נמצאו ס”ת עתיקים מבית הכנסת ‘אליהו הנביא’ בפרברי דמשק • צפו

משטרת טורקיה איתרה ספרי תורה עתיקים שנגנבו מבית הכנסת 'אליהו הנביא' בכפר ג'וֹבָּר שבפרברי דמשק • לפני כחודש וחצי הגישה סוריה תלונה לאו"ם: ישראל ניהלה מבצע מודיעיני חוצה גבולות, יחד עם טורקיה וקבוצות טרור, להברחת ספרי קודש מבית הכנסת העתיק
בועז בן ארי
כ"ח אייר התשע"ח / 13.05.2018 16:12

משטרת טורקיה מצאה ספרי תורה עתיקים שנגנבו מבית הכנסת ‘אליהו הנביא’ בכפר ג’וֹבָּר שבפרברי דמשק. שלושה מהגנבים היו לוחמים של פאלאק אל-רחמן, מפקד ארגון מורדים ששלט בעבר בג’ובר.

בית הכנסת כנראה חרב בפסח תשע”ג.

אבראהים אל-אסיל, אנליסט פוליטי סורי, פעיל זכויות אזרח – שפרסם בעמוד הטוויטר שלו את הסרטון של ספרי התורה, טען כי קבוצות חמושות מאופוזיציה המשיכו במסורת של המשטר – לבזזוז את אוצרותיה של סוריה.

בתגובה כתב לו אחד הגולשים, כי “אם ספרי התורה העתיקים היו בבית הכנסת בג’ובר לפני שמורדיכם האהובים בזזו אותם, זה מוכיח שהמשטר לא בזז את אוצרות סוריה”.

לפני כחודש וחצי הגישה סוריה תלונה למועצת הבטחון של האו”ם, לפיה ישראל ניהלה מבצע מודיעיני חוצה גבולות, יחד עם טורקיה וקבוצות טרור, להברחת פריטי יודאיקה יקרי ערך, הכוללים ספרי קודש מבית כנסת עתיק.

“הממשלה שלי מבקשת להעביר מידע מודיעיני אמין ביותר ולפיו קבוצת הטרור הפעילה באזור ג’ובר בסמוך לדמשק, שיתפה פעולה עם שירותי המודיעין הישראליים והטורקים כדי לבזוז דברי אמנות וכתבים מבית כנסת עתיק באזור”, התלונן שגריר סוריה באו”ם, בשאר ג’עפרי. המכתב פורסם לראשונה ב’ידיעות אחרונות’.

השגריר אף פירט כיצד הפריטים הוברחו. “הפריטים הוברחו דרך מתווכים מקומיים וזרים לאיסטנבול, שם התקבלו על ידי מומחי עתיקות שאישרו כי מדובר בפריטים עתיקים בעלי ערך רב מאוד. לאחר מכן הוברחו הפריטים לניו יורק”.

לדבריו, “סוריה תעמוד על מימוש זכויותיה בהתאם לחוק הבינלאומי ולהחלטות מועצת הבטחון כדי להשיב אליה את נכסי התרבות הגנובים, לרבות אלו מבית הכנסת בג’ובר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זיוף חמור
    13/05/2018 22:54
    ידעיה
  1. נפלתם קורבן למרמה. תבחנו את תמונות הקלף. זה זיוף פשוט מאד. יש המון ערבים בירדן וסוריה שמזייפים כביכול כתבי יהדות עתיקים. וזה מקושקד לחלוטין. תראו את האותיות המוזהבות. וצבע הקלף כביכול