דיינים חוששים לחתום על ‘קול קורא’ נגד הגט מצפת

מהלך של החתמת דיינים על 'קול קורא' נגד הגט המסעיר את עולם הדיינות - נעצר • הסיבה: דיינים חוששים לחתום בתקופה בה הם ממתינים להחלטת הוועדה לבחירת דיינים • הוגשה תלונה נגד הגר"צ בוארון שהתבטא פומבית נגד כשרות הגט מצפת: הפר החוק האוסר על דיינים ושופטים להתראיין לתקשורת
שלומי צור
א' תמוז התשע"ד / 29.06.2014 18:36

פרשת הגט מצפת ממשיכה להסעיר את עולם הדיינות, אלא שכעת מתברר כי מהלך של החתמת דיינים על ‘קול קורא’ – נעצר.

מאז ניתן פסק הדין על-ידי חברי בית הדין בצפת, לפיו ניתן לזכות גט לבעל המאושפז במצב של ‘צמח’, והתירו אשה להינשא – מתחוללת סערה בעולם הדיינות, כאשר דיינים רבים תוקפים את פסק הדין.

גם הראשל”צ הגר”י יוסף, שנמנע מלקבוע כי פסק הדין אינו נכון, פרסם חוות דעת ארוכה, ובה הוא שולל את היתר “גט זיכוי” במקרה של צמח, עליו ביקשו הדיינים מצפת להסתמך. אך מנגד הוסיף כי יתכן למצוא צד היתר אחר.

בחודש האחרון ביקשו גורמים בכירים בעולם הדיינות, ובראשם חבר בית הדין הגדול והוותיק שבהם – הגר”צ בוארון, להחתים את דייני ישראל על מכתב בו נאמר כי ההיתר ניתן על בסיס מוטעה, וכי למעשה הגט בטל והאישה היא אשת איש.

הגר”צ בוארון אף התבטא פומבית, בראיון לעיתון יום ליום, נגד כשרות הגט מצפת, ונגד אב”ד צפת הרב אריאל לביא, וטען כי אין להיכנס איתם לדיון כלל – ו”הכל בטל ומבוטל”. הרב בוארון הוסיף, כי הגר”ע יוסף זצ”ל התנגד למינויו של הרב לביא.

בעקבות הראיון ליום ליום, הגיש מזכיר בית הדין הגדול הגר”ש דיכובסקי תלונה נגד הגר”צ בוארון, בטענה כי הפר את החוק האוסר על דיינים ושופטים להתראיין לתקשורת.

במקביל, לחרדים10 נודע, כי למרות המאמצים להחתים כמה שיותר דיינים על ‘קול קורא’, המהלך נעצר לעת עתה, ובזמן הקרוב לא צפוי להתפרסם המכתב.

גורם המעורה בפרטים אמר לחרדים10, כי הסיבה לכך היא חשש של דיינים לחתום על מכתב שכזה, בתקופה בה הם ממתינים לבחירתם למשרת דיינות על-ידי הוועדה לבחירת דיינים. החשש הוא ששרת המשפטים ציפי לבני, התומכת ברב לביא לכהונה בבית הדין הגדול, עלולה למנוע את בחירתו של מי  שיחתום נגד הגט מצפת, משום שיסומן כ”מחמיר”.

הגורם הוסיף ואמר, כי אם לאחר כינוס הוועדה בעוד כשבועיים יתפרסמו שמות הדיינים שנבחרו, המהלך יצבור תאוצה מחדש, לאחר שהחשש מפני החלטות הוועדה יוסר.

הדפס כתבה

7 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    משמיצים את הרב לביא, ושופכים את דמו, ללא שביררו איתו את הדברים, שכחו את הרמב
    29/06/2014 19:57
    משה ג'
  1. אין חולק על כך, כי הרב הגאון לביא שליט”א הינו גאון עצום, ספריו עטרת דבורה מעידים על כך, כל מי שקצת מכיר אותו יודע את האמת שמדובר בגאון בעל מימדים עצומים, וכן תלמיד חכם גדול.
    נשאלת השאלה, למה לא מדברים איתו, למה לא מתמודדים איתו, אדרבה, תפריכו את סברותיו, תתווכחו אם פסק הדין, אך במקום זאת, מעדיפים להשמיצו בשער בת רבים, ובגיבובי מילים, שופכים את דמו… יצא לי להתדיין בפניו, מדובר באדם נעים הליכות, מנהל את הדיונים בצניעות ובעדינות, אף פעם לא תשמעו אותו מתפרץ ו/או צועק, הכל בנועם ובשקט, בענווה, אז מדוע לנהוג כך כלפיו?
    אולי יכול להיות שהתשובה לכך, היא כי מפחדים להתמודד איתו, אחרת אינני מבין…
    לא יתכן שרבנים ודיינים שדברי הרמב”ם נהירים להם היטב, על הפסוק “שמוע בין אחיכם” מכאן שיש לשמוע שתי צדדים לפני שמחליטים, פועלים כאן בניגוד גמור לדברי הרמב”ם, פשוט לא יאמן כי יסופר…
    יתכן כי מישהו החליט לעשות לו סיכול ממוקד, וכל זה בכלל קשור למאבק לכס דיינות בבית הדין הגדול, כמי שקצת יודע דבר או שניים, מדובר בכמה עסקנים זולים, שמסתובבים ומחתימים רבנים בסרט נע… ללא שמישהו ירד לעומקם של דברים, אדרבה תביאו אחד מהחותמים, שדיבר ו/או התווכח עם הרב לביא בטרם שחתם !!!
    מ”ג

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   29/06/2014 21:55

      יש תשובה מפורטת של ראש ישיבת חברון שפורך את כל פסק הדין

    • שימי   29/06/2014 23:55

      כך כינה הגרע יוסף זצל את הצדיק הרב בוארון עמוד ההוראה אך איזה דיוק היחיד שלא מפחד להביע את דעת תורה ברבים

  2. הדיינים פוחדים
    29/06/2014 20:09
    טופסי
  3. אם הם סבורים שפסק הדין מוטעה ממה הם מפחדים? שיקחו את הכיסא שלהם? הרי על דחחנים נאמר לא תגורו – אלא מאי הם מפחדים. הם אינם ראויים להיות דיינים.

  4. הרב בוארון כיהן בתיק זה ופגש את הבעל שהוא צמח ולא מצא אפשרות לגט. וזה היה כשמרן היה בחיים והיה מעורה בכל התיקים הקשים.
    29/06/2014 21:53
    מאיר
  5. למה הרב עמאר וכן הרב יצחק והרב לאו שותקים

  6. לא תגורו מפני איש . נאמר על הדיינים ...
    29/06/2014 22:22
    אריאל
  7. הרב לביא חייב לחזור בו !!! כאשר כל גדולי התורה העדה החרדית וגדולי הדיינים נגד פסק זה.

  8. הגר
    30/06/2014 14:33
    אלי
  9. 1. הגר”ש דיכובסקי – מנכ”ל בתי הדין הרבניים בהווה ואב”ד ביה”ד הרבני הגדול בעבר. 2. הגר”ש לא הגיש את התלונה ואף לא ידע עליה. מערכת הנהלת בתי הדין היא גדולה והתלונה הוגשה ע”י גורם אחר בהנהלה, לא על דעתו ואף לא בידיעתו של הגר”ש. 3. יצויין כי הגר”ש – בשל תפקידו – לא גילה את דעתו בענין פסק הדין המדובר, אך בשיחות פנימיות ולא רשמיות, אמר כי אינו תומך בפסק הדין ומתנגד לו.
    מקורב לגר”ש דיכובסקי שליט”א