מרגי: ‘עזבו את חוק הגיוס, כל פעם שהתעסקתם בו הרסתם’

שרי רוט
|
ג' סיון התשע"ח / 17.05.2018 10:48
חשיפת חרדים 10 • אחרי שבליכוד טענו כי ליצמן וגפני משחקים לידי נתניהו – אומר יעקב מרגי: “למה לא תמתינו למשרד הביטחון? הרי רק המתווה הזה יעבור אצל שופטי בג”ץ” • גורם בשס: “מה ההיגיון שח”כים יוצאים כעת באולטימטום? לא כל אחד מבין שלא הזמן לאיים על ביבי?”

אחרי שסגן שר הבריאות ויו”ר ועדת הכספים שיגרו אתמול מכתב לראש הממשלה, בו הם דורשים לקדם באופן מיידי את חקיקת חוק הגיוס, תוך שהם מאיימים כי ללא תיקון החוק לא יישארו בקואליציה – קורא הבוקר (חמישי) יו”ר ועדת החינוך, ח”כ יעקב מרגי, לחבריו החרדים: “למה לא תמתינו למשרד הביטחון? תעשו טובה ואל תתעסקו בחוק הגיוס, כי כל פעם כשהתעסקתם בו – רק הרסתם”.

לדבריו, צריך “לתת לצבא להכין את המתווה של חוק הגיוס, כי רק זה יעבור אצל שופטי בג”ץ”.

 כפי שדיווח אתמול בחרדים 10יעקב ליצמן ומשה גפני, שני קודקודי מפלגת יהדות התורה, לא תיאמו את שיגור המכתב ואת האיום – עם יו”ר ש”ס השר אריה דרעי. “הוא הופתע לשמוע על המכתב”, אמר גורם בש”ס.

בשיחה שקיים הבוקר חרדים 10 עם גורם בש”ס, הוא אומר: “היה מתווה של יאיר לפיד, הקימו ממשלה, ואז עשו כל מאמץ כדי לבטל את החוקים של לפיד. את מבינה את המשמעות? הרי בג”ץ לא היה מבטל חוק שיאיר לפיד חוקק. לפיד גם זה שפנה לבג”ץ  על ביטול החוק שלו”.

לדבריו, “סך הכל החוק של לפיד לא היה כזה נורא, כל מה שהיה בו זה הסנקציות הפליליות – שזה איום ונורא, וגם אני נגד, אבל האם היום אין סנקציות פליליות לבחור שלא מתייצב? מי אמר שלא היינו מסתדרים עם זה. היו יכולים לרוץ עם זה כמה שנים ולראות מה קורה. אולי היו מסתדרים עם הבריכה ולא היו מגיעים לסנקציות?

“אז כעת, כשבג”ץ כבר ביטל את המתווה, מה ההיגיון ומהי החכמה בזה ששני חכים חרדים יוצאים בקריאת אולטימטום? בפרט כעת, כשכל העולם באופוריה מול מדינת ישראל, זו קריאה חכמה? וכי לא כל אחד מבין שזה לא הזמן לאיים על ביבי, שנמצא הכי גבוה שאפשר? מה זה יזיז לו המכתב שלהם? ומה נרוויח? הרי גם אם הממשלה תחוקק חוק שיהיה הכי טוב לחרדים, בג”ץ בשניה מבטל אותו. אין מצב שלא”.

הגורם מוסיף: “ואם ביבי ירים את הכפפה של המכתב ויפרק את הממשלה, מה אז נרוויח? כמעט בטוח שלממשלה הבאה יוכנס יאיר לפיד, אין כמעט אפשרות אחרת. ואז מה? יהיה חוק טוב יותר? למה לא לתת למשרד הביטחון להביא חוק, לראות מה הביא, ולבחון אז את המצב? הרי יש סיכוי גבוה שבג”ץ לא יבטל חוק שמשרד הבטחון חוקק. אני חושב שמה שהם עשו זה מעשה טיפשי ביותר”.

“מה פשר האיומים האלה?”

בעוד  בליכוד טוענים, כפי שנחשף בחרדים 10, כי האיום המרומז משחק לידיו של נתניהו – במשרד הביטחון הביע גורם בכיר פליאה ותהה: “אין ליהדות התורה יכולת להתאפק ולהמתין בסבלנות? מה פשר האיומים האלה?”

הגורם, המעורב בגיבוש מתווה חוק הגיוס עליו טורחת ועדה מיוחדת שהוקמה במשרד הביטחון, אמר בשיחה מיוחדת עם חרדים 10: “הבוקר ישב עו”ד יצחק מירון בוועדה הדנה בנושא החוק המתגבש במשרד הביטחון. בפגישה נכחו גורמים נוספים, המנסים להביא לגיבוש חוק. האם לא חכם יותר להמתין עד שהצוות המקצועי יסיים את עבודתו?”

הגורם הוסיף ותהה: “וכי הליכה לבחירות כעת, על רקע חוק הגיוס, מבטיחה לחרדים ממשלה בהרכב נוח יותר? וכי לא סביר שעם מתווה שישורטט על ידי משרד הבטחון יחיו שופטי בג”צ בשלום והוא לא יהיה רע לחרדים?”

כפי שדווח בחרדים 10, לפני שלושה חודשים מינה  שר הביטחון, אביגדור ליברמן, צוות מקצועי במשרד הביטחון לגיבוש תזכיר חוק גיוס חרדים לצה”ל. בראש הצוות עומד היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו”ד איתי אופיר, וחברים בו אכ”א, הפרקליטות הצבאית, הרבנות הצבאית והאגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון.

הצוות אמור להשלים את עבודתו ולהגיש הצעה לתיקוני חקיקה לאישור שר הביטחון.

“כשלוחי דרבנן נצטווינו”

יעקב ליצמן ומשה גפני, שיגרו אתמול בצהרים מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בשם סיעת ‘יהדות התורה’, בו הם דורשים לקדם באופן מיידי את חקיקת חוק הגיוס.

השניים מזכירים כי בסוף מושב בחורף – לאחר שהחוק עבר בקריאה טרומית –  סוכם כי בתוך שלושים יום מתחילת מושב הקיץ יימשכו תהליכי החקיקה של החוק, במטרה להביא לחקיקה סופית וקבועה, כולל כל הקריאות במליאת הכנסת. השניים מציינים במכתבם, כי  “שלושים יום אלו מסתיימים בימים הקרובים”.

במכתב הם כותבים עוד: “כשלוחי דרבנן נצטווינו על ידי גדולי התורה והחסידות שיש לזרז מיידית הליכי החקיקה על מנת שהם יסתיימו במושב הכנסת של קיץ זה”.

במכתב משגרים השניים לנתניהו איום מרומז, כי ללא תיקון החוק לא יישארו בקואליציה.”לולא הסעיף שנקבע בהסכם הקואליציוני בנושא מעמד בני הישיבות, לא היינו שותפים לקואליציה, וכך היא ההנחיה גם לגבי העתיד. אנו מלאי תקווה שאכן מה שהובטח בנושא זה יקויים, ואנו מצפים לתגובתך”.