טראמפ: פורש מההסכם, הפסקנו איומי סרק I ביבי: החלטה אמיצה

הנשיא טראמפ הכריע: "ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. לא נאפשר למשטר שקורא מוות לאמריקה להשיג גישה לנשק הנורא ביותר בעולם. ארה"ב לא תפזר יותר הבטחות ללא כיסוי" • ליברמן: "צעד מנהיגותי אמיץ שבסופו נפול ייפול המשטר האיום והאכזר הזה" • איראן: החלטה לא חוקית
נתן פרל
כ"ג אייר התשע"ח / 08.05.2018 20:54

נשיא ארה”ב דונלד טראמפ הבהיר הערב (שלישי) כי הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות הוא הסכם רע שלא צריך היה להיחתם.

“המשטר האיראני הוא המממן העיקרי של הטרור, מייצר טילים, גורם לסכסוכים במזרח התיכון ומממן מיליציות כגון חיזבאללה, חמאס, טאליבן ואל-קעידה”, אמר טראמפ. “לא נאפשר למשטר שקורא מוות לאמריקה להשיג גישה לנשק הנורא ביותר בעולם”.

“לא נוכל למנוע מאיראן השגת פצצה תחת ההסכם הנוכחי, ההסכם הנוכחי רקוב מיסודו”, אמר טראמפ – והכריז: “ארה”ב תצא מההסכם, נטיל על איראן את הסנקציות הקשות ביותר. ארה”ב לא תפזר יותר הבטחות ללא כיסוי. כשאני מבטיח – אני מקיים”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחלטת הנשיא היא ניצחון ענק שלו – הגיב: “הנשיא טראמפ קיבל היום החלטה אמיצה, החלטה נכונה. לו היה הסכם הגרעין עם איראן נשאר על כנו, תוך כמה שנים הוא היה מאפשר לאיראן להעשיר מספיק אורניום כדי לייצר ארסנל שלם של פצצות גרעין.

“בנוסף, ההסכם הזה כבר הזרים לאיראן מיליארדי דולרים, והכסף הזה מממן את מכונת המלחמה של איראן ברחבי מזרח התיכון – בתימן, בעיראק, בלבנון, בעזה, כמובן גם בסוריה. זה מה שאיראן עושה היום כשאין לה ארסנל גרעיני, ואני מבקש מכם לחשוב מה איראן תעשה כשיהיה לה נשק כזה בתוספת מאות מיליארדי דולרים שהיא תקבל מהסרת הסנקציות למימון הטרור והתוקפנות שלה, וזה מה שהיה קורה בוודאות אם ההסכם הזה היה נשאר על כנו”.

טראמפ

הנשיא אחרי החתימה. צילום: טוויטר

נתניהו הדגיש: “לכן, אנחנו מעריכים מאוד, אני מעריך מאוד ועם ישראל כולו צריך להעריך מאוד את ההחלטה הנחושה של הנשיא טראמפ לבלום את ההסכם הרע הזה ולבלום את התוקפנות של איראן”.

לדברי ראש הממשלה, “הקהילה הבינלאומית שאומרת שהיא רוצה שלום ורוצה ביטחון – הקהילה הזו צריכה לפעול היום בשלושה מהלכים מקבילים: 1. לעצור את ההסכם הרע הזה ולמנוע מאיראן מלייצר ארסנל של פצצות גרעין. 2. להפסיק את הזרמת הכסף למכונת המלחמה האיראנית באמצעות החזרת משטר הסנקציות. 3. לבלום את התוקפנות האיראנית באזורנו, ובייחוד מסוריה. אנחנו ראינו את ההסכם הזה, ראינו כבר את הנזק העצום שהוא כבר הספיק לגרום, כי הסרת הסנקציות מעל איראן לא הפכה אותה למתונה יותר, אלא לתוקפנית שבעתיים”.

“מזה חודשים איראן מעבירה לכוחותיה בסוריה נשק קטלני כדי לפגוע בישראל. איראן מצהירה במפורש שמטרתה להשתמש בסוריה כבסיס קדמי ממנו היא תתקוף אותנו. אנחנו נחושים למנוע מצבא איראן מלהתבסס בסוריה נגדנו, ואנחנו נגיב בעוצמה על כל פגיעה בשטחנו. הצבא מוכן, הצבא חזק, ומי שינסה אותנו ירגיש היטב את נחת זרוענו”, הזהיר נתניהו בסיום דבריו.

מחר מגיע נתניהו לשיחה חשובה עם הנשיא פוטין במוסקבה.

ליברמן הגיב: “הנשיא טראמפ, מנהיג העולם החופשי, אמר הערב למשטר האייתולות בקול ברור ונחרץ: עד כאן! איראן היא דיקטטורה התומכת ומממנת טרור ומוות בכל העולם. איראן בעצמה היא יישות טרוריסטית השואפת לנשק גרעיני. זהו צעד מנהיגותי אמיץ שבסופו נפול ייפול המשטר האיום והאכזר הזה”.

שר המודיעין ישראל כ״ץ: ״אני מברך את נשיא ארה״ב דונאלד טראמפ על החלטתו האמיצה וההיסטורית לבטל את הסכם הגרעין הרע עם איראן ולהטיל עליה סנקציות כלכליות חריפות. כפי שהוכח גם מול צפון קוריאה, הדרך היחידה לבלום דיקטטורות נחושות החותרות לנשק גרעיני, היא רק באמצעות הטלת סנקציות חריפות ונכונות להשתמש בכוח.

מדיניות ישראל ברורה – ישראל לא תאפשר לאיראן לעולם להשיג נשק גרעיני. העולם חייב להתאחד מול איראן, אני פונה למנהיגי מדינות אירופה- לא להיות החוליה החלשה בקואליציה ולהצטרף לסנקציות עליהן הכריז נשיא ארה״ב”.

נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיב להצהרת הנשיא טראמפ על פרישתו מהסכם הגרעין.

“אנחנו עמדנו בהסכם, ארה”ב הפרה אותו. החלטת טראמפ היא לא חוקית ומנוגדת להסכמים חתומים בינלאומיים”, אמר רוחאני.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות