מכתב מלפני 80 שנה חושף: מי הציע לרב שטיינמן לעשות סקי?

בתחתית המכתב שנשלח מבריסק לשוויץ, לשם נמלט הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, הוסיפה אמו ארבע שורות בכתב ידה וחתימתה באידיש - בהן היא דורשת בשלומו • "תכתוב פעם משהו אישי, כל המכתבים שלך מלאים בדברים שיכולים להועיל לכל העולם, אבל על עצמך אתה בכלל לא כותב..."
יוסף גרינבוים
כ"ב סיון התשע"ח / 05.06.2018 18:02

מכתבים משפחתיים מעניינים משנת 1938 אל הגראי”ל שטיינמן מוצגים בימים אלו בבית המכירות הפומביות “ווינרס” (Winner’s) ומלמדים על ענוותנותו המפורסמת והדוחק הכלכלי ששרר באותה תקופה.

שני מכתבים שונים, שנשלחו מבריסק לשוויץ על דף נייר אחד, במטרה לחסוך בהוצאות הדואר – מכתב אחד לרבי אהרון לייב, ומכתב שני לחברו רבי משה סולובייצ’יק – מספקים הצצה לקשר שנשמר בין בני המשפחה לבחורים הצעירים.

את המכתב לרבי אהרן ליב שטיינמן כתבה אחותו גולדה, ובתחתית המכתב הוסיפה אמו, הרבנית גיטא פייגא שטיינמן, ארבע שורות בכתב ידה וחתימתה באידיש, בהן היא דורשת בשלומו של בנה היקר.

המכתב לרבי משה סולובייצי’ק הוא מאת חברו שמואל מקאטעלנע ובעברית.

בהתכתבות משפחתית זו מאחותו של הגראי”ל נחשפת צניעותו הכל-כך אופיינית, כשאחותו גולדה דורשת בשלומו, מספרת על המשפחה ומבקשת שיכתוב על חוויותיו האישיות: “תכתוב פעם משהו אישי, כל המכתבים שלך מלאים בדברים שיכולים להועיל לכל העולם, אבל על עצמך אתה בכלל לא כותב…”

היא שואלת על חוויותיו מהנסיעה, על התרשמותו מהמדינה האחרת, על הסתגלותו לשפה הזרה ועל פריטי לבושו.

גולדה מתבדחת על כך שהוא יכול לעשות סקי בהרים כספורטאי, ומוסרת שחיה שרה (כנראה אחותם) היא ילדה חכמה ומדברת רבות על ר’ אהרן לייב.

סמנכ”ל “ווינרס” מיכאל ישי אלחיאני: “בשנת 1938 נסעו שני בחורים מבריסק לשוויץ כדי להימלט מצו הגיוס הפולני. שני בחורים אלו, שניצלו בזכות הנסיעה הזו, לימים הפכו לגדולי הדור והשפיעו על הצלת עולם התורה כולה לאחר השואה – הגאון רבי משה סולובייציק בעיר ציריך, שהנהיג את עולם התורה באירופה, והגאון רבי אהרן לייב שטיינמן זצוק”ל מנהיג עולם התורה בארץ ישראל, שוויו הריאלי של הפריט הוא בין אלף לאלף ומאתיים דולר, אך עם זאת בחרנו להציגו במחיל התחלתי של ארבע מאות דולר בלבד כדי לאפשר לציבור גדול יותר להתמודד”.

הרב שטיינמן

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות