בגלל מחסור עולמי: במד”א ואיחוד הצלה מטפלים במזרקים פגי תוקף

תמי גיל
|
כ"ח אייר התשע"ח / 13.05.2018 10:06
משרד הבריאות אישר את הצעד עקב מחסור עולמי במזרקי אדרנלין לאלרגיים • מחירו של כל מזרק 300 שקלים ותוקפו 15 חודשים • סמנכ”ל רפואה במד”א: “זה לא מסוכן למטופל, לעומת זאת היעדר מזרק עלול להסתיים במוות”

במד”א ובארגון המתחרה איחוד הצלה משתמשים כבר יותר מחודש במזרקי אפיפן שפג תוקפם. מדובר בטיפול מציל חיים שניתן במקרים של התקף אלרגיה חריף.

מזרקים מסוג זה נמצאים לא רק אצל חובשי הרפואה הדחופה, אלא גם בכל בית של אדם המאובחן עם אלרגיה.

לפי דיווח של מיטל יסעור בית אור בישראל היום, המחסור במזרקים ידוע כבר כחודש. עם זאת, במשרד הבריאות לא דיווחו על כך לציבור האלרגיים ואישרו למד”א להשתמש במזרקים לאחר תאריך התפוגה –  “על מנת למנוע פגיעה מסכנת חיים בחולים כתוצאה ממחסור בתכשירים במערך רפואת החירום”.

לפי הדיווח, יש רק חברה אחת שמייבאת מזרקי אפיפן לישראל. מחירו של כל מזרק 300 שקלים ותוקפו 15 חודשים.

מירי כהן, מנהלת תחום שירותי ההצלה וד”ר טל לביא מאגף הרוקחות במשרד הבריאות, ציינו במכתב למד”א: “אין להשאיר רכב הצלה ללא מזרק אפיפן ויש להחליפו מייד עם קבלת האצווה החדשה”.

באיחוד הצלה יש כ־400 מזרקים שתוקפם פג ונמצאים אצל חובשי הארגון. למד”א יש כ־1,200 מזרקי אפיפן שתוקפם פג, אך בימים אלה החל הליך הרענון שלהם עם קבלת מזרקים חדשים.

ד”ר רפי סטרוגו, סמנכ”ל רפואה במד”א: “לאור ישיבה במשרד הבריאות והתייעצות עם מומחים בינלאומיים, הוחלט לאשר להשתמש במזרקים שפג תוקפם עד לחידוש המלאי. זה לא מסוכן למטופל, לעומת זאת היעדר מזרק עלול להסתיים במוות”.

פרופ’ אהרון קסל, יו”ר האיגוד לאלרגיה ולאימונולוגיה ומנהל שירות האלרגיה בבית החולים בני ציון, אמר: “על משרד הבריאות לדאוג ליבוא בהליך מזורז של מזרקי אפיפן מיצרנים נוספים. עם זאת, כדי למנוע בהלה בקרב מטופלים שבבתיהם יש מזרקים, חשוב לזכור שגם למזרק פג תוקף יש יעילות, ומסוכן יותר להישאר ללא מזרק מאשר להשתמש במזרק שפג תוקפו”.

ממשרד הבריאות נמסר לישראל היום: “קיים מחסור כלל־עולמי בתכשירי אפיפן ובמקביליהם. אין לנו התנגדות שארגוני ההצלה יאתרו מלאי מתאים וייבאו אותו באמצעות בעל רישום התרופה או בלעדיו. בשלב זה אותר מלאי מספיק לארגוני ההצלה וירוענן כל מלאי התכשירים במהלך החודש־חודשיים הקרובים”.