“זכרו את היום ההיסטורי הזה”: נחנכה שגרירות ארה”ב בירושלים

חרדים 10
|
כ"ט אייר התשע"ח / 14.05.2018 15:41
משק כנפי ההיסטוריה בירושלים: בהשתתפות בכירים אמריקנים, ראש הממשלה והנשיא נחנכת שגרירות ארצות הברית בבירת ישראל • הנשיא טראמפ צייץ: “זהו יום גדול לישראל!” • איווניקה בטקס: “מקדמים אתכם בברכה, בפעם הראשונה, בשגרירות ארה”ב – כאן בירושלים, בירת ישראל”

היום (שני) בשעה 16:00 החל טקס פתיחת שגרירות ארצות הברית במשכנה החדש – שכונת ארנונה בירושלים בירת ישראל.

בטקס משתתפים ראש הממשלה בנימין נתניהו; נשיא המדינה ראובן ריבלין; שר האוצר האמריקני, סטיב מנוחין; בתו של טראמפ איוונקה וחתנו ג’ארד קושנר, ומוזמנים נוספים.

הנשיא טראמפ צייץ הבוקר: “פתיחת שגרירות ארצות הברית בירושלים תשודר בשידור חי ב-Fox News וב-Fox Business בשעה 09:00 (שעון ניו יורק). זהו יום גדול לישראל!”.

אווירה חגיגית עוטפת את ירושלים לקראת האירוע: גשר המיתרים הואר בצבעי דגל ארה”ב, ובכביש המוביל אל השגרירות נשתלו פרחים בצבעי אדום, לבן וכחול, היוצרים את דגל ארה”ב.

דיוויד פרידמן, שגריר ארה”ב, פתח את הטקס ואמר: “אורחים יקרים, אנחנו מקדמים אתכם בטקס החנוכה הרשמי של שגרירות ארה”ב בישראל.

חנוכת שגרירות ישראל

חנוכת שגרירות ישראל

חנוכת שגרירות ישראל

“ביום הזה ובשעה הזאת, לפני שבעים שנים ראש ממשלת ישראל דוד בן גוריון הכריז על מדינת ישראל. הנשיא טרומן התקשר אליו 11 דקות אחר כך והכיר בישראל. הוא אף הצטער שלקח לו יותר מדי זמן. שבעים שנים אחרי אנחנו עוברים לשלב הבא ופותחים את השגרירות האמריקנית בירושלים.

“23 שנים אחרי חקיקת החוק למעבר השגרירות לירושלים, החוק הפך למציאות. הגיע הזמן לקיים את ההבטחה.

“ירושלים היוותה השראה לאמריקנים עוד לפני ייסוד ארה”ב. ב-1630 ווינטרופ דיבר על רצונו להקים ‘ירושלים חדשה’, העיירה שעל הגבעה. הנשיא לינקולן עצמו קיווה לבקר בירושלים, עם תום מלחמת האזרחים האמריקנית”.

אחריו השמיעו דברי ברכה הרב זלמן וולוביק, שליח חב”ד ורבו של השגריר פרידמן,  והכומר רוברט ג’פרס. שניהם דיברו על החשיבות של המחוייבות האמריקנית לישראל והחמיאו לאומץ של הנשיא טראמפ לקבל את ההחלטה על העברת השגרירות.

הרב וולוויק

צילום: מסך.  שגרירות ארה”ב

חנוכת שגרירות ישראל

ג’רגד קושנר. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בברכה מוקלטת של נשיא ארה”ב דונלד טראמפ – הוא אמר: “בדיוק לפני 70 שנה ארה”ב תחת הנשיא הארי טרומן הפכה להיות האומה ראשונה שהכירה במדינת ישראל. היום אנחנו פותחים רשמית את השגרירות בירושלים.

ברכותיי, זה היה צריך לקרות לפני הרבה זמן. כמעט מיד אחרי הכרזת המדינה ב-48 ישראל קבעה את ירושלים כבירתה, הבירה שהעם היהודי ייסד בזמנים עתיקים כל כך חשובה.

היום ירושלים היא מקום מושבה של הממשלה בישראל, היא הבית של בית המחוקקים הישראלי ובית המשפט העליון, וכן של הנשיא וראש הממשלה הישראלים. ישראל היא אומה ריבונית ולה הזכות כמו לכל אומה ריבונית אחרת לקבוע את בירתה. אך עם זאת במשך הרבה שנים לא הכרנו במובן מאליו, המציאות הפשוטה שבירת ישראל היא ירושלים.

ב-12 ביוני 2017, בהוראתי, ארה”ב הכירה סוף סוף את ירושלים כבירתה האמיתית ישראל. היום אנחנו ממשיכים בהכרה הזו ופותחים את השגרירות שלנו בעיר ההסטורית והמקודשת, ירושלים, ואנחנו עושים זאת הרבה שנים לפני המועד המתוכנן.

