נהרס בית קברות לחיות בלי אישור. משפחות כאובות תובעות פיצויים

אחרי שהגישה אל בית הקברות נחסמה והמצבות הוסרו, הוגשה תביעה בה דורשים התובעים פיצויים על הפרת חוזה, מצג שווא ועגמת נפש קשה • הפיצוי הנדרש בתביעה עומד על 15,000 שקלים למשפחה
שייע קליין
כ"ו אייר התשע"ח / 11.05.2018 01:22

בית קברות לחיות מחמד הוקם ללא אישורי בניה – ונהרס. המשפחות שרכשו בו קברים תובעות מהמושב וממפעיליו פיצויים במאות אלפי שקלים

בתביעה שהגישה לאחרונה עו”ד סיון זבולון-נוה – צפה פרשיה המסעירה בשנים האחרונות את חברי מושב בית ינאי והסביבה.

26 תובעים, אשר רכשו חלקות קבורה בבית הקברות ‘גן מחמד’ במושב בית ינאי, הופתעו לגלות לאחר שנים שמפעילי בית הקברות הקימו אותו ללא אישור בנייה.

כתוצאה מכך, פנתה רשות מקרקעי ישראל לבית המשפט, והוציאה צו הריסה נגד מפעילי בית הקברות – במסגרתו נחסמה הגישה אל בית הקברות, והמצבות הוסרו.

על פי ההערכות, קבורות במקום כ-500 חיות מחמד.

עו”ד זבולון-נוה הגישה לאחרונה תביעה לפיצויים, בשם רוכשי הקברים –  נגד מפעילי בית הקברות ונגד מושב בית ינאי שעל אדמתו הוא הוקם ופעל.

בתביעה דורשים התובעים פיצויים על הפרת חוזה, מצג שווא ועוגמת נפש קשה. התביעה, בסך 15,000-20,000 שקלים לתובע – הוגשה לאחרונה לבית משפט השלום בראשון לציון.

על פי התביעה, שלושה מתושבי אזור השרון החכירו את שטח בית הקברות ממושב בית ינאי, והציגו עצמם כמנהליו ובעליו החוקיים של בית הקברות.

לדברי עו”ד זבולון-נוה העוסקת בזכויות בעלי חיים – בעלי ‘גן מחמד’ ידעו במשך שנים רבות  כי אין להם אישורים לשווק, למכור או לנהל בית הקברות לחיות. חרף כך המשיכו השלושה למכור חלקות קבורה, תוך שלדברי התביעה, הם מציגים מצג שווא, כאילו מדובר במקום חוקי שיישמר ליקיריהם, בעלי החיים, למשך שנים רבות.

לדברי עו”ד זבולון-נוה, מי שהיה צריך לפקח על הנעשה בשטח בית הקברות הוא מושב בית ינאי, שידע על קיומו הלא חוקי – אך לא פעל להפסיקו. מעבר לכך, הנהלת המושב הגדילה לעשות וסיפקה חשבוניות בשמו ומטעמו של מושב בית ינאי לרוכשי חלקות הקבורה.

על פי התביעה, בעלי חיות המחמד המשיכו לפקוד ולבקר את קברי יקיריהן והשקיעו כספים רבים לשימור חלקות הקבר.

עו”ד זבולון-נוה מציינת כי עבור חלקת קבר לחתולים ולכלבים שנקברו במקום שילמו בעליהם סכום שנע בין 800 ל-1,900 שקלים, לא כולל תוספות שנעו בין 150 ל-500 שקלים על מצבה, שילוט גידור וכו’.

על פי התביעה, אף שחיות המחמד של התובעים נקברו במקום בין השנים 2008-2015, רק בשנת 2017 קיבלו רוכשי החלקות הודעה במייל ממפעילי בית הקברות – כי הוא אינו חוקי.

מפקח מטעם רשות מקרקעי ישראל אשר הגיע למקום, העלה בבדיקתו כי המחזיקים בחלקה עושים בה שימוש ללא היתר מרשויות התכנון, ובניגוד לחוזה השכירות מול המנהל.

בעקבות כך הוגשה תביעה על ידי רשות מקרקעי ישראל נגד בעלי בית הקברות ומושב בית ינאי, לבית משפט השלום בפתח תקווה. בתביעה הובהר כי השוכרים בשטח התבקשו כבר בעבר להפסיק את השימוש החורג במקרקעין, אך לא עשו כן.

במסגרת התביעה נדרשו מפעילי בית הקברות ומושב בית ינאי לפנות ולהרוס את המבנים שבנו שלא כדין, שכללו מלבד בית הקברות גם מחסנים שהוסבו ליחידות דיור.

פסק דין ניתן בתיק על ידי השופטת אשרית רוטקופף, ובו התקבל הסכם פשרה בין הצדדים לפיו הוסכם כי השוכרים יפסיקו את השימוש הלא חוקי בקרקע תוך 10 חודשים, יפצו את מנהל מקרקעי ישראל ב-5,000 ש”ח ויפעלו להסדיר את השימושים החורגים בקרקע.

אך השבת הקרקע לייעודה המקורי, רק החריפה את מצבם של המשפחות שקברו את את החיות בבית הקברות. לדברי עו”ד זבולון-נוה, גישת בני המשפחה לקברים נחסמה. בנוסף לכך, טוענת זבולון-נוה, בשל הרס של רבות מן המצבות, לא ניתן לזהות יותר בשטח את מיקום קבורת בעלי החיים.

 בתביעה אותה הגישה עוה”ד זבולון-נוה נדרשים מפעילי בית הקברות ומושב בית ינאי להשיב את הכספים שקיבלו מבעלי החיות, לפצות אותם על פגיעה בזכות הקניין שלהם ועל עוגמת הנפש שנגרמה להם.

הפיצוי הנדרש בתביעה עומד על 15,000 שקלים למשפחה עבור מי שקבר בעל חיים אחד בבית הקברות, ו-20,000 שקלים עבור מי שקבר שני בעלי חיים במקום.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות