לפיד: ביבי עסוק במצעדים ומופעי קלסרים. יש נגדי התקפה ממומנת

יו"ר מפלגת 'יש עתיד' תקף בכנס הרצליה בחריפות את ראש הממשלה: "להוציא סרטונים נגד היריבים הפוליטיים שלך ואז לנסוע להצטלם במצעד ברוסיה זו לא אסטרטגיה. זה סתם יח"צ" • "כל מי שמציג אלטרנטיבה הוא אויב העם ו'נראה לו מה זה'. זו רוח רעה. אין לי שום כוונות להתכופף"
אריה ריבקינד
כ"ה אייר התשע"ח / 10.05.2018 15:16

בנאום שנשא היום (חמישי)  יו”ר מפלגת ‘יש עתיד’ בכנס הרצליה, הציג  ח”כ יאיר לפיד  את הוויכוחים המקצועיים והמהותיים שיש לו עם הטקטיקה שמפעיל ראש הממשלה נתניהו במאבק נגד איראן.

“את ההסכם אסור להשאיר כמו שהוא”, אמר לפיד. “בנושא זה אין ויכוח ביני לבין ראש הממשלה נתניהו. אלא שביטול ההסכם הוא לא האסטרטגיה, הוא כלי במאבק גדול הרבה יותר. הוא חלק משאלה גדולה הרבה יותר. מה אנחנו הולכים לעשות בשכונה שלנו”.

בנאום הציג לפיד את תפיסתו הביטחונית והמדינית להתמודדות עם הגרעין האיראני והוסיף כי בימים האחרונים התנהל מסע הכפשות ושקרים נגד כל מי שניסה להציג את הטעויות שעשה ראש הממשלה בטיפול בסוגיה: “ראש הממשלה אינו חף מטעויות. אני מכיר את נתניהו יותר מעשרים שנה. קרה לו משהו. בשלוש ארבע שנים האחרונות הוא טועה הרבה יותר מבעבר.

“יש פה ניסיון מכוון לגרום לנו לחשוב שיש רק אמת אחת, האמת של ראש הממשלה, ואסור לערער עליה. שאסור ליצור פה אלטרנטיבה רעיונית או פוליטית. כל מי שמעז להרים ראש, כל מי שמעז להגיד שראש הממשלה טועה – מותקף מיד”.

לדבריו זו “התקפה ממומנת, שלוחת רסן, של כל אלה שאומרים ש’אין עוד מלבדו’ ואסור לחשוב אחרת, וכל מי שמציג אלטרנטיבה הוא אויב העם ו’נראה לו מה זה’. זו רוח רעה. אין לי שום כוונות להתכופף מול הרוח הרעה הזו. יש עוד מלבדו. אני חושב אחרת ממנו. להוציא סרטונים נגד היריבים הפוליטיים שלך ואז לנסוע להצטלם במצעד ברוסיה זו לא אסטרטגיה. זה סתם יחסי ציבור”.

לפיד הדגיש: “כשראש הממשלה טועה, הציבור צריך לדעת את זה. הוא עשה טעויות חמורות בשבועות האחרונים. צילומים במצעדים ומופעי קלסרים הם לא תחליף למדיניות סדורה. מדינת ישראל הייתה פה גם לפניו ותהיה פה גם אחריו.

“האופוריה של היום בבוקר. דיבורי הרהב של השרים. הם כבר לא יודעים להבדיל בין עוצמה ליהירות. זה חוסר אחריות לאומי. הציבור צריך לדעת את מה שאנשי בטחון ומודיעין בכירים אומרים כל הזמן מאחורי דלתות סגורות – נתניהו לא מוביל אותנו בכיוון הנכון. הוא עסוק יותר מדי בפוליטיקה ובצילומים, ופחות מדי בקביעת מדיניות.”

לפיד חזר וציין כי למרות השקרים שמופצים והניסיונות להכפיש ולסלף, הוא התנגד ועדיין מתנגד להסכם הגרעין: “בשבוע האחרון הייתי חלק מהתכתשות סוערת, מכוערת, שהובילו מולי אנשי נתניהו. אין לי בעיה עם מלחמות, אבל ההתכתשות הזו החליפה את הדיון הרציני שהיינו אמורים לעסוק בו – מהי הדרך הנכונה להיאבק נגד תוכנית הגרעין האיראנית? אני רוצה להדגיש, אני התנגדתי ועודי מתנגד להסכם הגרעין. מאז 2014, שנה לפני שההסכם נחתם, אני חלק מהמאמץ הישראלי להביא לשינוי או ביטולו.”

לפיד ציין כי הוא וראש הממשלה מסכימים על האסטרטגיה מול איראן, אך לא על הטקטיקה וכי במהלך השנים האחרונות היו לו 3 ויכוחים פומביים עם ראש הממשלה בנושא איראן.

“לפני שלוש שנים חשבתי – ובמבחן התוצאה התברר שצדקתי – שראש הממשלה טעה כשהלך לנאום בקונגרס מאחורי גבו של נשיא מכהן. זה גרם לכך שבשלבים המכריעים של ניסוח ההסכם, הוציאו את ישראל מהחדר. הוויכוח השני היה לפני שבוע. אמרתי אז שראש הממשלה טעה טעות חמורה במה שזכה לכינוי ‘מופע הקלסרים’. לא ייחסתי לו מניעים זרים, אבל אני חושב – וחלק גדול מקהיליית המודיעין חושב כמוני – שהוא עשה טעות מקצועית חמורה.

“אם לפני שבוע לא היה ברור מי צודק, גם במקרה הזה התברר בימים האחרונים שצדקתי. עובדה – אף אחד מהשחקנים הרלוונטיים לא שינה את עמדתו בעקבות המופע של ראש הממשלה. הוויכוח השלישי היה לפני יומיים. נשאלתי ברדיו אם ארה”ב צריכה לפרוש מההסכם. הסברתי בתשובה שפרישה אמריקאית חד צדדית היא לא המטרה הישראלית האופטימלית. מבחינת ישראל, ועל כך מסכים גם ראש הממשלה נתניהו, עדיף ליצור קואליציה רחבה נגד ההסכם. למטרה הזו שווה להשקיע עוד מאמץ לפני שארה”ב פורשת לבד. זה נראה אפשרי, כי בשבועות האחרונים האירופאים הסכימו, בפעם הראשונה, לקיים דיון על שינוי ההסכם.

“יחד עם זאת סייגתי זאת בכך שלא צריך למשוך את זה לנצח. צריך לתת לאירופאים מקסימום ששה חודשים להצטרף לשינוי ההסכם. אם הם לא יסכימו, אז אמריקה תפרוש באופן חד צדדי.”

לפיד אמר כי מהרגע שהנשיא טראמפ החליט לפרוש מההסכם, לכל מדינת ישראל, אופוזיציה וקואליציה יש מטרה משותפת: להפעיל לחץ מדיני כדי לגרום לאירופאים לפרוש בעקבותיו.

“יש לי בקורת קשה על האירופאים. הם צריכים להפסיק לטמון את הראש בחול ולקוות שהאיראנים יהפכו לנורווגים. הם צריכים להחליט מי הטובים ומי הרעים. אנחנו צריכים להפעיל על אירופה לחץ אגרסיבי ומתמיד לקחת צד. לקחת את הצד שלנו. לוודא שהם חלק מהמאבק נגד הגרעין האיראני ונגד הטרור האיראני.

“כמו בעבר, אני אהיה שותף למאמץ הזה. בחודשיים האחרונים הזהרתי את מנהיגי האיחוד האירופי שוב ושוב שההסלמה מול איראן היא בלתי נמנעת. אסור לנסות לפייס את איראן, צריך לפעול מולה בכוח ובלי היסוס.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות