‘מסע הדה-לגטימציה תופס’: 64% לא מאמינים לתקשורת

אבי וייס: "כתבים שלנו מפחדים לעמוד ולדווח עם מיקרופון" • גולן יוכפז: "הימין מרגיש, במידה מסוימת של צדק, שהוא לא שותף לקבלת החלטות במילייה האשכנזי התל אביבי" • יו"ר הרשות השנייה: "בלי יחסי אמון אין זכות קיום" • וייס על ערוץ 20: "אין שם פוליטיקאים מהשמאל"
אבי כץ
כ"ה אייר התשע"ח / 10.05.2018 16:02

אבי וייס, מנכ”ל חברת החדשות הצהיר היום (חמישי) בכנס של הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו בנושא יחסי האמון של הציבור בתקשורת בישראל: “אנחנו נתקלים בחוסר אמון הולך ועולה נגד התקשורת, וזה לא מפתיע אותנו”.

לדבריו, “יש אווירה קשה מאוד נגד התקשורת ומסע דה לגטימציה שהולך ותופס ולכן מאוד קשה להילחם במסע שכזה. כתבים שלנו חווים דברים שלא היו בעבר. מספרים שמפחדים לעמוד באירועים ולדווח עם מיקרופון של חדשות 2. אנשים מגדפים כתבים ולא פעם אנחנו צריכים לפנות כתבים ופרשנים כמו אמנון אברמוביץ, שפונה עם משטרה, או גלעד שלמור שחטף מכות ביפו. “חוסר אמון אלה מילים מכובסות. אם לא מאמינים אז כועסים עלינו ושונאים אותנו”.

וייס הוסיף: “אנחנו צריכים תמיד לדעת שאנחנו עובדים בשביל הצופים, אבל מצד שני לא נעים לדעת שחלק מאלה שאנו עובדים עבורם לא מאמינים לנו. אני חושב שהרבה אנשים היו רוצים שנהיה צוות הווי ובידור ולא שנספר להם את המציאות העגומה”.

בכנס השתתפו עשרות נציגים בכירים מגופי התקשורת, האקדמיה ונציגי מגזר שלישי.

באירוע הציג מנו גבע, מנכ”ל מכון ‘מדגם’, סקר שנערך בקרב הציבור הכללי ועוסק באמון שמעניק הציבור לתקשורת בישראל.

מהסקר עולה, כי רמת האמון בתקשורת היא הנמוכה ביותר מכל המוסדות שנבדקו כאשר 64% מהציבור לא נותנים בה אמון או שנוטים לא לתת אמון.

עוד עולה מהסקר, כי קיים קשר חזק בין האמון והנטייה הפוליטית, כך שככל שנבחנות עמדות ימניות – כך האמון בתקשורת יורד.

מהסקר עלה גם, כי הציבור סבור שבחדשות יש יותר מדי חדשות רעות ולא מספיק דיווחים על חדשות טובות.

נתון נוסף: 63% מהציבור חושב שהתקשורת צריכה להימנע מדיווח דברים מסוימים במהלך אירועים ביטחוניים גם אם אלה אושרו על ידי הצנזורה.

את האירוע פתח שר התקשורת איוב קרא – שהצהיר: “אני רוצה שהתאגיד הציבורי יזכה לנתח בציבור הכללי ואני לא רואה שזה הולך בכיוון הזה לצערי, ואני עושה מאמץ לעזור להם. רוצים ליצור מצב שהציבור נותן אמון בשידורים אלו. ביום א’ הקרוב נאשר התערבות של הממשלה בתקציב התאגיד. נחזק אותם ונחזיר להם את שידורי הספורט.”

אבי וייס

אבי וייס מנכ”ל  ‘החדשות’ ויוסי ורשבסקי מנכ”ל ערוץ 10. צילום: גיל דור

יו”ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ’ אמרה: “היעדר אמון של הציבור בתקשורת הוא סדק משמעותי בחומת הדמוקרטיה ולכן מוטלת עלינו האחריות לחיזוקו. בלי יחסי אמון אין זכות קיום לתקשורת. אני רואה במשבר האמון חמור יותר ממשברים כלכליים ומדיניים. בלי יחסי אמון אין זכות קיום לתקשורת”

גולן יוכפז, מנכ”ל חדשות 10, אמר: “כשאני בא לצופים שלי ושואל אותם על דוגמאות לפייק ניוז ששידרנו במהדורה, נורא קשה לצופים להצביע על משהו. כשאני מבקש מהם דוגמא לכלי תקשורת אמין נותנים את אתר רוטר כדוגמא, ובסוף זה אתר שמפרסם הכל.

“אני חושב שהבעיה היא לא באמינות אלא בתחושת אי השותפות. חלק מהציבור לא מרגיש חלק מהתהליך של החדשות”.

הוא הוסיף:  “אני חושב שהימין מרגיש, במידה מסוימת של צדק, שהוא לא שותף לקבלת החלטות במילייה האשכנזי התל אביבי. בעיני הימין, הוא לא ממצה את גודלו באוכלוסיה בתוך קבלת ההחלטות העיתונאיות. עם זאת אני אומר שכלי התקשורת בישראל מקצועיים וכשאני מסתכל על המהדורות המרכזיות אני לא רואה הטייה פוליטית בתכנים אלא רק שאצל הצרכן יש תחושה כזו”.

באירוע התפתח דיון סביב מקומו של ערוץ 20 שהעלה באחרונה את מהדורת החדשות שלו.

שכי פרנץ מנכ”ל ערוץ 20 סיפר כי גם כתבי הערוץ ספגו אלימות באירועים שונים. “לפני שבוע כתב שלי הלך לבית חולים אחרי שהרביצו לו”, סיפר.

על נתוני הצפייה בערוץ אמר: “גם לערוץ 10 לקח הרבה שנים והרבה כסף להתייצב. ייקח לנו זמן אבל נגיע לאחרים. אצלנו כולם יכולים להביע דעות, מימין משמאל ומהמרכז ואנחנו לחלוטין עומדים מאחורי מה שאנחנו עושים. אני עושה את אותה תקשורת כמו חדשות 2 ו-10 רק איך שאנחנו חושבים שהצופים רוצים”.

אבי וייס השיב לפרנץ ואמר: “אני לא חושב שאפשר להשוות את ערוץ 20 אלינו. הם בחרו לתפוס קו של איזון התקשורת. אין שם במהדורות פוליטקאים מהשמאל, לא נראה שם כיסוי של הפגנות נגד השחיתות גם אם יגיעו לשם 100 אלף איש”.

עו”ד תמי רווה, יו”ר דירקטוריון חדשות 2 אמרה: “כשהגעתי לחדשות ביקשתי מאבי וייס שבכל מהדורה תהיה ידיעה אחת של חדשות טובות. אני רוצה לראות ידיעות על עזרה לניצולי שואה לא רק ביום השואה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות