פיצוצים וקריסה: כך הושמד “אתר הגרעין” של הצפון קוריאנים • צפו

נתן פרל
|
י"א סיון התשע"ח / 25.05.2018 10:44
בסרטון נראה פיצוץ אתר פונג’י-ריי שנחשב לאתר הגרעין הפעיל היחיד בעולם • צפון קוריאה אחרי ביטול הפגישה עם טראמפ: אנחנו עדיין מוכנים למו”מ עם ארה”ב בכל עת

צפון קוריאה פרסמה הלילה (שישי) תיעוד של “השמדת אתר הגרעין” בפיונג-ריי, שהתקיים בנוכחות עיתונאים זרים.

המהלך התבצע כחודש לאחר הפגישה בין מנהיגי הקוריאות, בה הודיע הרודן קים ג’ונג און כי יסגור את האתר.

ממשרד החוץ  בצפון קוריאה הגיבו הלילה על ההחלטה של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לבטל את הפגישה ההיסטורית בינו ובין קים ג’ונג און – ואמרו כי הם עדיין מוכנים לקיים שיחות עם ארצות הברית ו”לפתור את הבעיות בכל זמן ובכל צורה”.

סגן שר החוץ הצפון קוריאני אמר: “הערכנו מאוד את מאמציו של נשיא ארה”ב, דונלד טראפ, מאמצים שלא עשה כמותם אף נשיא לפניו, ליצור פגישה היסטורית בין מנהיגי שתי המדינות. אנו חוזרים ואומרים לארה”ב שאנו נכונים לפתור את הבעיות. מנהיג המדינה קים ג’ונג און עשה גם הוא את מירב המאמצים”.

לדברי הקוריאנים, החלטת טראמפ לבטל את הפגישה “אינה עולה בקנה אחד עם הרצון של הקהילה הבינלאומית”.

על הביטול הדרמטי של הפגישה, שתוכננה להתקיים בחודש יוני בסינגפור, הודיע אתמול טראמפ במכתב ששלח לקים, ובו ציין כי קיבל את ההחלטה, בעקבות “עוינות וכעס שבאו לידי ביטוי בהצהרה האחרונה של קים”.

טראמפ ככל הנראה התייחס לדברים שאמרה סגנית שר החוץ של קוריאה הצפונית ערב קודם: “לא נתחנן לדו שיח אם האמריקנים לא רוצים לשבת אתנו. אם ארצות הברית תפגוש בנו בחדר המשא ומתן או בעימות גרעיני תלוי רק בה”.

במסיבת עיתונאים שערך לאחר ההודעה על הביטול דיבר טראמפ בטון תקיף: “הצבא שלנו מוכן ליום פקודה. דיברתי עם יפן וקוריאה הדרומית והן מוכנות להגיב ולעמוד בעול הכלכלי שמבצע צבאי עלול ליצור. נקווה שיהיו התפתחויות חיוביות בקוריאה הצפונית, אך אם לא אנחנו מוכנים מתמיד.

“אני מקווה שקים ג’ונג און יעשה את הדבר הנכון עבור בני עמו שסובלים. זה יקרה רק כשהאיום הגרעיני יוסר, ולא בשום דרך אחרת. אני מחכה שקים יפנה לדיאלוג. הסנקציות וקמפיין הלחץ יימשכו. לא משנה מה יקרה, לא נסכן את הביטחון של ארה”ב”.

במכתב לקים כתב נשיא ארצות הברית: “אתה מתרברב בנשק הגרעיני שלך, אבל כלי הנשק שלנו עוצמתיים יותר – ואני מתפלל לאלוהים שלא ניאלץ להשתמש בו”.

עם זאת, נשיא ארה”ב לא סגר את הדלת לשיחות דיפלומטיות עם צפון קוריאה. טראמפ ציין כי קיימת אפשרות שהפסגה המדוברת תתרחש בקרוב או בתאריך מאוחר יותר, וכי הכל תלוי בהתנהלות המשטר הצפון קוריאני.