כך הגיבה הרשת למתקפה של האישה על התפילין בנתב”ג

הסרטון שפרסם הבוקר גד קאופמן, האיש שנענה להצעה להניח תפילין בשדה התעופה, בו מתועדת אישה צועקת ומתעמרת בחסיד חב"ד - מסעיר את הרשתות החברתיות • ידידיה מאיר: "היא פשוט הקשיבה ברצינות להסתה היומיומית" • אסף וול: "כך נראית אוטו-אנטישמיות בשיא תפארתה"
יוסף גרינבוים
י"ד סיון התשע"ח / 28.05.2018 16:09

המתקפה של אישה על חסיד חב”ד שהציע לנוסע בשדה התעופה הבוקר (שני) להניח תפילין וספג ממנה צעקות והתעמרויות  – עוררה תגובות סוערות ברשתות החברתיות, שחלקן הגדול היו גידופים וקללות כלפי הזועמת.

העיתונאי ידידיה מאיר כתב: “אל תזדעזעו, תבינו אותה. היא פשוט הקשיבה ברצינות להסתה היומיומית בתקשורת בנושא ה’הדתה’ בשנה האחרונה”.

הפובליציסט אסף וול הגיב בפוסט שכתב:

“אולי ירימו כמה ממכריי גבה – אבל אעדיף אלפי מונים את חברתם של החב”דניקים על פני אשת הכת הקנאית שנפלה עליו בזעקות שבר.

“אני אמנם מתנגד בכל תוקף לנסיונות המיסיונריים שלהם כלפי ילדיי, אבל בזה נגמר הסיפור. ממש לא אכפת לי מה עושה אדם בזמנו החפשי אם אינו מפריע לסביבתו. ידוע לי כמה קשה לאנשי דת שלא לחמוס לטובתם את המרחב הציבורי – אבל מה כבר עשה המניח האומלל? זאת לא הכנסת ספר תורה באמצע הלילה או סוכה שהוקמה לתפארת על חניית נכים.

“היהדות היא חלק עמוק בלאומיות ובזהות שלי, אף שאיני אדם מאמין. בדיוק בשל כך, המציאות בה אדם מותקף במדינת היהודים משום שהניח תפילין היא בלתי נסבלת. כך נראית אוטו-אנטישמיות בשיא תפארתה”.

והייתה גם תגובה מסוג שונה: פוסט בו תועד שליח חב”ד ורבה הראשי של בולגריה, חוגג ליהודי יליד בולגריה בן 92 בר מצווה לראשונה בחייו. לצד הסרטון שתיעד את הרגע המרגש נכתב:

“בזמן שיהודייה במדינת ישראל של 2018 צועקת, משפילה, מפריעה ומבזה אדם שמרצונו החופשי מניח תפילין, אחד הסמלים היהודים המובהקים, שליח הרבי מליובאוויטש ורבה הראשי של בולגריה הרב יוסף סלמון, חוגג ליהודי בולגרי בן 92 בר מצווה ומניח עימו תפילין לראשונה בחייו.

“היהודי שעלה ארצה לפני כ-70 שנה, חזר לבולגריה לביקור אצל אחיו המבוגר יותר. השניים הגיעו להשתתף בחגיגת יום הולדת 40 לרב סלמון שהתקיימה אמש בבירה הבולגרית. חתן הבר מצווה וכל הנוכחים התרגשו בדמעות של שמחה וקדושה!”.

לעומת זאת, תגובתו של שדרן רדיו ‘קול חי’, מנחם טוקר, עוררה ביקורת, לאחר ששידר כשהוא עטור בתפילין. “לא מדברים דברים בטלים עם תפילין”, הגיבו גולשים רבים.

חיים גרליק כתב:

“אפשר מילה קטנה, ואולי לא כל כך צפויה, לגבי סרטון האישה המעורערת והתפילין? תודה.

הרבה פעמים כבר הזדמן לי להעלות ולהציף בדף אמירות שנאה פוגעניות, פוסטים מכוערים ואפילו סתם מקבץ טוקבקים מסיתים כלפי חרדים. כמעט תמיד הייתה מגיעה די מהר תגובה, הגיונית למדי, של מאן דהו” ‘נו באמת, עזובתך, מה אתה נותן לזה במה? אז הוא כתב, הוא לא שווה את התגובה אליו’ וכו’.

והתשובה הקבועה שלי תמיד הייתה ועדיין, שהאמירה הספציפית, כמו גם הכותב המסית והמטנף המזדמן הרבה פחות חשובים מכך שמדובר ביצוג. עוד ייצוג אחד מני רבים מאוד של תופעה רעה ונרחבת. כזו שאם לא תציף אותה דוך בפרצוף היא רק תמשיך, תתרחב ותתפשט עוד ועוד.  כזו שבמציאות של תקשורת צינית במכוון, מופקרת ערכית ומפלגת כשיטה, הפכה לנחלת כל ואנו זוכים לחוותה על בשרנו יום יום, שעה שעה.

