טראמפ הודיע לרודן קים: מפגש הפיסגה שלנו מבוטל

נתן פרל
|
י' סיון התשע"ח / 24.05.2018 14:54
טראמפ במכתב: “אין זה נכון, בשלב זה, לקיים את הפגישה” • כ-20 עיתונאים מכל העולם נסעו ברכבת רכבת עם חלונות מוגפים לאתר בו בוצעו 6 ניסויים גרעיניים כדי לצפות בהריסה “דלתות הכניסה למנהרות היו מלאות בחוטים וחומרי נפץ. שתי מנהרות נוספות התפוצצו לאחר הפיצוץ הראשון”

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע היום (חמישי) על ביטול הפגישה המתוכננת עם נשיא קוריאה הצפונית קים ג’ונג-און.

במכתב ששיגר טראמפ נאמר: “אין זה נכון, בשלב זה, לקיים את הפגישה המתוכננת”.

טראמפ הסביר כי הפגישה עם קים, שהיתה אמורה להתקיים בסינגפור, מבוטלת בשל הזעם הכבד, העוינות הגלויה וההצהרות התוקפניות שהופנו מצד פיונגיאנג כלפי ארצות הברית.

“אתה מתרברב בנשק הגרעיני שלך – אבל כלי הנשק שלנו עוצמתיים יותר. אני מתפלל לאלוהים שלא ניאלץ להשתמש בהם”, כתב טראמפ.

הנשיא האמריקני ציין כי הוא מקווה לפגוש את קים ביום מן הימים והציע לו להתקשר אליו או לכתוב לו אם יחליט לשנות את הלך הרוחות ואת היחס כלפי האומה האמריקנית. “אני מצפה לפגוש אותך בעתיד”, כתב.

טראמפ התייחס בכך ל”אמירות התקיפות” של קוריאה הצפונית מהלילה, כאשר הממשל במדינה המסוגרת חידש את איומיו להפסיק את המו”מ עם ארה”ב – בעקבות התבטאויות של סגן הנשיא מייק פנס, שאמר כי אם היא לא תמשיך בהליך ההתפרקות מנשק גרעיני – היא תסיים כמו לוב.

לדברי הצפון קוראנים, הם מוכנים לעימות גרעיני בדיוק כפי שהם מוכנים לשבת בשולחן המשא ומתן.

גורם רשמי בבית הלבן אמר כי הגינוי של צפון קוריאה נגד סגן נשיא ארה”ב היה “הקש ששבר את גב הגמל” והוביל לביטול הפגישה. לפי הגורם, ערוץ התקשורת עם צפון קוריאה עדיין פתוח, אך בפיונגיאנג צריכים לשנות את הרטוריקה.

ואז הרגשנו פיצוץ גדול

מוקדם יותר היום השמידה צפון קוריאה את אתר הניסויים הגרעיניים שלה. לפי הודעת הממשל הרודני, השמדת המתקן התקיימה בנוכחות 20 עיתונאים זרים.

המהלך התבצע כחודש לאחר הפגישה בין מנהיגי הקוריאות, שבה הכריז הרודן קים ג’ונג און כי יסגור את האתר.

עדי ראייה ועיתונאים שהוזמנו לחזות בהרס דיווחו על שמיעת פיצוץ חזק.

רשת סקיי ניוז הבריטית דיווחה, כי 20 העיתונאים שהוזמנו לחזות באירוע נשלחו לנסיעה של 12 שעות ברכבת עם חלונות מוגפים. לאחר מכן נסעו שעה נוספת ברכב, ואז ביצעו הליכה לפני שהגיעו לאתר – שנמצא באזורים ההרריים של פונג’יי-רי, בצפון המדינה המבודדת.

“צפינו בפיצוץ ממרחק של 500 מטרים. הייתה ספירה לאחור ואז הרגשנו פיצוץ גדול. חול ואבק הגיעו לכל מקום באזור”, סיפר העיתונאי.

עיתונאי בריטי שנכח במקום סיפר: “דלתות הכניסה למנהרות היו מלאות בחוטים וחומרי נפץ. שתי מנהרות נוספות התפוצצו לאחר הפיצוץ הראשון”.

הצפון קוריאנים ביצעו את כל ששת הניסויים הגרעיניים שלהם באתר המחקר שנהרס, הכולל מנהרות שנחפרו מתחת להר מאנטפ שבצפון מזרח המדינה.