הארנונה בביתר עלית עלתה: כ-9% למגורים, כ-22% לעסקים

ראש העיר: "תוספת התשלום למקבלי 50% הנחה תהיה של 2.70 ₪ בחודש ועד ל-27 ₪ לחודש עבור אלו שאינם מקבלים כלל הנחה" • היחיד שהתנגד: איש האופוזיציה מנחם זיידה
ב' תמוז התשע"ד / 30.06.2014 09:30

סערת הארנונה בביתר עילית הגיעה אמש לסיומה הטוב (או הרע, תלוי את מי שואלים).

עבור התושבים מדובר כמובן בבשורה רעה. אחרי הכול, איש אינו אוהב להתבשר על העלאת התשלום עבור ארנונה. אלא שנראה כי המפלגות המרכיבות את הקואליציה הפנימו כי אין ברירה – והחליטו לתמוך בהעלאה.

קדמה להסכמה זו התלבטות חוצה מפלגות:  במוצאי-שבת נערכו התייעצויות בש”ס ובדגל התורה, ולבסוף הוחלט לתמוך בצעד עליו החליטה העירייה, שאת תקציבה מלווה לאחרונה חשב מלווה, מטעם משרד הפנים.

לפני מספר ימים שיגר תושב בשכונת התמר שבגבעה B מכתב לחברי המועצה, ובו ביקש שלא לתמוך בצעד: “כפי הידוע לכם, קיימת מגמה בקרב גורמים בעיריית ביתר עילית, המבקשים להביא לידי העלאת תעריפי ארנונה בעיר, ולהעלות זאת בישיבת מועצת העיר הקרובה, בה אמורים החברים לאשר את ההעלאה החריגה בכ-9% למגורים ובכ-22% לעסקים.

“אכן מדובר בחלק ממגמה הרווחת ברשויות רבות בארץ, אולם קיימות אף רשויות העושות ככל אשר לאל ידם בכדי שלא לפגוע ברווחת התושבים, ולהותיר את התעריף על כנו וגם אלו רשויות הנאלצות לעלות את תעריפי הארנונה, עושים זאת במידה ובמשורה. ציפייתנו מעיריית ביתר עילית שתנהג אף היא כן.

יתירה מכך, קיימת ביקורת ציבורית על התנהלותה הכלכלית של העירייה במישורים שונים. התנהלות זו בולטת בפרט, בשנים בהם לצערנו דגל התורה אינה פעילה בהנהגת העיר. לא יתכן להטיל על ציבור האברכים, הסובל בלאו הכי מהצקות שונות ומשונות על ידי גורמי השלטון, את המשימה הכבידה של צמצום גירעון העירייה.

תנועת דגל התורה הוקמה – וקיימת – בכדי להביא לרווחתם של בני התורה. ותיקי הסניף ודאי זוכרים את קריאתו המהדהדת של מייסד התנועה הרב אברהם רביץ זצ”ל, בכנס היסוד בשנת תשמ”ט וכה היו דבריו, אשר התקבלו כ’מגילת היסוד’ של התנועה: ‘עלינו לשים לנגד עינינו את עולם התורה, החי כיום בתנאים מחפירים, של עוני, של מסכנות בפרנסת היום יום, מאות ואלפי אברכי כולל מוסרים נפשם לתורה, ורבים מהם סובלים חרפת רעב. זאת נעמיד בראש מעייננו’.

ובכן, ידידנו הנכבדים, חברי המועצה. אנא, שימו את האברכים תושבי העיר הזאת בראש מעייניכם.

מבקשים אנו בזאת לכנס בדחיפות את חברי הסניף, על מנת לשמוע מנציגי דגל התורה חברי מועצת העיר, על התכנית הנ”ל במלואה, ובמידה ואכן כך הם פני הדברים, לדון ולמצות  כל דרך אפשרית בכדי לסכל ולצמצם כל פגיעה בבני התורה היקרים, תושבי עירנו, עירם של בני התורה”.

גורמים שונים בדגל התורה קיוו כי ש”ס היא שתפעל למניעת ‘רוע הגזירה’, אחרי הכול מדובר במפלגה חברתית שאמורה לדאוג לשכבות החלשות. משזה לא קרה נאלצו הכול ליישר קו עם ההחלטה.

אמש, כאמור, אישרה מועצת העיר את צו הארנונה. התנגדות יחידה נרשמה מפיו של איש האופוזיציה מנחם זיידה. גם חבר המועצה השוהה בחו”ל בימים אלו, יקי הרשקופ, שיגר מכתב תמיכה בהצעה.

קודם לכן שיגר ראש העיר, מאיר רובינשטיין, מכתב אישי לתושבים, ובו ניסה להסביר את הצעד בו נאלץ לנקוט:

“בימים אלו החליטה הנהלת עיריית ביתר עילית פה אחד על העלאת תעריפי הארנונה בעיר למגורים ולמסחר. העלאה זו על אף היותה בסכום נמוך איננה קלה עבורנו קברניטי העיר, אנו עושים זאת לראשונה מאז קומה של העיר.

במשך השנים נהגה עיריית ביתר עילית ביד רחבה, לב פתוח ונפש חפצה, תמכה בנדיבות במוסדות חינוך ובמוסדות ציבור, בבתי כנסת ובקהילות, באירועים גדולים ובאירועים קטנים. כל זאת מתוך השקפת עולם כי תפקידה של העירייה להעניק כמה שיותר לציבור תושביה.

גם בנושא היתרי בנייה, הקלנו מאד באורח חסד תקדים, סייענו לתושבים לבנות ולהשכיר, להתפרנס ולהרויח, להתרחב ולגבוה, למרות העומס הרב שהצטבר על תשתיות העיר והצריך השקעות יקרות של העירייה.

דא עקא, ביתר איננה עיר עשירה, גם מיקומה של העיר בגוש עציון – הרחק ממרכז הארץ – מקשה מאד על הבאת מעסיקים ומרכזי תעסוקה גדולים, זאת על אף המאמצים הכבירים שאנו עושים בנדון, כולל מאמץ מיוחד בימים אלו.

זאת ועוד, כשבעים וחמישה אחוזים מתושבי העיר נהנים מהנחה בארנונה. גם אלו המשלמים את האררנונה במלואה, עושים זאת בתעריף הנמוך בארץ. תעריף הארנונה ע”פ טבלת “מינימום-מקסימום” של משרד הפנים, נע בין 32 ₪ עד ל-113 ₪. ביתר עילית עומדת כמעט על הקו התחתון – 36 ₪, וזה עוד לפני מתן ההנחות לרוב תושבים העיר, מצב שאינו מותיר כמעט הכנסות לעירייה.

חלילה לנו מלהתלונן על ההנחות שמעניקה העירייה בארנונה בסך 15 מיליון שקלים בשנה, שהרי גאוותנו הינה על האברכים עמלי התורה והמשפחות ברוכות הילדים. מאידך חובה להבין כי יש לכך מחיר. לא ניתן להמשיך ולהעניק לתושבים כאשר אין כמעט הכנסות.

לאור זאת, ולאור דרישת משרד הפנים להגדלת הכנסות הארנונה, החליטה הנהלת העירייה על העלאת תעריף הארנונה בסכוך נמוך ביותר, מ-26.58 למ”ר ל-39.9 ₪ למ”ר.

שימו לב למספרים: מדובר בהעלאה נמוכה, כאשר לדירת 100 מ”ר תהיה תוספת התשלום למקבלי 50% הנחה סך של 2.70 ₪ בחודש ועד ל-27 ₪ לחודש עבור אלו שאינם מקבלים כלל הנחה. על פחות משלושת השקלים הללו מנסים לעורר מלחמה האנשים המתפרנסים מן המדון – מלחמת שלושת השקלים איננה מדאגה לתושבי העיר, לא לרווחתם ולא לכספם. מטרות וגורמים זרים הם אלו הבוחשים בקדירה אל תשמשו כלי משחק בידיהם”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זיידה לא היחיד שהתנגד
    30/06/2014 14:52
    יהודה
  1. למפלגת למעננו של מנחם זיידה יש עוד נציג בצועצה אורי הולצמן וגם הוא התנגד.
    וכן, לאור פעילותו של זיידה הארנונה תעלה רק מ-2015 ולא כמו שראש העיר רצה כבר רטרואקטיבית לתחילת שנת 2014, וכן עוד שינויים שנעשו עקב המחאה הציבורית.
    תודה למנחם זיידה מכל תושבי העיר.

  2. רובינשטיין מוכה וחבול התקפל וזיידה והתושבים ניצחו
    30/06/2014 18:48
    חייל
  3. רובינשטיין האיש הכי שנוא בביתר