כמו שאמרתי בדצמבר, תקוותנו הגדולה היא היא לשלום. ארה”ב ממשיכה להיות מחוייבת להשגת הסכם שלום לטווח ארוך, ואנו ממשיכים לתמוך בסטטוס קוו באתרים הקדושים בירושלים, כולל בהר הבית שידוע גם כחראם א-שריף. העיר הזאת וכל האומה הזאת היא עדות עדות לרוחה הבלתי שבירה של העם היהודי.

ארה”ב תמיד תהיה ידידה גדולה של ישראל ושותפה במטרה לחירות ושלום. אנחנו מאחלים לשגריר פרידמן הצלחה בתפקידו בשגרירות היפה בירושלים ומושיטים יד ידידותית לישראל, לפלסטינים וכל שכניהם. הלוואי שיהיה שלום, שאלוהים יברך את השגרירות ואת כל מי שעובד בה, ושאלוהים יברך את ארה”ב. תודה לכם”.

חנוכת שגרירות ישראל

צילומים: Yonatan Sindel/Flash90

בתו של הנשיא, איווניקה טראמפ, יחד עם שר האוצר האמריקני, סטיב מנוצ’ין, הסירו את הלוט מהשלט המורה כי המבנה הוא באופן רשמי השגרירות האמריקנית בירושלים.

“אנחנו מקדמים אתכם בברכה, בפעם הראשונה, בשגרירות ארה”ב – כאן בירושלים, בירת ישראל”, אמרה איווניקה טראמפ.

נשיא המדינה ראובן ריבלין פתח בפסוק: ‘עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים’. ירושלים היא בירת ישראל, העיר שלעולם לא שכחנו ולעולם לא נשכח. במשך 3,000 שנים עם ישראל מתפלל לירושלים וכמה לירושלים. מאז הקמת המדינה לפני 70 שנים – ירושלים היא בירת ישראל.

“כפי שאמר הנשיא טראמפ – ולפעמים צריך לומר את מה שברור מעולם – ירושלים היא בירת ישראל, היא ביתו של הפרלמנט הישראלי, של משרדי הממשלה, של בית המשפט העליון. המחוייבות של המדינה לירושלים, היא לא רק מחוייבות להיסטוריה של עם ישראל, אלא לכל תושביה של ירושלים, מכל החברות”, הוסיף ריבלין.

חתנו ויועצו של נשיא ארה”ב, ג’ארד קושנר, אמר בנאומו בטקס: “אני גאה להיות כאן היום, בירושלים בירתה הנצחית של מדינת ישראל. בעוד הנשיאים לפנינו נסוגו מהתחייבותם להעביר את שגרירות ארה”ב לאחר שנכנסו לתפקידם, הנשיא הנוכחי נהג אחרת. כי כשהנשיא טראמפ מבטיח – הוא מקיים.

“כשאנחנו מעבירים את השגרירות, אנחנו מראים שניתן לסמוך על ארה”ב שתעשה את מה שנכון וצריך להיעשות”.

חנוכת שגרירות ישראל

 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פתח: “אין לנו ידידה טובה יותר בעולם מארה”ב. אתם תומכים בנו ועומדים לצידנו כאן בירושלים”.

הוא אמר למשתתפים ולצופים: “זכרו את היום ההיסטורי הזה. זו היסטוריה. גדלתי פה עד גיל שלוש. הייתי הולך פה בשדות עד הגבול הידוע. זהו יום גדול לירושלים, יום גדול למדינת ישראל, יום שייחרט בזכרוננו הלאומי לדורות.

“ידענו בעיר הזאת רגעים היסטוריים. אברהם עבר כאן את מבחן האמונה שלו והפך לאבי האומה. בירושלים המלך שלמה בנה את בית המקדש. המכבים טיהרו את המקדש ואלפיים שנה אחר אמרו חיילים כאן בירושלים – ‘הר הבית בידינו’. אנחנו בירושלים – ואנחנו כאן כדי להישאר..

הוא הוסיף: “הצהרת בלפור הכירה בצורך של העם היהודי לבית לאומי. לפני 70 שנים היה הנשיא טרומן הראשון להכיר במדינה היהודית. בדצמבר האחרון היה הנשיא טראמפ הראשון להכיר בירושלים כבירת ישראל – והיום ארה”ב פותחת את השגרירות שלה כאן בירושלים. תודה רבה לך הנשיא טראמפ שיש לך את האומץ הדרוש לעמוד בהבטחותיך”, אמר נתניהו.

הוא פנה לשגריר ארה”ב בישראל. “תודה לכולכם שאתם מחזקים עוד יותר את היחסים בין ישראל וארה”ב. תודה לשגריר ארה”ב בישראל, דיוויד פרידמן, שעושה הכל כדי לשדרג עוד יותר את היחסים. דיוויד, אתה השגריר הראשון שנכנס לשגרירות בירושלים – לא יהיה עוד אחד כמוך שיהיה הראשון”.

את נאומו סיים נתניהו בברכת שהחיינו, ללא כיפה לראשו, לקול מחיאות כפיים של הנוכחים.