דרא”פ וטורקיה מחזירות השגרירים • הבית הלבן מגבה: ‘חמאס אשם’

אחרי ש-55 מחבלים חוסלו ועוד כ-2,400 נפצעו, החליטו ממשלות דרום אפריקה וטורקיה להחזיר השגרירים • טורקיה מחזירה גם מארה"ב - ותכריז שלושה ימי אבל • הבית הלבן גיבה את ישראל • צה"ל נערך להסלמה ומאיים: "ראשי חמאס אינם חסינים" • נתניהו: "נמנעה פריצה לגבולות ישראל"
נתן פרל
א' סיון התשע"ח / 14.05.2018 21:51

אחרי יום אלים במיוחד בגבול עם רצועת עזה, במהלכו – לפי טענות משרד הבריאות הפלסטיני – היו 55 הרוגים ויותר מ-2,400 פצועים, החליטה ממשלת דרום אפריקה הערב (שני) על החזרת שגרירה בישראל  עד להודעה חדשה – וגינתה את ישראל בחריפות על ההרג.

“המתקפה האחרונה הביאה להריגתם ופציעתם של פלסטינים רבים, וגרמה להרס רב”, הצהיר משרד החוץ הדרום אפריקני. “לאור גודלה של המתקפה חסרת האבחנה, ממשלת דרום אפריקה תחזיר את השגריר סיסה נגומבנה באופן מיידי עד להודעה חדשה”.

בהודעה נאמר עוד: “כפי שאמרנו בעבר, עמדת דרום אפריקה היא שצה”ל צריך לסגת מרצועת עזה ולשים קץ לאלימות ההרסנית בשטחים הפלסטינים. הפעולות הקבועות של כוחות הביטחון הישראלים מהוות מכשול לפתרון קבע לסכסוך – פתרון שתי המדינות”.

המשרד הוסיף: “כמו מדינות אחרות בקהילה הבין-לאומית, דרום אפריקה מוטרדת מהתוקפנות הקטלנית וחוזרת על קריאות של מדינות אחרות לחקירה עצמאית של מעשי ההרג, כדי שהאחראים יישאו באחריות”.

זמן מה אחר כך הודיעה טורקיה,  בצעד תקיף, כי היא מחזירה את שגריריה בישראל ובארה”ב לטובת “התייעצויות”.

הנשיא ארדואן אף ציין כי החליט להכריז על שלושה ימי אבל במדינה, לזכר ההרוגים בעימותים עם צה”ל. הטורקים גם קוראים לכינוס חירום של מדינות ערב בימים הקרובים, כדי להוציא לפועל מחאה נגד ישראל על פעילותה אל מול הפורעים הפלסטינים בגבול רצועת עזה.

מחבלים, עזה

נשיא טורקיה תקף את ישראל במלים קשות: “מבצעת טבח בפלסטינים. מדובר במדינת טרור. על מנהיגי כל הדתות לגנות אותה”. על ארה”ב אמר: “היא איבדה את הכוח המוסרי שלה בכל מה שקשור לרצועת עזה”.

הבית הלבן, לעומת זאת, גיבה את ישראל ופרסם הודעה רשמית בה גינה את חמאס וחזר והדגיש כי לישראל ישנה הזכות להגן על עצמה.

“אין שום הצדקה לחוסר האחריות ולציניות שחמאס הפגין בכך שדחק באנשים ליזום פעולות אלימות ולחשוף את עצמם לסיכון נוראי”, נכתב בהודעה של הבית הלבן. “כפי שאמר מזכיר המדינה מייק פומפאו, לישראל יש זכות להגן על עצמה”.

בהצהרה שפרסם ראש הממשלה בניין נתניהו נאמר: “לכל מדינה החובה להגן על גבולותיה. ארגון הטרור חמאס מצהיר שבכוונתו להשמיד את ישראל ושולח אלפים לפרוץ את גדר הגבול כדי לממש מטרה זו. נמשיך לפעול בנחישות כדי להגן על ריבונותנו ואזרחנו”.

בישראל העבירו היום, באמצעות המצרים, מסרים לחמאס על מנת שלא ימשיכו את התקריות ליד הגדר.

במערכת הביטחון, שהחלה בהערכות למחר – יום ‘הנכבה’, שצפוי להיות דומה ואולי אף חמור יותר מהיום, הזהירו: “אם ימשיכו בהפגנות האלימות – גם ראשי חמאס אינם חסינים. החיסולים יחזרו”.

מועצת הביטחון צפויה להתכנס היום או מחר לדיון חירום על המהומות בעזה ומעבר השגרירות האמריקנית, ביוזמתה של כווית.

