פומפאו: צאו מסוריה והפסיקו טרור I אירן: מי אתה שתקבע

נתן פרל
|
ז' סיון התשע"ח / 21.05.2018 18:54
מזכיר המדינה האמריקני הציג את המדיניות החדשה של ממשל הנשיא טראמפ כלפי המשטר באיראן: “נטיל עליה את העיצומים הכלכליים הכבדים בהיסטוריה” • ראש הממשלה: “תודה ארה”ב – זו המדיניות הנכונה” • בכיר איראני: “אין לאיראן שום צורך ברשות מאף גורם, לפעול במזרח התיכון”

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, הציג היום (שני) את המדיניות החדשה של הממשל האמריקני כלפי איראן, ואמר כי ארצות הברית מתכוונת להטיל על טהראן את “העיצומים הכלכליים הכבדים בהיסטוריה”.

בנאום שנשא במכון מחקר בוושינגטון, האשים פומפאו את איראן במימון מלחמות וארגוני טרור, והציב לה שורת דרישות על מנת להגיע להסכם גרעין חדש.

את נאומו פתח מזכיר המדינה עם האשמות כי הסכם הגרעין פגע בביטחון העולם כולו בשל כשליו שממשל אובמה לא השכיל לזהות בזמן. “איראן מסכנת את העולם כולו – הסכם הגרעין לא הפסיק את תכנית הגרעין שלה”, האשים. “אנו נבטיח שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני – לא עכשיו, לא אף פעם”.

לדבריו, “חומרת הסנקציות על איראן תמשיך לגדול אם היא לא תשנה את מסלולה” – ואיים: “נטיל מחדש עיצומים כלכליים – מדובר רק בהתחלה. כשנסיים, אלו יהיו העיצומים הכבדים בהיסטוריה. חברות מאירופה שיעשו עסקים אסורים עם איראן, יצטרכו לתת על כך דין וחשבון. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מוכן לדון על הסכם חדש, אך הסכם אינו המטרה. המטרה לשמור על האזרחים. כל הסכם יצטרך לוודא שאיראן לא תוכל ליצור תכנית גרעין חדשה”.

הוא הדגיש: “המשטר בטהרן יצטרך בקרוב לבחור, האם ללכת שוב לעימות שיכלול פגיעה אנושה בכלכלת איראן לבין הניסיון לשבת לשולחן הדיונים ולהגיע להסכמה. איראן לא תוכל להשיג את שתי המטרות”.

הוא תיאר כי הסנקציות יהיו כאלו “שיגרמו לטהרן להיאבק להשאיר את הכלכלה האיראנית בחיים”.

הוא הוסיף וטען כי טהרן מפיצה אלימות וטרור ברחבי המזרח התיכון כולו – מתימן, דרך סעודיה, לבנון וסוריה ועד ישראל, ודרש מטהרן להסיג לגמרי את כוחותיה מסוריה.

מזכיר המדינה הציג את תנאיו: “עליה לזנוח את הרצון לתכנית גרעין וכן את העשרת האורניום, לספק מידע לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לשחרר את כל האזרחים האמריקנים, להפסיק תמיכה בארגוני טרור כגון חיזבאללה, להסיג את כל כוחותיה מסוריה, לסיים את תמיכת כוח קודס בטרור, ולהפסיק לאיים על בעלות בריתנו כגון ישראל וסעודיה. אלו דרישות מאוד בסיסיות”.

נשיא איראן חסן רוחאני הגיב הערב לנאום ודחה את התנאים שהוצבו לארצו: “מי אתם בכלל שתקבלו החלטות עבורנו? לא נקבל את התנאים שלכם”. הוא הוסיף: “העולם של היום לא מקבל את מה שארה”ב מחליטה עבורו. מדינות הן עצמאיות”.

רוחאני אמר שאיראן תמשיך בדרכה בתמיכת העם – ותקף באופן אישי את פומפאו, ראש ה-CIA לשעבר: “הבחור הזה היה מרגל עד אתמול ועכשיו הוא מזכיר המדינה ורוצה לקבוע לנו החלטות. מי אתה שתקבל החלטות עבור אירן והעולם? המשטר בטהרן ימשיך בדרכו עם תמיכת העם”.

שר החוץ האירני צייץ בחשבון הטוויטר שלו: “תרמית הדיפלומטיה האמריקנית היא לא יותר מרגרסיה להרגלים ישנים: כשהיא לכודה באשליות ומדיניות כושלת – המוכתבות מאינטרסים מושחתים – היא חוזרת על אותן טעויות, ולפיכך תשיג את אותן תוצאות אומללות. בינתיים, אירן פועלת עם שותפותיה לפתרון שאחרי ההחלטות האמריקניות”.

ראש הממשלה אמר על נאום פומפאו בנושא איראן: “תודה ארה”ב – זו המדיניות הנכונה. איראן בתנופת התפתחות במזה”ת. היא שואפת להשיג נשק גרעיני באמצעים שונים שחשפנו. איראן צריכה לצאת מסוריה. מי שרוצה להפסיק את התוקפנות האיראנית, ולקדם את השלום – יתנגד לאיראן ויתמוך בעמדה האמריקנית. כך עושה ישראל”.

שר החוץ הבריטי, בוריס ג’ונסון, הגיב: “יהיה מאוד קשה לנסח הסכם חדש על פי העקרונות שהציג. אם תנסה להכניס את כל הדרישות שלו למו”מ בלוח זמנים סביר, זה יהיה קשה מאוד להשגה”. הוא הוסיף כי הוא חושב שהסכם הגרעין היה טוב ומנע מאיראן להשיג נשק גרעיני.