‘אויבים יכולים להיות ידידים’ • צפו: טראמפ על ההסכם שחתם עם קים

אחרי החתימה על מסמך הבנות היסטורי, בו התחייב שליט צפון קוריאה קים להתפרק מנשק גרעיני - נשיא ארה"ב קיים מסיבת עיתונאים • הנשיא האמריקני הבהיר: "הסרת הסנקציות תלויה בפירוק מוחלט מגרעין" • "כעת יש לנו תקווה שהסכסוך יסתיים - העבר לא חייב להכתיב את העתיד"
נתן פרל
כ"ט סיון התשע"ח / 12.06.2018 12:27

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, קיים היום (שלישי) מסיבת עיתונאים לסיכום הפסגה ההיסטורית עם מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג’ונג-און, בה חתמו השניים על מזכר הבנות היסטורי.

“אני רוצה להודות לקים על צעד ראשון לקראת עתיד חדש לבני עמו. אנחנו מוכנים להתחיל היסטוריה חדשה אחרי 70 שנה, ולכתוב פרק חדש בין האומות שלנו”, אמר טראמפ. הנשיא הוסיף: “כל אחד יכול לעשות מלחמה, אך רק האמיצים יכולים לעשות שלום”.

“לפני 70 שנה השתולל עימות בחצי-האי הקוריאני והמלחמה מעולם לא הסתיימה, אך כעת אנו יכולים לקוות שהיא תסתיים. העבר לא קובע את העתיד, אויבים יכולים להיות ידידים. אין גבול למה צפון קוריאה יכולה להשיג בוויתור על הנשק הגרעיני שלה. קים יוכל להיזכר כזה שהביא עידן של שגשוג לבני עמו”.

הנשיא סיפר: “הצגנו לקים ולנציגיו סרטון שמגלם את מה שניתן להשיג. יש לצפון קוריאה פוטנציאל להיות מקום מדהים והוא מבין את זה ורוצה לעשות את הדבר הנכון”.

עם זאת, הנשיא הדגיש כי הסרת הסנקציות על צפון קוריאה לא תתרחש באופן מיידי. “האיום של נשק גרעיני יוסר. בינתיים, העיצומים הכלכליים יישארו. אנו חולמים על קוריאה מאוחדת. עתיד זה נמצא במרחק נגיעה, זה יקרה, אנשים חושבים שזה בחיים לא יקרה, זה קורה עכשיו, זה יום נפלא בהיסטוריה של העולם.

“קים בדרך חזרה לארצו וכשיגיע הוא יתחיל בתהליך שישנה אנשים רבים ויעשה אותם בטוחים. לוקח זמן רב מבחינה מדעית לפרז מגרעין. ברגע שמתחילים את התהליך – זה נגמר. נוריד את העיצומים ברגע שהגרעין לא יהיה פקטור. אני דווקא מצפה להסרת העיצומים”.

טראמפ גילה: “מתישהו אטוס לפיונגיאנג. בנוסף אזמין את קים לבית הלבן בזמן המתאים. נעשה משהו לגבי זכויות אדם. קשה שם, בסוף נסכים למשהו. אני מאמין שהמצב ישתנה”.

לפי מסמך הבנות, הצדדים התחייבו “למיסוד יחסים חדשים בין שתי המדינות, לקדם את המאמצים להשגת שלום בר-קיימא בחצי האי הקוריאני ולאיתור שרידיהם של שבויי מלחמה ונעדרים בקרב ולהשבתם המידית של אלו שכבר זוהו”.

הנשיא התייחס גם להשפעת הפגישה על תכנית הגרעין האיראנית: “איראן מדינה שונה ממה שהייתה לפני שלושה-ארבעה חודשים. הם כבר פחות בטוחים בנוגע למזרח התיכון. אך אני מקווה שלאחר זמן, עם העיצומים הכלכליים, הם יחזרו לקיים משא-ומתן על הסכם חדש”.

שני המנהיגים ישובו בהמשך היום לארצותיהם. לפי דיווח בסוכנות בלומברג, טראמפ הביע נכונות להאריך את הפסגה, אולם קים החליט לחזור לצפון קוריאה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות