סכין המילה של בעל ‘מנחת אלעזר’ זצ”ל: מחיר הפתיחה – 15,000 דולר

חרדים 10
|
י"א סיון התשע"ח / 25.05.2018 11:51
במכירה הקרובה של בית המכירות ‘תפארת’: הסכין ששימש את בעל ‘המנחת אלעזר’ בבריתות נערכו בימות החול • עוד במכירה: עותק הספר ‘קרית חנה’ שהיה ברשות הרה”ק רבי שלמה הכהן מראדומסק, בעל ה”תפארת שלמה”

פריטים מיוחדים – כתבי יד, יודאיקה, ספרים, חפצי צדיקים ועוד – יימכרו במכירה הקרובה בסוף החודש בבית המכירות ‘תפארת’ בירושלים.

כך, למשל, יימכר פריט צדיק מיוחד: סכין המילה ששימש את הרה”ק רבי חיים אלעזר שפירא ממונקאטש בעל ה”מנחת אלעזר” לעריכת ברית מילה.

כידוע הרה”ק רבי חיים אלעזר שפירא ממונקאטש היה מגדולי המוהלים בזמנו, והוא שימש כמוהל בחצרות גדולי האדמו”רים כמו בצאנז, ראפשיץ, ראדומסק, ועוד. היו לו סכינים מיוחדים לימות החול ולשבת.

הסכין שמיוחד לשבת התייחד בכך שהוא היה מחובר לשרשרת כדי שיוכלו לטלטל אותו על פי ההלכה. הסכין שלפנינו שימש את בעל המנחת אלעזר בימות החול.

את הסכין הזו נתן במתנה בעל ה”מנחת אלעזר” בערוב ימיו לתלמידו, בזמן שהוא שהוסמך למוהל. כסף טהור, מצב מצוין. אורך 16 ס”מ. מחיר הפתיחה הוא 15000 דולר.

פריט נוסף הוא הספר הנדיר קרית חנה שיצא במיץ בשנת תקמ”ה 1784. זה העותק של הרה”ק רבי שלמה הכהן מראדומסק, בעל ה”תפארת שלמה”, אשר העובר בירושה לבנו ויוצאי חלציו אחריו. את שו”ת קריית חנה חיבר רבי גרשון קובלעניץ מרבני מיץ בשנת תקמ”ה – 1784.

העותק שלפנינו הוא העותק האישי של הרה”ק רבי שלמה הכהן רבינוביץ מראדומסק בעל מח”ס ‘תפארת שלמה’ זיע”א. על הספר מתנוססת חותמת האדמו”ר ‘שלמה הכהן אב”ד דק”ק ראדאמסק’, וחתימת בנו רבי ‘אריה לייביש הכהן רבינוביץ’.
בנוסף לכך ישנו כיתוב בכתב יד: “ניתן לי מבן המחבר בחדש אדר שני תקמ”ח יהודה ליבל א”א סופר ונאמן ישראל ש”ץ”.

סכין של המנחת אלעזר

רבי שלמה הכהן רבינוביץ היה מגדולי אדמו”רי דור שלישי לתלמידי הבעל שם טוב, ומגדולי תלמידי רבי יחזקאל מקוז’מיר, רבי משה מלעלוב, רבי פישל מסטריקוב, ורבי ישעיהו מפשעדבורז’. מייסד שלשלת חסידות ראדומסק. ומחבר הספר הקדוש והידוע ‘תפארת שלמה’, אשר מהווה אבן יסוד בתורת החסידות.

בנו רבי אריה ליביש היה ידוע כגאון וצדיק, יחיד בדורו במידת הענווה. לאחר פטירת הרה”ק מראדומסק הספר העובר לו בירושה, וממנו הועבר הלאה לבנו רבי ישעי’ה ישראל רבינוביץ.

כריכה מקורית. מצב מצוין. נ”ט [59] דפים. צריך לציין שפריט מהרה”ק מראדומסק לא נראה מעולם בבתי מכירות. מחיר פתיחה 7,000 דולר.

פריט נוסף שמוצע למכירה הוא ארבעה עמודים של חידושי תורה, דרשות אגודה, על פרשת בראשית. מאמר: “בעשרה מאמרות נברא העולם”, בכתב יד קודשו של הרה”ק רבי שמעון סופר אב”ד קראקא, ומח”ס מכתב סופר.

רבי שמעון סופר נולד לאביו הגה”ק רבי משה סופר ה’חתם סופר’, בי”ג טבת תקפ”א. כיהן כרבה של קראקא כעשרים ושתים שנים עד לפטירתו. היה נערץ על כל גדולי דורו, וחיבר את ספרו הידוע ‘מכתב סופר’. נפטר בי”ז אדר ב’ תרמ”ג. ומנ”כ בקראקא. מחיר התחלתי: 6000 דולר.

סכין של המנחת אלעזר