דרעי ביקש מנתניהו: פעל שאמריקני שנולד בי-ם יוכר כמי שנולד בישראל

שר הפנים לרה"מ: פעל שההכרה בירושלים כבירת ישראל תוכר גם במסמכים הרשמיים של ארה"ב • לפני שלוש שנים קבע 'העליון' של ארה"ב: אזרח שנולד בירושלים לא יירשם בדרכון האמריקני כמי שנולד במדינת ישראל • דרעי: "תפעל מול ממשלת ארצות הברית בעניין זה בדרך שתמצא לנכון"
אריה ריבקינד
כ"ט אייר התשע"ח / 14.05.2018 20:19

שר הפנים אריה דרעי פנה היום (שני) במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשה שיפעל שההכרה בירושלים כבירת מדינת ישראל תוכר גם במסמכים הרשמיים של ארצות הברית.

״להשלמת המהלך החשוב וההיסטורי יש חשיבות רבה כי ההכרה של ירושלים כבירת מדינת ישראל תקבל ביטוי גם המסמכיה הרשמיים של ארצות הברית”, כותב דרעי – ומסביר למה כוונתו: “עד היום, עמדת נשיאי ארצות הגרית הייתה כי אזרח ארה״ב שנולד בירושלים לא יירשם כמי שנולד במדינת ישראל.

“לנוכח המהלך וההכרה הנלווית אליה, נראה כי שינוי עמדה זו מתבקש”.

דרעי מוסיף: “אבקש כי תפעל מול ממשלת ארצות הברית בעניין זה בדרך שתמצא לנכון, וזאת על מנת להביא את הסוגיה לפיתרונה הראוי”.

עד כה נהוג, כי כאשר מונפק דרכון לאזרחי ארה”ב שנולדו בירושלים – יצוין בדרכון כי הוא נולד בירושלים. זאת בעוד שבכל הדרכונים האמריקניים ישנו ציון של המדינה בה נולד מחזיק הדרכון.

כך, למשל, מי שנולד בישראל, ולא משנה באיזה עיר ישראלית, מקום הלידה יצוין כ’ישראל’, כאשר כך נהוג לגבי כל מדינה בעולם.

גורם בשגרירות אמר לפני כחודש, כי “בשלב זה אין שינוי בשיטות העבודה של מחלקת המדינה ובשירותים הקונסולריים הנוגעים למקום הלידה מחוץ למדינה ובדרכונים האמריקאים”.

דרעי, מכתב

 

לפני שלוש שנים קבע בית המשפט העליון בארצות הברית, ברוב של שישה שופטים מול שלשה, כי ישראלים שנולדו בירושלים, לא יוכלו לרשום את ישראל כארץ הולדתם בדרכון האמריקני שלהם.

בכך ביטל בית המשפט העליון חוק שהיה מאפשר לאזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים להירשם כמי שנולדו בישראל בדרכוניהם.

החוק הועבר על ידי הקונגרס בשנת 2002 בתקופת נשיאותו של ג’ורג’ בוש. אלא שממשל אובמה התנגד לחוק, וטען כי החוק פוגע בסמכויות הנשיא בתחום מדיניות החוץ: “אם החוק יאושר, הוא יחתור תחת מעמדה של ארצות הברית כמשכינת שלום במזרח התיכון”, נכתב בתגובת הממשל.

בית המשפט קיבל את טענות הממשל, והשופט אנתוני קנדי כתב בפסק הדין: “לנשיא יש זכות בלעדית ואקסקלוסיבית להגדיר את ירושלים כחלק ממדינת ישראל”.

ההחלטה הגיעה בעקבות עתירה לבית המשפט האמריקני של בני משפחת זיבוטופסקי שעלתה מארה”ב לישראל, ולאחר שבנם – מנחם, נולד בירושלים הגישו תביעה כנגד הרשויות בארה”ב שסירבו לרשום את בנם כיליד ישראל, בנימוק כי הוא נולד בירושלים.

בתביעתם הזכירו ההורים את החוק המחייב את הרשויות בארה”ב לרשום את מי שנולד בירושלים כיליד ישראל.

בדיון הקודם אמר הנער מנחם: “אני ישראלי ואני רוצה שאנשים יידעו שאני שמח להיות ישראלי ולא נבוך להיות ישראלי, אם לא יהיה כתוב שנולדתי בישראל, אנשים יחשבו שאני לא גאה להיות ישראלי”.

האב ארי הוסיף: “עברנו לישראל מארצות הברית. אנחנו עדיין גאים להיות אמריקנים, אבל עברנו לישראל כי אנחנו גאים בישראל, ויש לנו כבוד לייצג את כל האמריקנים שילדיהם נולדו בירושלים והם רוצים שיצוין כי נולדו בישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות