רבני גור לחסידים: “חוסמים אפשרות להתכתב בווטסאפ עם חרדי”

נוחי גולד
|
ג' סיון התשע"ח / 17.05.2018 11:58
אחרי שהתברר כי חסידים שקיבלו היתר לטלפון עם ווטסאפ “מפיצים חדשות, שמועות ועדכונים, לשון הרע ורכילות” – מכריזה ועדת הרבנים לענייני תקשורת של גור על שורת צעדים: “החל מהיום בסוף כל הודעה שתשלח יתווסף מספרך” • “מעוד מספר שבועות לא תוכלו להתכתב עם חרדי אחר”

ועדת הרבנים לענייני תקשורת של חסידות גור שיגרה הבוקר (חמישי) הודעה למנויי חברת הסינון בה מנויים חסידי גור – בה היא מכריזה על שורת צעדים שבסופם תיחסם האפשרות להתכתב עם חרדי.

“חלק נכבד ממחזיקי המכשירים אכן משתמשים בו כראוי, וכפי הוראות מועצת גדולי התורה, ערכו חשבון הנפש הדק היטב, וראו כי באו מים עד נפש, התייעצו בכנות עם מורה דרכם ועם רבני הועדה המוסמכים לכך בקהילתנו, והם מקפידים ביתר תוקף לשמור מכל משמר ולהשתמש בו רק לפעולות מוכרחות לצורך פרנסתם, ורק בצנעה ולא במקומות ציבוריים ובפני חברים ידידים ובני משפחה”, נפתחת ההודעה של הוועדה.

אלא ש”לדאבוננו, עדיין קיימים כאלו שלא השכילו, ומשתמשים במכשירים אלו לא כפי ההיתר, ולא רק למטרה שלמענה קיבלו את האישור, מוציאים את המכשיר במקומות ציבוריים ובפני בני נוער ובני המשפחה, ובזאת מקררים את סביבתם”.

הוועדה מוסיפה וכותבת: “ולא עוד, אלא שמפיצים באמצעותו חדשות, שמועות ועדכונים, הגובלים לעיתים באיסורי תורה ממש, לשון הרע, רכילות, ליצנות וזלזול וד”ל, ובפרט באמצעות הווטסאפ (אפילו המסונן), שבו יש מכשול גדול בעצם ההפצה המהירה של ההודעות, ונגרם מכך התמכרות והשתעבדות למכשיר ולווטסאפ עם כל סכנותיהם ונזקיהם”.

לפי הוועדה, “חובתנו וחובת הציבור הקדוש, לעמוד על המשמר ולוודא כי האישור שהתקבל מרבני הועדה להחזקת מכשיר זה, לא יגרום חלילה לפרצות בחומות הדת”.

במכתב מוזכר הכנס ‘כאיש אחד בלב אחד’, שהתקיים בר”ח אייר לפני שנתיים, בו הוכרז: “יהודי חרדי לא מתכתב עם יהודי חרדי בווטסאפ! והשימוש שהותר בווטסאפ המסונן הוא לצורך פרנסה בלבד ועם מי שאינו שומר תורה ומצוות”.

בעקבות כך משיקה הוועדה מספר הוראות חדשות”

“א. לכן מצאנו לראוי לחזק את הקריאה הנ”ל, ולאלו שקיבלו את אישורנו לשימוש בווטסאפ המסונן, החל מעוד מספר שבועות לא יתאפשר להתכתב בווטסאפ המסונן עם יהודים חרדים אחרים העושים אף הם שימוש בווטסאפ המסונן.

“לצורך כך, יוצגו צלמיות בתוך הווטסאפ המסונן המציגות מי מאנשי הקשר הם ממשתמשי הווטסאפ המסונן, כדי שתוכלו לראות עם מי לא יהיה ניתן להתכתב באמצעות הווטסאפ המסונן, ולתאם על דרכי תקשורת חילופיים.

“איש קשר שהשתמש בעבר בווטסאפ המסונן אך לא השתמש בו בשבוע האחרון יוצג בסטטוס ‘לא ידוע’.

חסידי גור

צילום: פלאש90

“בעוד מספר שבועות, נשלח אליכם הודעה על הפעלת חסימת ההתכתבות בווטסאפ המסונן עם משתמשי הווטסאפ המסונן”.

“ב. כדי למנוע הפצה אנונימית של חדשות, שמועות ועדכונים, החל מהיום לא תתאפשר העברת הודעות בצורה אנונימית, ולשם כך בסוף כל הודעה שתשלח יתווסף מספרך, והמקבלים הבאים של ההודעה יראו שהודעה זו נשלחה על ידך. מספרו של יוצר ההודעה יוצג תמיד בסוף ההודעה, וכך גם מספרו של האחרון שהעביר אותה”.

במכתב מצוין כי “החברה מכבדת ומגינה על פרטיות הלקוחות, ותוכן ההודעות לא עובר בשרתי החברה ולא ניתן לקריאה בשום דרך, לא על ידי החברה ולא על ידי ועדת הרבנים.

“אנו מודים בזאת לחברה ולמתכנתיה, שלבקשת הרבנים השקיעו דמים ומשאבים מרובים בפיתוח פתרונות אלו.. ולולא השקעתם ועזרתם, היה נדרש מאתנו לבטל כליל את אפשרות השימוש בווטסאפ המסונן, שאף שהכוונה הייתה לטובה, ההשלכה הייתה להיפך”.

המכתב נחתם בקריאה של הרבנים “לכל אחד ואחד לעשות חשבון נפשו, ולהמעיט ולהצניע את השימוש במכשירים אלו, לטובתו ולטובת בני ביתו וסביבתו ולטובת הדורות הבאים”.

גורם בחסדות גור אומר לחרדים 10, כי הצעדים נועדו למנוע הפצת רכילות על הנעשה בחצר. “הרי הבעיה אינה שמירת העיניים. הכל חסום גם ככה”.