וכעת במעבר מתבקש לסרטון האישה הצווחנית המשותף בקצב מסחרר מאז שעות הבוקר.  כאן הרי ברור לכל כי מדובר רק במקרה קיצון של נודניקיות חסרת שליטה, אליה מסתבר מאוד גם נלווית חוסר יציבות נפשית רגשית במינון גבוה.

כך או אחרת לא מדובר בייצוג של כלום, בטח לא של תופעת התנגדות להנחת תפילין חופשית של אנשים בוגרים במרחב ציבורי, או אפילו של רמז לקצה זנב התפתחות תופעה מופרכת שכזו. גם המתנגדים הנחרצים ביותר להנחת תפילין, כל עוד מיליגרם שפיות במוחם, אף פעם לא יבחרו להתנהג באותו אופן קיצוני ובעיקר מגוחך ומביך, בו נהגה אותה אישה חריגה.

ומשהו כה חריג, כה חד פעמי, כה לא מייצג שמץ כלום של דבר, לא שווה את עוצמות הלהט, הכעס והשנאה המתלבים וגוברים עם כל שיתוף ושיתוף ופשוט מיותרים. ובאמת שאין לנו זמן למלחמות מיותרות, אפילו אם הסרטון בהחלט וואו”.

גולשת אחרת הגיבה: “מהפך – מעתה ‘הישראלי המכוער’ לא חייב לבוא בצבע חום עם גוונים של מסורת בשיער וכתם של ביבי על החולצה. מהיום ‘הישראלי המכוער’ יכול להגיח גם בדמות של דודה ספרנית שתופסת את הגיז’דור של החיים באמצע שדה תעופה כי מישהו מניח לידה תפילין.

“הסרטון של דודל’ה בתפקיד הסמאללה היומית רץ מהבוקר ברשת – בחור מניח תפילין והיא מנפיקה קולות צחוק מוזרים וגם הצקות של ממש והכל במבטא של קן הקוקיה בגירסה האוטואנטישמית. מכיוון שאסור לכתוב את השם המפורש, לא אומר שהיא נראית אשכנזייה”.

כפי שדווח בחרדים 10 הסערה פרצה לאחר שגד קאופמן, האיש שהניח את התפילין, סיפר בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו, לצד סרטון, כי לאחר שהסכים להניח תפילין, החלה האישה לצעוק ולהפריע.

“ארוע מדהים אירע הבוקר בשדה”, סיפר קאופמן לגולשים. “כאשר נשאלתי בנימוס על ידי איש חב”ד, אם אני מעוניין להניח תפילין? השבתי בחיוב. או אז קפצה אישה והחלה לגדף, להציק ולהפריע! ממש מביש שלהיות יהודי בארץ זה להיות נרדף על ידי הבוהמה השמאלנית. אם הייתי מוסלמי או נוצרי, זה היה לגביה יותר לגיטימי?!…” – תהה.

“יש לך את כל המקום הזה, למה דווקא פה?”, היא נשמעת אומרת בתחילת הסרטון. “יש כאן בני אדם, ציבור, לא רוצים להיות חלק ממך. תלך לשם”.

האישה מתרגזת על חיוכו ואומרת “תצחק”, ומיד לאחר מכן צוחקת צחוק מלאכותי.

“אתה הפרעת לי, למה אני צריכה לתת לך? תלך לשם! שם אין אף אחד”, היא ממשיכה.

לאחר שנוסעים נוספים העירו לה שהיא מפריעה, היא אומרת: “אתה מפריע לי, לא אני מפריעה לך. לך אתה לשם. למה אתה פה?”

אז היא צוחקת שוב בקול ואומרת: “נהדר, נכון?”

כאשר החסיד והאדם שלו הוא מניח את התפילין לא נרתעים היא שואלת: “למה אתה מתעקש? כאן זה מקום ציבורי, במקום ציבורי אתה צריך ללכת לצד, לא להיות כאן לידי במקום שאני יושבת”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בביית דין עליון היא לא תזכה לניקוי שליש.
    29/05/2018 12:15
    אני
  1. כף הקלע .

  2. העם עדיין שפוי ברובו הגדול
    29/05/2018 21:40
    רובי
  3. הודו לה’ כי טוב כי לעולם חסדו
    והכלבה ? נקווה שהאוניברסיטה תראה לה את דלת היציאה ולא להתראות ואל תבואי אפילו בחלום
    חולירעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעע

  4. תפילין
    30/05/2018 21:52
    מוישי
  5. היא לא סתם פרופסור לחינוך ותרבות אלא בעלה היה נשיא הקרן החדשה