הפלונטר של החרדים: במתווה הגיוס החדש יהיו גם סנקציות כלכליות

על פי ראיון שהעניק שר הביטחון לרשת ב' עולה כי על פי מתווה הגיוס החדש יהיו "יעדים ברורים בגיוס עם סנקציות כלכליות גם על הישיבות וגם על אותם אנשים" • מתווה הגיוס המבוסס על הדו"ח שיתפרסם ביום שלישי הוצג לפני ראש הממשלה: "ננסה להגיע להסכמה רחבה למרות קוצר הזמן"
קובי פינדרוס
כ"ז סיון התשע"ח / 10.06.2018 15:04

שר הביטחון ליברמן התייחס היום בראיון שהעניק לרשת ב’ לסוגיית הגיוס וקבע כי יופעלו סנקציות כלכליות גם על ישיבות שלא יעמדו ביעדים.

ליברמן, שרואיין על רקע דו”ח מערכת הביטחון בנושא חוק הגיוס לו הצפוי להתפרסם ביום שלישי הקרוב, העריך  כי ההמלצות אשר גובשו בחודשים האחרונים על ידי וועדה מיוחדת מטעם משרד הביטחון לא יובילו למשבר בקואליציה, “אני מציע שנמתין לאותם מסקנות, זה מאוד לא נכון לתקוף את המסקנות של צה”ל. אין לו אגנדה פוליטית. זה טובת צה”ל”.

לטענתו, “להפוך כל נושא למחלוקת, זה לא נכון, מי שמחפש משבר תמיד ימצא סיבוב. אני לא רואה פה הצדקה לקרבות בקואליציה”.

שר הביטחון כאמור, התייחס גם לסוגיית היעדים אומר כי: “אלו יהיו עם יעדים ברורים בגיוס עם סנקציות כלכליות גם על הישיבות וגם על אותם אנשים”.

גם ראש הממשלה נתניהו התייחס היום לסוגיה זו ואמר כי הוא טרם ראה את הד”ח אך יובא בפניו בהמשך היום. במקביל, שר הביטחון ליברמן הציג לו את מתווה חוק הגיוס.

ראש הממשלה אמר: “ננסה להגיע להסכמה רחבה בקואליציה ולהביא את החוק למרות שהזמן צר מאוד”.

על פי הערכות מהעקרונות שמסתמנים לחוק הגיוס החדש עולה כי בחורי ישיבות שלא יתגייסו לא יישפטו ולא ייכלאו, ולא צפויים לנקוט נגדם סנקציות פליליות.

עם זאת, בניגוד למצב הקיים שבו אין שום ענישה בחוק לבחור ישיבה שמסרב להתגייס – החוק החדש צפוי לכלול סנקציות כלכליות.

הבוקר (א’) הגיש שר הבטחון ויו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לראש הממשלה בנימין נתינהו את טיוטת חוק הגיוס, כפי שגובש במהלך החודשים האחרונים במשרד הבטחון.

“ננסה להגיע להסכמה רחבה בקואליציה ולהביא את החוק למרות שסדר הזמנים הוא צר מאוד”, אמר נתניהו. החרדים, מצידם, דורשים להשלים את הליך החקיקה עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, שכן, באם הדבר לא יתבצע יפקע תוקפו של חוק הגיוס הנוכחי, כפי שקבעו שופטי בג”צ, כשהמשמעות היא הפיכתם של כלל בחורי הישיבה לעריקים. הנציגים החרדים, מצידם, טרם נחשפו לפרטי החוק המוצע וממתינים לראות אותו, למרות שמההדלפות השונות הם כבר מודעים לכך שהחוק כולל ‘סנקציות כלכליות’ תוך הפחתת תקציב עולם הישיבות באם החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס. בניגוד לסנקציות אישיות שיופעלו על בחורי הישיבה, הנציגים החרדיים חוששים פחות מסנקציות כלליות על עולם הישיבות, שכבר הוכח בקדנציית ממשלת בנט-לפיד שניתן לעמוד בהן, למרות הקושי. מה גם, שהסנקציות יופעלו רק לאחר ‘תקופת ההסתגלות’, כך שהתקווה היא ש’משהו יקרה עד שיופעלו’, כדברי גורמים חרדיים. לדברי אותם גורמים, “עצם העובדה שמדובר בחוק שהביא משרד הבטחון, מקנה סיכוי גבוה לכך ששופטי בג”צ יקבלו אותו, למרות שהוא לא בדיוק עונה לקריטריון השוויון בנטל”. מאידך, “עוד נתגעגע לחוק הקודם של לפיד, זה שחוקק ע”י וועדת שקד”, כך לדברי אותו גורם. “השאלה הגדולה היא מה יגידו חברי מועצת גדולי התורה החסייים והליטאיים בנושא, בכך הכול תלוי כמובן”. על פי התוכנית לאחר גיבוש סעיפי החוק יופץ המסמך, ולאחר המתנה בת 3 שבועות ניתן יהיה לפתוח בהליך החקיקה, כאשר עד לסיום מושב הקיץ יוותרו…שבועיים בלבד. על פי ההערכות במערכת הפוליטית החרדים לא יפרקו את הממשלה על רקע החוק, למרות שמועצות גדולי התורה יכולות לשנות את התמונה ברגע.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות