סוף סוף: האם בדיקות ד.נ.א יפתרו את תעלומת המפלצת מלוך-נס?

קובי פינדרוס
|
י"ד סיון התשע"ח / 28.05.2018 18:54
האם התעלומה שהסעירה את העולם כל כך הרבה שנים תיפתר סוף סוף? • צוות בינלאומי של מדענים מניו-זילנד יגיע לאגם בחודש הבא, במטרה לקחת דגימות ממימי האגם ולבצע בדיקות DNA כדי להוכיח אילו זנים של בעלי חיים קיימים באגם

אולי סוף סוף זה יקרה? לאחר מאות שנים של מסתורין, אגדות ופולקלור מדען מניו זילנד טוען כי יצליח להוכיח את קיום “המפלצת מלוך-נס” – באמצעות בדיקת DNA.

על פי הדיווח, ניל גמאל, פרופסור מאוניברסיטה בניו זילנד, צפוי להוביל צוות בינלאומי לאגם בחודש הבא, במטרה לקחת דגימות ממימי האגם ולבצע בדיקות DNA כדי להוכיח אילו זנים של בעלי חיים קיימים באגם.

“אני לא מאמין בקיום המפלצת”, אמר פרופ’ גאמל. “אבל אני רוצה להוביל אנשים להרפתקה מעניינת ועל הדרך לקדם במעט את המדע”.

גאמל הכריז כי הצוות שלו הולך לקחת 300 דגימות של מים מנקודות שונות סביב האגם בעומקים שונים בתקווה לזהות את שברי הדנ”א הקטנים ביותר.

המפלצת מלוך נס הידועה גם בשם “נסי” (Nessie) היא מפלצת אגדתית שחיה, כביכול, בלוך נס שבסקוטלנד.

הדיווח המודרני הראשון על “מפלצת” התרחש ב-2 במאי 1933. העיתון אינברנס קוורייר פרסם סיפור על זוג מקומי שראה, לדבריו, “חיה ענקית מתגלגלת וטובלת באגם”. הדיווח הפך לסנסציה עיתונאית והעיתונים הלונדוניים שלחו כתבים רבים לאגם בניסיון להשיג תמונה של ה”מפלצת” (כינוי שהעניק לחיה עורכו של הקורייר).

קרקס אחד הגדיל לעשות והציע פרס בסך עשרים אלף פאונד למי שילכוד את המפלצת.

לוך נס הוא אטרקציה תיירותית ורבים מגיעים לאזור בניסיון לצפות במפלצת. חוקרים רבים בדקו ברצינות את רעיון הימצאותה של מפלצת באגם באמצעות מחקרים גאולוגיים, סונאר וצלילה, ולא הצליחו להוכיח שהיא קיימת או לספק ראיות משכנעות לכך [על פי ויקיפדיה].