שגריר כווית באו”ם מנצור אל-אוטיבי אמר, כי הם “מגנים את האירועים בעזה ומתכוונים להגיב”. הוא האשים באירועים בעזה את “הכוח הכובש, ישראל”.

מנגד, השגריר הישראלי לאו”ם, דני דנון, החל בסבב שיחות עם שגרירים לקראת הדיון. הוא צפוי להציג חומרים המפלילים את חמאס בארגון ההפגנות.

מחבלים, גדר, עזה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים בשעות האחרונות התייעצות ביטחונית מיוחדת בהשתתפות שרי הביטחון וביטחון הפנים, הרמטכ”ל, ראש השב”כ, מפכ”ל המשטרה וראש המל”ל.

“הפעולה הנחושה של צה”ל וכוחות הביטחון מנעה פריצה לגבולות ישראל. צה”ל, השב”כ והמשטרה ערוכים בכוחות מתוגברים לכל תרחיש”, אמר נתניהו בתום ההתייעצות.

בצה”ל אומרים, כי במהלך היום הוביל ארגון הטרור חמאס פעולות טרור אלימות והמוניות.

“צה”ל פעל לסיכול פעולות טרור של ארגון הטרור חמאס. בתגובה לפעולות הטרור בוצעו תקיפות כנגד 11 יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס באמצעות מטוסי קרב וכלי טיס. בנוסף, תקף צה”ל באמצעות טנק שתי עמדות טרור בצפון ובדרום רצועת עזה”, אומרים גורמי צבא.

מדובר צה”ל נמסר: “צה”ל פועל וימשיך לפעול באופן נחוש כנגד אירועי הטרור הנרחבים המובלים באופן מתוזמן על-ידי ארגון הטרור חמאס. כל פעולת טרור תענה בתגובה חריפה. כוחותינו נחושים לממש את משימת ההגנה על ריבונות המדינה ועל אזרחי ישראל”.

לפי הנתונים של צה”ל, כ-40 אלף פלסטינים התפרעו היום ב-13 מוקדים שונים באזור גדר הגבול בין ישראל ורצועת עזה. הפורעים התעמתו עם כוחות צה”ל.

בצה”ל מפרסמים גם רשימת אירועים שהתרחשו במהלך הפרות הסדר האלימות היום:

11:30 – ריצה המונית של מאות מפירי סדר לגדר בצפונית, כולל טיפוס על הגדר במספר נקודות.
12:53  פיצוץ חמישה מטעני צינור בצפון הרצועה.
12:58 – פיצוץ מטען חבלה בצפון הרצועה.
13:15 – סיכול הנחת מטענים ע”י חולית מחבלים שפתחה בירי לעבר כוח צה”ל (4-6 מחבלים) בדרום הרצועה. הכוח הגיב בירי.
13:30 – ירי לעבר הכוחות בצפון הרצועה.
13:45  – ירי לעבר הכוחות בצפון הרצועה (8 מחבלים), בחסות הפרות הסדר. הכוח מגיב בירי.
13:50 – תקיפת עמדת חמאס על ידי כלי טיס בצפון הרצועה.
14:09 – שלושה פיצוצי מטענים, בדרום הרצועה.
14:10 – תקיפת עמדת חמאס על ידי כלי טיס בצפון הרצועה.
14:13 – זריקת בקבוק תבערה לעבר הכוחות בדרום הרצועה.
14:15 – תקיפת עמדת חמאס על ידי טנק בצפון הרצועה.
14:49 – זריקת בקבוק תבערה לעבר הכוחות בדרום הרצועה. הכוח השיב באש.
15:10 – פיצוץ מטען בצפון הרצועה.
15:26 – תקיפת 5 יעדי חמאס על ידי מטוס קרב בצפון הרצועה.
17:04 – תקיפת עמדת חמאס על ידי טנק בצפון הרצועה.
17:25 – תקיפת 3 יעדי חמאס על ידי מטוס קרב בצפון הרצועה.
19:02 – ירי לעבר הכוחות בדרום הרצועה. בתגובה בוצע ירי טנק לעבר עמדת תצפית.

במערכת הביטחון מציינים גם כי המפגינים ניסו להשתמש ב-25 עפיפוני טרור, שגרמו לדליקות ב-23 מוקדים שונים בעוטף עזה.

שירותי הכבאות טיפלו בשריפות הללו, והם ערוכים בכוחות מתוגברים כדי לתת מענה לאירועים דומים גם מחר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות