כנס חירום על חוק הגיור החדש: “כל הסעיפים, אחד אחד, בעייתיים מאד”

הראשל"צ בכינוס בהול של רבנים לקראת הגשת מסקנות ועדת הגיור של משה נסים לממשלה בצהרים: "כל רבני ישראל, לא משנה מאיזה חוג, צריכים לעמוד על המשמר. יש פה הכרה בגיורים לא על פי ההלכה"
יוסף גרינבוים
כ' סיון התשע"ח / 03.06.2018 11:16

על רקע המלצות ‘ועדת ניסים’, שיוגשו בצהרים (ראשון)  לראש הממשלה, לפיהם יוקם מערך גיור חדש שלא יהיה תחת סמכות ואחריות הרבנות הראשית, התכנסו הבוקר לכינוס חירום עשרות מרבני ישראל כדי להביע את עמדתם – עמדת התורה, נגד כל רפורמה במערך הגיור ונגד הוצאתו מסמכות ואחריות הרבנות הראשית.

מסקנות הוועדה מפקיעות את הגיור בישראל מסמכותה של הרבנות הראשית לישראל, ונותנות בפעם הראשונה הכרה רשמית בחקיקה לגיורים רפורמיים שבוצעו בחו”ל.

בפתח הפגישה אמר הראשל”צ הגר”י יוסף, אשר יזם את הכינוס: “הכרה בגרים רפורמים וקונסרבטיבים זה פרצה חמורה מאוד. כל סעיפי החוק, כולם אחד אחד, בעייתיים מאוד”.

בנוסף תקף בחריפות גם את הרכבה של הועדה שאמורה למנות את דייני הגיור לפי הרפורמה החדשה – ואמר: “רק זה שמעורבים בוועדה למינוי דייני הגיור נציגים רפורמים, זה כשלעצמו לא שייך בכלל ומצריך לדחות את כל המסמך הזה על הסף”.

לאחר מכן אמר הרב הראשי הגר”ד לאו: “מתווה הגיור המדובר הינו פגיעה בכרם ישראל ובעם ישראל. זה אשליה של אנשים שכביכול אם יקבלו תעודה זה מה שיהפוך אותם לגרים. זה פתח להתבוללות ולהביא את חורבן היהדות שמתקיים בעולם לארץ הקודש. הרבנות הראשית עושה מאמץ לאורך כל השנים שעניין הגיור יהיה אך ורק על פי ההלכה וללא שיקולים זרים. זה עניין של עם ישראל כולו שלא יכול להסכים אפילו לרגע אחד למציאות כזו”.

הרב מרדכי שטרנברג, ראש ישיבת הר המור, אמר:  “כל החוק הזה אומר שהנושא של הגיור זה נושא ציבורי ולא דתי וצריך לא לאפשר לרבנים להתערב, וזה נוגע לכבודה של הרבנות ולכבודה של תורה, בכל הנושאים זה כך, גם בכשרות, גם בגיורים”.

הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, אמר על הניסיון לקבוע ברפורמה החדשה שהגיור יהיה על פי דין תורה: “אבל מי יקבע מה זה דין תורה? בג”ץ?”

לקראת סיום הכינוס קראו הרבנים הראשיים לרבנים להצטרף אליהם לחתימה על גילוי הדעת של רבני ישראל, הקורא להשאיר את הסמכות לגיור בידי הרבנות הראשית.

הגר”ד לאו הוסיף: “כל מי שיקרה לו מסורת ישראל מוזמן לחתום בבקשה, הגיור הוא נושא הלכתי ואין לנו שום זכות לשנות דבר זה אלא על פי ההלכה המסורה. עמך עמי בתנאי שזה אלוקיך אלוקי”.

הגר”י יוסף: ” אני מבקש מכל רבני ישראל, מכל החוגים, צריכים לעמוד על המשמר, יש פה הכרה בגיורים לא על פי ההלכה, יש פה הכרה בגיורים רפורמים, יש פה פרצה חמורה מאוד. אני מבקש מכל הרבנים לחתום ולהצטרף למחאה ושהחוק הזה ייקבר, החוק הזה לא ראוי שיעלה”.

בגילוי דעת, עליו חתמו הרבנים, קוראים הרבנים: “אנו, רבני ישראל, רואים בדאגה את הסכנה לאחדותו של העם היהודי כתוצאה מההצעות לרפורמה בגיור הכוללות בתוכן הפקעת הגיור מהרבנות הראשית והכרה בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים.

אנו, כרבני ישראל דורשים להכיר רק בגיור שנעשה על פי הוראות הרבנות הראשית לישראל, אשר יסד הגראי”ה קוק זצ”ל כדי לשמור על אחדות העם וקיום תורת ה’ כהלכה במדינה, ובסמכותה.

אנו קוראים לראש הממשלה לדחות על הסף את דו”ח וועדת ניסים ולקדם באופן מיידי תיקוני חקיקה שיעצרו את נסיונות הבג”ץ להכרה בגיורים פרטיים ובגיורים רפורמיים.

אנו מבקשים מכל חברי הכנסת ומכל השרים לעשות כל שביכולתם על מנת לעצור את הרפורמה בגיור שעלולה לגרום להתבוללות, להתפוררות ולפילוג בתוך העם היהודי, בדומה למה שמתרחש, לדאבון לב, בקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות רבות בחו”ל”.

גיור, גילוי דעת

צילום: דוברות

לקראת פרסום המלצות ועדת הגיור, התפרסם הבוקר גם מכתבו של הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג, דיין בבית הדין הגדול לשעבר, אליו הצטרף הגאון רבי אביגדר נבנצל, רב הרובע היהודי.

הרבנים קוראים לחברים החתומים על המלצות הוועדה לחזור בהם על רקע הפרסום המסתמן של הדו”ח, על פיו ינותק מערך הגיור מהרבנות הראשית ויוצא מתחת סמכותה.

בפתח המכתב מתפלא הרב גולדברג על ההמלצות הצפויות, “החלטות הוועדה, אף שהיא מורכבת מרבנים חשובים מאד מעוררות פליאה עד שנראה שכנראה הצליחו להטות את דעתם של הרבנים והציעו הצעה מנוגדת שאין צריך הסכמת הרבנים וגם גיור רפורמי רח”ל מאפשרות כזאת חס ושלום והרס של כלל ישראלים ויתבטלום קיום המצוות”.

בהמשך הוא אף קורא לרבנים לחזור בהם: “לכן בקשתי מכם להכריז מיד שדבר זה לא יעלה על הדעת שאלו שעוקרי שמירת המצוות מיהודים הם יביעו דעתם. ואני בטוח שאם הרבנים יקראו את ההחלטות שלהם יצטערו עד בלי סוף ולכן עדיף שעה אחת קודם לבטל החלטות כאלה”.

בשבוע שעבר כבר הודיעו למשה ניסים שני רבנים – הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת גן לשעבר, והרב שמואל בלמס –  על משיכת חתימתם מהמלצות הוועדה, זאת מכיוון שבהמלצות הסופיות מומלץ להקים מערך גיור חדש ועצמאי, שלא תחת סמכות ואחריות הרבנות הראשית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות