דיינים חוששים לחתום על ‘קול קורא’ נגד הגט מצפת

שלומי צור
|
א' תמוז התשע"ד / 29.06.2014 18:36
מהלך של החתמת דיינים על ‘קול קורא’ נגד הגט המסעיר את עולם הדיינות – נעצר • הסיבה: דיינים חוששים לחתום בתקופה בה הם ממתינים להחלטת הוועדה לבחירת דיינים • הוגשה תלונה נגד הגר”צ בוארון שהתבטא פומבית נגד כשרות הגט מצפת: הפר החוק האוסר על דיינים ושופטים להתראיין לתקשורת

פרשת הגט מצפת ממשיכה להסעיר את עולם הדיינות, אלא שכעת מתברר כי מהלך של החתמת דיינים על ‘קול קורא’ – נעצר.

מאז ניתן פסק הדין על-ידי חברי בית הדין בצפת, לפיו ניתן לזכות גט לבעל המאושפז במצב של ‘צמח’, והתירו אשה להינשא – מתחוללת סערה בעולם הדיינות, כאשר דיינים רבים תוקפים את פסק הדין.

גם הראשל”צ הגר”י יוסף, שנמנע מלקבוע כי פסק הדין אינו נכון, פרסם חוות דעת ארוכה, ובה הוא שולל את היתר “גט זיכוי” במקרה של צמח, עליו ביקשו הדיינים מצפת להסתמך. אך מנגד הוסיף כי יתכן למצוא צד היתר אחר.

בחודש האחרון ביקשו גורמים בכירים בעולם הדיינות, ובראשם חבר בית הדין הגדול והוותיק שבהם – הגר”צ בוארון, להחתים את דייני ישראל על מכתב בו נאמר כי ההיתר ניתן על בסיס מוטעה, וכי למעשה הגט בטל והאישה היא אשת איש.

הגר”צ בוארון אף התבטא פומבית, בראיון לעיתון יום ליום, נגד כשרות הגט מצפת, ונגד אב”ד צפת הרב אריאל לביא, וטען כי אין להיכנס איתם לדיון כלל – ו”הכל בטל ומבוטל”. הרב בוארון הוסיף, כי הגר”ע יוסף זצ”ל התנגד למינויו של הרב לביא.

בעקבות הראיון ליום ליום, הגיש מזכיר בית הדין הגדול הגר”ש דיכובסקי תלונה נגד הגר”צ בוארון, בטענה כי הפר את החוק האוסר על דיינים ושופטים להתראיין לתקשורת.

במקביל, לחרדים10 נודע, כי למרות המאמצים להחתים כמה שיותר דיינים על ‘קול קורא’, המהלך נעצר לעת עתה, ובזמן הקרוב לא צפוי להתפרסם המכתב.

גורם המעורה בפרטים אמר לחרדים10, כי הסיבה לכך היא חשש של דיינים לחתום על מכתב שכזה, בתקופה בה הם ממתינים לבחירתם למשרת דיינות על-ידי הוועדה לבחירת דיינים. החשש הוא ששרת המשפטים ציפי לבני, התומכת ברב לביא לכהונה בבית הדין הגדול, עלולה למנוע את בחירתו של מי  שיחתום נגד הגט מצפת, משום שיסומן כ”מחמיר”.

הגורם הוסיף ואמר, כי אם לאחר כינוס הוועדה בעוד כשבועיים יתפרסמו שמות הדיינים שנבחרו, המהלך יצבור תאוצה מחדש, לאחר שהחשש מפני החלטות הוועדה יוסר.