“דברים גבוהים עילאיים מצד אחד, ומצד שני מדבר אל כל אחד”

החסיד שלא מסוגל להיפרד מהספר, הדרשנים שמפיקים ממנו רעיונות, תולדותיה של חסידות טשרוטקוב, וכתב היד שנעלם • הרב ישראל פרידמן על הספר 'גנזי ישראל' של האדמו"ר מטשרוטקוב, שיצא לאור מחדש
הרב נפתלי פלינטנשטיין
י"א תמוז התשע"ד / 09.07.2014 13:33

כמעט עשרים שנה שלא ניתן היה להשיג את הספר ‘גנזי ישראל’ של אדמו”ר רבי ישראל מטשרוטקוב. בימים אלו אנו מתבשרים שהוא הופיע מחדש במהדורה מפוארת ומשוכללת. הספר נחשב כמיוחד לא רק אצל חסידי בית רוז’ין, אלא גם אצל דרשנים, הוגים, ולומדי חסידות.

העורך והמו”ל נכד המחבר – הרה”צ רבי ישראל פרידמן, רב ביהמ”ד דחסידי טשורטקוב במנצ’סתר – מספר לנו על מהות הספר ועל ייחודיותו בעולם ההגות החסידי.

מה מביא אנשים להגות בספר זה יותר ולהתחבר לספר זה?

“סיפר לי לאחרונה יהודי שאינו חסיד, ובוודאי שאין לו שייכות עם רוז’ין” מספר הרב פרידמן, “שהוא במשך שנים לא נפרד מספר זה. הוא מרגיש שכאשר הוא לומד וקורא בספר זה, כאילו הרבי מדבר אליו ישירות.  זהו פלא עצום אמר לי אותו אדם, עברו כבר קרוב למאה שנה מאז שנאמרו אמרות קדשו, ועם כל זה, אני מרגיש שהוא מדבר אלי ואל דורנו העכשווי.

הרבי מטשורטקוב כותב בספרו דברים גבוהים עילאיים מצד אחד, ומצד שני מדבר אל כל אחד ואחד, וכולם יכולים להתחבר ולמצוא בו את מה שהם צריכים. זהו הסיבה שרבים נמשכים לעיין ולהגות בספר נפלא זה.

“הוא היה ספרא רבה דייקן ובעל סדר נפלא, כפי שניתן להתרשם מכתב היד של הספר, מלבד מה שכתבו חסידיו היה רושם לעצמו את מאמריו”.

מה הם היסודות העיקרים שהספר מושתת עליו?

“ניתן לראות מספר קווים כללים שרשומים לכל אורך הספר. היסוד של “קדש עצמך במותר לך”, הוא מוטיב מרכזי בכל נדבכי הספר. דבר נוסף הרבי מדגיש במאמרים רבים את הענין שאל האדם לסמוך על אחרים, אלא כל העבודה מוטלת רק עליו. יסוד מרכזי נוסף הוא הרעיון של איתערותא דלתתא ואיתערותא דלעילא, שבו מסביר יסודות וענינים רבים לאורך כל השנה”.

בספר עושים שימוש רב גם רבנים, דרשנים שאינם משתייכים לחסידות. מה שמביא אותם להשתמש בספר הם הדרושים והרעיונות הנפלאים והמיוחדים שבו. בשונה מספרי חסידות אחרים. הספר מורכב הן מיסודות חסידיים עמוקים ורעיונות בעבודת השם והן ברעיונות הגותיים מופלאים. הספר בנוי רבות על ספרי היסוד של המחשבה היהודית כמו ספר העיקרים, מהר”ל, בחינות עולם, אברבנאל, כוזרי והרמב”ם.

במהדורה מפוארת זו בחרתם להוסיף בסוף הספר פרקי תולדות של כל אדמור”י טשורטקוב. מדוע?

“האמת שלא כל כך נהוג להוסיף פרקי תולדות בספרי חסידות. אולם כאשר לומדים את התורות ומבינים מי היה האיש שאמר את הדברים, וכן את התקופה שבה נאמרו הדברים, זהו פירושו שיצייר בעל המימרא לפניו. לא חס ושלום שאנו צריכים “להבין” את האיש, אלא להבין ולהכיר את הרקע . המטרה להציג על קצה המזלג מה היה “טשרוטקוב”, מה היה שם, מה הרגישו החסידים מול רבותיהם זי”ע. הרבי מטשורטקוב היה בעל מחשבה עצום, גאון בכל התורה כולה, הוא היה המנהיג של כלל ישראל באותה תקופה והשפעתו הייתה על כל גווני היהדות החרדית בגליציה המזרחית.

הוא פעל רבות בעניני חינוך בגליציה. באותם ימים לא היו שם כמעט ישיבות לצעירים, הוא דאג שיוקמו ישיבות, ובהמשך היה מעורב במפעל הגדול של ישיבת חכמי לובלין שהמהר”ם שפירא נמנה על חסידיו”.

הרבי של הרביים

הרבי מטשרטקוב היה הרבי של הרביים. האדמו”ר ה”אביר יעקב” מסדיגורא והאדמו”ר רבי אברהם יהושע העשיל מקאפיטשניץ שהיו ממנהיגי היהדות החרדית בתקופתינו החזיקו עצמם כתלמידיו בדרך בהנהגת הכלל ובהשקפה הייחודית שלו.

כתב היד לא היה ידוע בכל השנים, וחלק ממנו נאבדו במרוצת השנים. הרבי נפטר בשנת תרצ”ד ורק בשנת תשכ”ה נדפס הספר לראשונה על ידי רבי מיכאל הלוי שכטר ז”ל. בשנת תשמ”ו נדפס שנית עם הוספות, ותיקונים במהדורה מפוארת על ידי הרב ישראל שפיגל ז”ל. במהדורה זו נוספו עוד מאמרים רבים מכתבי יד שונים ומכתבי חסידים. בספר צירפו מאמרים נוספים שלא היו במהדורה הקודמת – חלקם מכתבי יד וחלקם מתוך הספר נזר ישראל שהוציא לאור החסיד ר’ דוד משה שפיגל ע”ה.

הספר מופיע בשלושה כרכים. 2 כרכים על התורה. וכרך שלישי על המועדים, בתוספת מפתחות נרחבים.

הפצה: מכון שפתי צדיקים; וועיג – הפצת ספרים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות