האסירים החרדים לא יורשו ללבוש כובעים וחליפות: “עשויים להימלט”

החלטה שערורייתית של שירות בתי הסוהר אוסרת על אסירים ללבוש חליפות שחורות או מגבעות • הסיבה: החשש כי האסירים עלולים לברוח בגלל שצבע הבגדים המסורתיים זהה לצבע הבגדים של הסוהרים • אסיר חרדי: "הנחיות שפוגעות ישירות בזכויות הבסיסיות שלנו כאסירים וכבני אדם"
אליעזר היון
א' סיון התשע"ח / 15.05.2018 12:58

חבישת מגבעת שחורה והתעטפות בחליפה הינם מסממני ההיכר של המגזר החרדי במדינת ישראל ובעולם כולו, אולם בשירות בתי הסוהר הוציאו בימים האחרונים הנחייה האוסרת על אסירים חרדים ודתיים ללבוש חליפות שחורות או מגבעות ולהכניסן לכלא, כך פורסם באתר mako.

הסיבה לאיסור הגורף הוא החשש כי האסירים עלולים לברוח מבית המאסר בגלל שצבע הבגדים המסורתיים זהה במידה מסוימת לצבע הבגדים של הסוהרים באגפים.

אלא שהנחיה זו – הנוגעת למאות אסירים חרדים ודתיים הכלואים בבתי הכלא השונים, ובכלל זה לאגף 10 בכלא “מעשיהו” בו מרצים את עונשיהם ביניהם אסירים חרדים מפורסמים כמו הרב יונה מצגר ומאיר רבין הזכור מפרשת הולילנד – מעוררת סערה.

על פי הדיווח, האסירים החרדים זועמים על ההחלטה בטענה שמדובר באפליה חמורה שפוגעת בזכויותיהם ללבוש חליפה ומגבעת בבית הכנסת באגף בו הם כלואים, בעוד שאסירים ביטחוניים אחרים (בהם טרוריסטים שהואשמו בפשעים נגד המדינה) יכולים להתלבש כפי שהם רוצים מבלי שאיש יעז למנוע זאת מהם.

“זו שערוריה שאין כדוגמתה. אלו הנחיות שפוגעות ישירות בזכויות הבסיסיות שלנו כאסירים וכבני אדם. במשך שנים זה לא הפריע לאיש שלבשנו חליפות ומגבעות בבית הכנסת בכלא ועכשיו זה פתאום מציק למשהו”, זועמים האסירים. “בשב”ס טוענים שזה בגלל שסוהרים לובשים חולצות שחורות והאסירים שלובשים חליפות דומות עלולים לגרום לבלבול שיוביל לכך שאסירים חרדים ינסו לברוח מהכלא. זו הרי שטות גמורה ואנחנו נגיש עתירות על כך לבתי המשפט. מונעים מאתנו להתפלל עם חליפות ומגבעות שזה דבר נורא וחסר תקדים”.

אסיר חרדי נוסף צוטט כאומר: “לא נתנו לנו שום הסבר משכנע. פשוט הנחיתו לנו על הראש את הנחיה הזו וזהו. אנחנו נאבק בכל הכוח לשנות אותה. נציף את בתי המשפט בעתירות כדי לבטל את ההנחיה הלא חוקית הזו שפוגעת בזכותנו הבסיסית”, הוסיף אסיר חרדי שהעדיף להישאר בעילום שם.

ומה אומרים בשירות בתי הסוהר? לדבריהם לא מדובר בהנחיות חדשות, וכי פקודות שב”ס אינן מאפשרות לאסירים להכניס כובעים וחליפות לבית הסוהר, ושאסירים באגפים דתיים מורשים בהכנסת מכנסיים שחורים וחולצות לבנות מכופתרות.

אלא שכאמור, עד כה לא יושמה הנחיה זו. בשב”ס הודיעו כי יבחנו מדוע לא יושמה ההחלטה עד כה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות