זה לא היה קל: איך הצליח בית הדין בישראל לשחרר עגונה ארגנטינאית?

יוסף גרינבוים
|
ב' סיון התשע"ח / 16.05.2018 10:18
החוק המתגבש לסיוע לעגונות ברחבי העולם כבר נותן את אותותיו: עגונה בת 20 מארגנטינה אשר בעלה, אזרח חו”ל, החל לעגן אותה כשבוע בלבד לאחר נישואיהם, קיבלה אתמול גט מבעלה לאחר שבעת שהות הסרבן בישראל הוציא כנגדו צו איסור יציאה

עגונה צעירה בת 20 מארגנטינה, אשר בעלה, אזרח חו”ל, החל לעגן אותה כשבוע בלבד לאחר נישואיהם, קיבלה אתמול גט מבעלה – לאחר שבית הדין הרבני טיפל בעניינה, ובעת שהות סרבן הגט בישראל, הוציא כנגדו צו איסור יציאה מהארץ.

סיפור המעשה: מדובר בבחורה צעירה בת עשרים, אזרחית ארגנטינה, שנישאה לפני כשנה לגבר המבוגר ממנה בשבע שנים.

בני הזוג באים ממשפחות מבוססות כאשר כל אחד מבני הזוג המשיך לעבוד בעסק המשפחתי של הוריו. בני הזוג התגוררו בבואנוס איירס וכך פתחו את חיי הזוגיות שלהם.

מיד בשבוע הראשון לחייהם כזוג נשוי, במהלך אירוע ה’שבע ברכות’ אמר הבעל לאשתו שהוא אינו מעוניין בה, נמנע מלהעביר את חפציו לדירתם המשותפת.

כבר בשבוע הראשון של הנישואין הזמין הבעל את הוריו ואחותו לדירת בני הזוג והללו גירשו ממנה את האישה, למרות שמדובר בדירה שנרכשה במשותף על ידי שני הצדדים. לאחר שגירשו את האישה, החליף הבעל את מנעול הדלת כדי למנוע מהאישה לקחת את חפציה. כמו כן הבעל השתלט על כל הרכוש, המתנות והכסף שניתנו להם בחתונה.

כל ניסיונות משפחת האישה להבין את פשר התנהגותו לא נענו.

בדצמבר 2017 פתחו בני הזוג תיק גירושין בבית משפט בבואנוס איירס ובמקביל פנתה האישה לרב הקהילה, על מנת לסייע לה לקבל גט. אך רב הקהילה הבהיר לה כי הבעל מסרב לשתף פעולה עם כל הליך גירושין דתי.

לפני כשלושה חודשים, כשנודע לאישה שבכוונת בעלה להגיע לביקור בישראל, פנתה אל באות כוחה, הטוענות הרבניות ד”ר הדס כהן וקטי ביסרור אייאש, ואלה פתחו בשמה תיק גירושין ומזונות בבית הדין הרבני בישראל.

התיק נדון לפני הרכבו של הרב צבי בן יעקב אב”ד ת”א, ובסיוע אגף עגונות.

כשהגיע הבעל לישראל, הוא קיבל זימון לדיון בבית הדין הרבני וכן צו עיכוב יציאה מהארץ.

הבעל סירב להכיר בסמכותו של ביה”ד לדון בעניינו וניסה להימלט מהארץ דרך אילת, אך נבלם על ידי רשות המעברים.

עורכי דינו של הבעל, במקום לעסוק במהות התביעה, טענו כנגד סמכותו של בית הדין – וערערו אל בית הדין הגדול.

ביה”ד הגדול דחה את ערעורם והשיב את התיק לטיפולו של הדיין הרב צבי  בן יעקב , והורה לצדדים להתדיין עד למציאת פתרון.

קושי נוסף שנוצר לאישה העגונה, היה בעקבות הליך במקביל שפתח הבעל בבית המשפט בארגנטינה ואשר הורה לאישה לסגור את תיק המזונות המתנהל בבית הדין הרבני בישראל. משפחתו של הבעל ניסתה גם להפעיל לחצים לשחרורו של הבעל על ידי עירוב אנשי ציבור מחו”ל וגורמים רבניים שונים, ואף עירבו את משרד החוץ הארגנטינאי.

בית הדין הוציא החלטה בה קבע כי מדובר בתיק עגינות קשה ושחרורו של הבעל קרוב לוודאי יגרום לעגינות ממושכת של האישה.

אתמול בבוקר, לאחר שלושה חודשי מאבק מתישים, הגיע הבעל לבית הדין ומסר לידי האישה את הגט המיוחל.

לדעת בית הדין מה שהניע את הבעל לתת את הגט הוא התובנה שקיבל מהצעת החוק הממשלתית שמקודמת בימים אלה על ידי בתי הדין הרבניים ומשרד המשפטים, שמטרתה לסייע לעגונות יהודיות ברחבי העולם, המצויות כיום במצוקה קשה ללא אפשרות לקבלת מענה או מזור מצד הרשויות במדינותיהם.

העגונה המשוחררת נועדה הבוקר עם מנהל בתי הדין הרבניים הרב דוד מלכא והודתה לו בהתרגשות על הצלתה מחבלי העגינות.

מנהל בתי הדין הרבניים הרב דוד מלכא אמר: “זוהי הוכחה נוספת לנחיצותו של החוק המסמיך את בתי הדין הרבניים לסייע לנשים עגונות ברחבי העולם.

“מדהים להיווכח כיצד עוד בטרם אישורו של החוק וכניסתו לתוקף, כבר עתה יש להצעת החוק השפעה לטובה: סרבן הגט שאינו אזרח ישראל אשר במקרים דומים היה בידו לעגן את אשתו הצעירה למשך שנים רבות, הפנים כי בעקבות החוק בית הדין עשוי לנקוט כנגדו באמצעים כדי שישחרר את אשתו מעגינותה, ושחרר אותה בגט מרצונו.

“מדינת ישראל באמצעות הליכי חקיקה אלו מבקשת להושיט ידה לעזרה לכל אישה יהודייה בעולם באשר היא, גם אם אינה אזרחית ישראלית. עם אישור הצעת החוק, בית הדין יוכל לפעול בנחישות וללא ליאות להתרת עגונות ברחבי העולם.

“אני מברך את הרה”ג רבי צבי בן יעקב  ואגף העגונות על פעילותם הנחושה והמקצועית, ובהזדמנות זו אני קורא לכנסת ישראל להשלים בהקדם האפשרי את הליכי החקיקה המסדירים את סמכותם של בתי הדין לסייע לנשים עגונות בחו”ל”.