פורום חשאי וחוק ממשלתי: המתווה לאישור חוק הגיוס כבר במושב הקיץ

ראשי סיעות הקואליציה סיכמו על מתווה להעברתו של חוק הגיוס כהצעת חוק ממשלתית, כבר במושב הקיץ • ההערכה היא כי כבר השבוע, או לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא, תסיים מערכת הביטחון את ניסוח הצעתה
אריה ריבקינד
י"ד סיון התשע"ח / 28.05.2018 11:44

בימים האחרונים סיכמו ראשי מפלגות הקואליציה על המתווה לפיו יעבור חוק הגיוס החדש, כהצעת חוק ממשלתית, עוד במהלך מושב הקיץ של הכנסת ועוד לפני מועד פקיעת החוק על פי הוראת בג”ץ בחודש ספטמבר. כך מדווח מתי טוכפלד בישראל היום.

על פי המתווה שגובש, מיד לאחר שיסיים הצוות המקצועי במשרד הביטחון לנסח את חוק הגיוס, בהתאם לצורכי מערכת הביטחון, משימה שהוטלה עליו לפני שלושה וחצי חודשים על ידי שר הביטחון אביגדור ליברמן, תועבר טיוטת החוק לליברמן וממנו לראש הממשלה נתניהו ולחברי הפורום המצומצם שידונו בחוק – וזאת מבלי לפרסם את המתווה של מערכת הביטחון לציבור.

לפי ישראל היום, ההערכה היא כי כבר השבוע, או לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא, תסיים מערכת הביטחון את ניסוח הצעתה. מי שמוביל את המהלך במשרד הביטחון הוא היועץ המשפטי של המשרד, עו”ד איתי אופיר.

הרכב הפורום המצומצם שידון בחוק טרם נקבע סופית, אולם מסתמן שיהיו חברים בו השר יריב לוין ויו”ר הקואליציה ח”כ דודי אמסלם, שר הביטחון אביגדור ליברמן, ונציגי הסיעות החרדיות השר יעקב ליצמן, ח”כ משה גפני, והשר אריה דרעי. בנוסף, ייתכן שגם שרת המשפטים איילת שקד תהיה חלק מהפורום.

על פי הסיכום, מרגע קבלת טיוטת החוק ידונו חברי הפורום המצומצם בפרטי ההצעה במשך כשבוע בלבד. לאחר הדיונים בפורום המצומצם, יוחזר הניסוח הסופי לוועדה המקצועית במשרד הביטחון לצורך אישור, משם יועבר לאישור היועץ המשפטי לממשלה, ומייד לאחר מכן יחל תהליך החקיקה.

על פי הסיכום, חוק הגיוס שכבר אושר בקריאה טרומית בסוף מושב החורף של הכנסת יוקפא, ובמקומו יעבור חוק ממשלתי, שצפוי לעבור כבר במושב הקיץ המסתיים באמצע חודש יולי.

טוכפלדד מדווח, כי בכירים בקואליציה מביעים אופטימיות באשר לסיכויים להעביר את החוק במועד – מה שימנע משבר קואליציוני מול הסיעות החרדיות.

כפי שדווח בחרדים 10, לפני שבועיים העבירו ראשי סיעת יהדות התורה השר יעקב ליצמן וח”כ משה גפני מכתב לראש הממשלה נתניהו, בו רמזו באיום כי לא יוכלו להמשיך לשבת בממשלה אם חוק הגיוס לא יעבור עד תום מושב הקיץ.

עם זאת, למרות האופטימיות בקואליציה, וההערכה כי שר הביטחון לא יערים קשיים הפעם בהעברת החוק, כפי שהערים בסוף מושב החורף, שוררת בקרב ראשי המפלגות דריכות גדולה. החשש הגדול הוא, כי למרות הסיכומים המוקדמים, המצב נפיץ מאוד,  וכי מספיק שאחת מהשותפות בקואליציה תגיע למסקנה ששווה לה ללכת לבחירות על רקע משבר הגיוס, והוא יתנפץ והבחירות יוקדמו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות