הבנות דרמטיות: אסד יחזור לגבול בגולן, האיראנים וחיזבאללה יעזבו

גורם מדיני בכיר: הושגו הבנות והסכמות בין ישראל ורוסיה לגבי ההסדר בסוריה • על פי ההבנות החדשות, צבא אסד יתפוס את העמדות סמוך לגבול - ובתמורה הרוסים יתחייבו שלא תהיה נוכחות של איראנים וחיזבאללה באזור • השר אביגדור ליברמן הוזמן לפגישה עם שר ההגנה הרוסי במוסקבה
נתן פרל
ט"ו סיון התשע"ח / 28.05.2018 21:07

בתקופה האחרונה התגבשו בערוצים החשאיים בין רוסיה וישראל הבנות בנוגע לגבול הצפון. כך דווח הערב (שני) בחדשות 2, מפי גורם מדיני בכיר.

לפי הדיווח, התיאום בין מערכות הביטחון הגיע לשיא כשביום שישי האחרון שר הביטחון הרוסי סרגיי שויגו התקשר לשר הביטחון אביגדור ליברמן והזמין אותו לפגישה במוסקבה.

אל ליברמן יצטרפו, בין היתר, ראש אמ”ן הנכנס, האלוף תמיר היימן, ובכיר המוסד לשעבר וראש האגף המדיני-בטחוני במשרד הביטחון זוהר פלטי.

על פי הגורם הבכיר, ההבנות שגובשו כוללות את חזרתו של צבא אסד לשליטה באזור דרום סוריה ובאזורי הגבול עם ישראל.

במקביל, רוסיה תתחייב שלא תהיה נוכחות של כוחות איראניים ושל ארגון החיזבאללה סמוך לגבול.

לפי ההסכמות, ישראל תשלים עם חזרתו של צבא אסד לאזורי הגבול רק בתנאי שהרוסים יאכפו את ההתחייבות שלהם להרחקת איראן וחיזבאללה. בנוסף, רוסיה תקרא פומבית לכל הגורמים הזרים לצאת מכל שטח רוסיה. הכוונה בקריאה זו לאיראן וחיזבאללה, אבל גם לארצות הברית וטורקיה.

הבנה נוספת, נוגעת לחופש הפעולה של חיל האוויר נגד ההתבססות האיראנית בשטח סוריה. ההערכה היא שסעיף זה יזכה להתנגדות נחרצת מצד האירנים.

“אסד היה ונותר מפלצת שטבח בבני עמו, אבל זה עניין של הקהילה הבינלאומית ומדינות ערב”, אמר הגורם המדיני על ההבנות לחדשות 2. “אנחנו לא יכולים לתקן את העולם, ישראל צריכה לדאוג לביטחון שלה”.

מנכ”ל המשרד לענייני מודיעין מוטט היום ב’כאן’,  כי ישראל מאמינה שהצליחה לתקוע טריז בין רוסיה לאיראן.

מוקדם יותר היום הפתיע שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כאשר אמר על נוכחות כוחות זרים סמוך לגבול בין סוריה לישראל: “כל הכוחות שאינם סוריים צריכים לצאת מהצד הסורי של הגבול עם ישראל. רק כוחות סוריים חמושים צריכים להיפרס שם”.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: ישראל איננה מעוניינת בהסכמים חלקיים אלא מעוניינת ביציאת צבא איראן מסוריה כולה”.

בישיבת סיעת הליכוד, אמר נתניהו: “בעניין סוריה העמדה שלנו ברורה: אנחנו מאמינים שאין שום מקום לשום נוכחות איראנית צבאית בשום חלק של סוריה. והדברים האלה כמובן משקפים לא רק את עמדתנו, אני יכול לומר בבטחה שהם משקפים גם עמדות של אחרים במזרח התיכון וגם מחוץ למזרח התיכון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות