן בנתה על זה קריירה”.

“מה קרה עכשיו? על אותה משבצת מתיישב אדם שנראה מערבי, אבל הראש שלו מדלג במונחים מזרח תיכוניים. יש כאן הפרעות קצב, יש פה משהו שקשה לקרוא”.

לדבריו, “האיראנים לא מבינים בסופו של יום מה עלול להיות כאן, והכי גרוע, שטראמפ יושב עכשיו עם צפון קוריאה, שהיתה המסך אליו האיראנים הסתכלו, וממנו הם שאבו השראה, הם למדו מקים איך לנהוג”.

הוא הוסיף: “לחשוב שעכשיו איראן יבואו על ארבע וישר יילכו לצד השני? לא הייתי משתמש בביטויים האלו. צריך לזכור שגם קים מציג את זה כניצחון לבני עמו. לגבי איראן, זה הרבה יותר משמעותי. בסופו של דבר היא מחוככת בינה לבין עצמה, יש חיכוכים טקטיים בין משמרות המהפכה לרוחאני, מחאות כלכליות שלא שוככות לרגע, וברור לנו כשמש שההנהגה האיראנית שומעת מטראמפ: ‘שדרגו את ההסכם, או שכל האופציות על השולחן’, אז באמת כל האופציות על השולחן”.

כשנשאל האם אלה בשורות טובות עבור ישראל – השיב:

“אלה בשורות מסובכות לכל מי שמסתכל נכוחה. יש כאן תפיסות מאוד מעוותות וריאליות. טראמפ שם לנו מראה מול הפנים. אין לו אסטרטגיה שלמה, אבל יש אצלו משהו שחורג מהתיאוריה, ועובר למעשי. הוא מגיע למשחק בבוטות ובישירות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות