מלחמת ישיבות בקרית ספר: ‘אנשי דלא מעלי החלו רישום לתש”פ’

יוסף גרינבוים
|
כ"ה אייר התשע"ח / 10.05.2018 10:52
ראשי ישיבות ות”תים במודיעין עילית, לצד רב העיר הגר”מ קסלר, פרסמו מכתבים בהם הם תוקפים שתי ישיבות שרשמו כבר כעת ילדים מכיתה ז’ – לשיעור א’ של שנת תש”פ • רב העיר בשם הגרי”ג אדלשטיין והגר”ד לנדו: “אין לרישום המוקדם לישיבות שום תוקף” • המרא דאתרא נזף בשני ראשי הישיבות • הערב או במוצ”ש: כל ראשי הישיבות הקטנות בעיר יתכנסו לאסיפה • צפוי מכתב בחתימת הגר”ח קניבסקי והגרי”ג אדלשטיין נגד התופעה

מה מתרחש בהרשמה ל’ישיבות קטנות’ בעיר מודיעין עילית?

במכתב תחת הכותרת ‘גילוי דעת’, יוצאים ראשי ומנהלי ישיבות קטנות ותלמודי תורה בעיר החרדית נגד ראשי שתי ישיבות שהחלו ברישום תלמידים מתלמודי התורה לקראת שנת תש”פ – כשהם עדיין בכיתה ז’.

“מוקיעים בזה כמה אינשי דלא מעלי אינטרסנטים אשר עומד לנגד עיניהם טובת ישיבתם בלבד ובמעשיהם מביעים חוסר איכפתיות מטובת תלמידי התלמודי תורה היקרים שיחיו, ומחמת זה התחילו להתעסק בסתר ובגלוי עם עניין הרישום לשנת הלימודים תש”פ”.

במכתב מצהירים ראשי הישיבות והמנהלים: “אנו מכריזים ומודיעים בזה שאין אנו נגררים אחריהם כלל, ואף בנוגע לאלה שפנו אלינו אין לראות בזה שום מחויבות והכל בטל ומבוטל”.

המנהלים מצהירים עוד, כי הם נשמעים להגרי”ג אדלשטיין והגר”ד לנגו “שאין אנו מתעסקים עם עניין הרישום כלל”.

ישיבות קטנות, מודיעין עלית

לצד מכתב המנהלים, מתפרסם גם מכתבו של הגר”מ קסלר, רבה של מודעין עלית, הכותב כי התבקש למסור לציבור ש”דעת מרנן ורבנן גדולי הדור שליט”א שאין לרישום המוקדם לישיבות הקטנות שום תוקף לא מצד ההורים ולא מצד הישיבות, ומחובת ההורים לבדוק היטב לקראת סוף השנה של כיתה ח’ מהו המקום המתאים עבור בנם לפי מצבו אז”.

הרב מוסיף וכותב:  “כמו כן הישיבות יכולות לחזור בהם מההסכמה לקבל בחור שהוברר להם שהוא איננו מתאים”.

לחרדים 10 נודע, כי אחרי פרסום המכתבים התקשרו שני ראשי הישיבות אל המרא דאתרא הגר”מ קסלר – ששוחח איתם בחריפות.

כתב חרדים 10 מציין, כי במקביל מתארגנת אסיפה גדולה של כל ראשי הישיבות הקטנות במודיעין עילית. האסיפה תתקיים היום בערב או במוצ”ש.

כמו כן, עומד להתפרסם מכתב בחתימתם של הגר”ח קניבסקי והגרי”ג אדלשטיין, נגד התופעה.

ישיבות קטנות, מודיעין עלית

 גורם המעורה בפרשה  אומר הבוקר בשיחה עם ‘חרדים 10′: “על הפרק שתי ישיבות שעבדו בחודש האחרון מול הורים, לרישום של תלמידי כיתות ז’ – לא לשנת הלימודים הקרובה אלא לזו שלאחריה. זה היה הקש ששבר. ראשי הישיבות עצמם הלכו לבתים, דיברו עם הורים, ואנחנו מדברים על כיתות ז’! הילדים יכולים עוד לגדול, להשתנות, זה אבסורד”.

הגורם מוסיף: “כבר התרגלנו למרבה הצער שבכיתות ח’ מתחילים את הרישום מחודש חשוון. בהתחלה זה היה בסביבות פורים, ואז הלכו והקדימו, היום יש שרושמים כבר בחשוון. אבל בכיתה ז’? זה עוד לא היה, ורב העיר מתכוון לטפל בזה בחומרה ולהוקיע, כדי שזה לא יחזור על עצמו.

“במכתב מצוין בפירוש שאין כל תוקף לרישום, השאלה המשמעותית היא, האם באמת הרישום יתבטל. קשה להאמין שזה יקרה. אבל לכל הפחות, למנוע את התופעה לקראת השנה הבאה. שני ראשי הישיבות, אחד מהם וותיק מאד בעיר, חשים רע מאד עם פרסום המכתב, בעיר כולם יודעים במי מדובר, זה לא נעים כלל וכלל”.

מתח בלתי נסבל

הישיבות, כידוע, נוהגות להפעיל פונקציה מועילה בשם ‘רשם’. הרשם, הוא אברך צעיר, זריז ומפולפל, המבטיח לשולחיו כי הוא ‘ידאג’ לקבוצת תלמידים מובחרת לקראת שנת הלימודים.

הרב משה קסלר

המרא דאתרא, הגר”מ קסלר. צילום: בלב אחד

כמו בכל אוכלוסיה, כמות התלמידים האידיאליים מצומצמת באופן סטטיסטי כך שבין הרשמים, ולמעשה בין הישיבות מתקיימת – מלחמה על כל ‘ראש’.

והמלחמה הזו מסתבר שווה לא מעט כסף.

רשם טוב עשוי להגיע לסכום של 50000 דולר לעונה, ובמילים: חמישים אלף דולרים להרשמה לקראת שנת לימודים אחת. החישוב פשוט: אלף דולר לראש, לא כולל שכר בסיס. ל’רשם’ קשר ישיר ובלתי אמצעי עם המחנך, ועם ההורים, והשיבוץ של התלמידים נעשה מעל ראשי ההורים, מעל ראשו של המחנך, ואפילו מעל ראשו של ראש הישיבה בה ילמד הנער.

תופעת הרשמים מייצרת מתח בלתי נתפס שמגיע לשיאים קטסטרופליים.

הנורמה הבלתי תקינה הזו הביאה את בית הדין המרכזי בעיר מודיעין עילית לחבר כבר לפני שנים מסמך האוסר בתוקף על הורי הנערים, הרשמים, המחנכים, וראשי הישיבות לעסוק ברישום עד לתאריך מוסכם לקראת סוף השנה. בדרישה זו, קיווה בית הדין כי יישמר מתח הלימודים הבריא עד לתומה של השנה.

אלא שגם בית הדין הנכבד, לא יכל למשחק הכיסאות הרצחני אותו הובילו רשמים לחוצים וישיבות תאבות לטרף המובחר – שלא התחשבו במיוחד בפסק הדין, וממשיכים במעשיהם.

עתה, כאמור, יוצאים שוב רב העיר  ומנהלי ת”תים נגד התופעה.